Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Folk og deres godbidder
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 13:55

 

Mine to heste (snart fire idet jeg har købt to shetlændere) står i en dejlig privat løsdrift jeg råder over alene. Stedet ligger tæt ved vandet og derfor er foldene (og hestene) nemme at få øje på for de mange der ynder at gå tur ved stranden. Det betyder selvfølgelig, at folk vil op og give hesten lidt at spise. Det kan være gulerødder, æbler, kålhoveder, diverse frugter, frisk rubrød, gammelt bagerbrød osv. osv. osv. Det skal her siges at der går RIGTIG mange forbi idet stedet ligger lige ved en lystbådehavn og meget tæt på et sommerhusområde (som folk bebor helårs)nord for Århus.

 

Mit problem er, at jeg:

 

1) Er utryg ved at folk giver dem hvad som helst! Harmløse gulerødder er en ting, men der er mange andre ting, som sukkerknalder og hvidt brød, jeg er grundlæggende uenig i at give heste. For at det ikke skal være løgn mødte jeg en gang en mand der sammen med sin søn var på vej ned for at give hestene to bæreposer fyldt med brød.

 

2) Kampe: Min ene hest er meget dominerede over for den anden (og bliver det helt sikkert over for de to nye shetlændere) og konflikter og kampe opstår primært omkring en "knap ressource". Netop af den grund fordrer jeg ad lib i slowfeeder for at undgå den slags situationer og giver ikke selv godbidder på folden.

 

3) Den opdragende effekt: Begge heste er dominerende! Efterhånden er det rigtig træls at have folk med ind på folden (hvor alting jo foregår, da det er en løsdrift), fordi hestene tror de skal have noget og "overfalder" folk.

 

4) "Min" hest: Mine heste står ikke bundet når jeg strigler og sadler op og jeg nyder meget at arbejde med dem uden de nødvendigvis er bundet. Nu er det bare blevet sådan at ligeså snart der kommer nogen forbi, vrinsker hesten og skal hen til vedkommende for at se om de har noget. Lidt irriterende?

 

Er det mig der er sippet? Uanset hvad har jeg brug for at høre andres holdning til at mennesker føler ret til at gå og fodre på fremmede heste. Der er jo enormt mange børn imellem og de bliver jo kede af det, hvilket heller ikke er intentionen når jeg beder dem lade være at fodre hestene. Jeg er med på folk gør det for at være gode ved dyrene. Men i min optik gør rigtig mange mennesker jo noget for dyrene, som i virkeligheden er en bjørnetjeneste.

 

Hvad siger i?

2
0
Svar på denne tråd
 
 Godbidder
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 14:11

Du er da ikke sippet. Det ved du sikkert også godt inderst inde. Hestene er dine, og du alene bestemmer hvad de må spise og hvordan. Jeg kan slet ikke forstå folk, der tillader sig at give andre folks dyr godbidder, tænk hvis dyret fik noget det ikke kunne tåle? Det er møgirriterende! :-(

 

Jeg synes du skal sige til alle, børn inklusive, at hestene er allergiske overfor godbidder og kan blive rigtigt syge, og du er ikke sikker på, at de (menneskerne) vil betale for dyrlægebesøg. Eller du kan spørge dem (de voksne) om det er i orden at du giver deres barn et stykke wienerbrød eller en flødebolle af og til, også uden at spørge dem om lov.

 

Eller du kan sige, at du fralægger dig ethvert ansvar for afbidte fingre eller hestespark, hvis de absolut vil fodre dine heste. Også selvom dine dyr aldrig kunne finde på at gøre det. :-)

 

Du kan sagtens tillade dig at blive hysterisk, for nogle mennesker fatter bare ikke et vink med en vognstang.

 

Lene



Kursus i væveteknik på gamle væve og salg af unikaprodukter: http://www.lilartessere.it

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville sætte
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 14:27

et skilt op - "Hestene må ikke fodres" - evt. med en lille forklaring nedenunder om, at de kan blive syge eller bider.

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 14:28

Er 100% på linje med dig! Har også oplevet at folk har smidt ting ind til mine heste. Heldigvis var det "bare" gulerødder, men jeg synes faktisk det er smaddertræls.


Bissen

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 godbidder til børn
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 14:30

*hehe* det ville være genialt at råfodre folks børn med vingummier, is, flødeboller og sukkerholdige sodavand, når de kommer ind i folden :) Naturligvis uden at spørge om lov..

 

Så kan det være at forældrene forstår en fin hentydning, når poderne kravler på væggene i flere dage efter.. :) :)

 

Fed ide, Lene ;)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sæt et skilt op
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 14:41

Første skridt må være at du sætter et skilt op med fordring forbudt - Evt. sæt sådan et skilt her ved siden af

 

Billede

Og skriv på skiltet at folk der fodrer hestene vil blive holdt ansvarlige for eventuelle skader forvoldt af fodringen

3
0
Svar på denne tråd
 
 I har ret...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 15:12

Det er bare meget rart at blive bekræftet i at det er ok at have det sådan, at mine dyr er mine, og de skal ikke have alt muligt.

 

Jeg sætter et skilt op. Det er fordi jorden er familieejet og min familie kan ikke forstå jeg er så hysterisk omkring det (jeg er den eneste heste-interesserede).

 

Men nu kan jeg i det mindste sige at "sådan har de fleste heste-ejere det" som argument ;)

 

Tak for kommentarer!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skilte...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 16:15

Havde absolut straks sat et skilt op i stil med "Vær venlig ikke at fodre mine heste - jeg fodrer heller ikke dine børn" ... Og gerne med et billede af en spisende hest med en stor rød streg over ...

 

Og nej jeg syntes bestemt ikke du er sippet .. Ingen heste har godt af sukker og hvidt brød i rå mængder, men for visse heste kan det jo ligefrem være det rene gift ...

 


Har du vores nye guldklump?

Irish Cob/tinker.. Ca 150/155 i stang, 8-18 år og "idiotsikker", både med trafik og nervøs rytter ..

1
0
Svar på denne tråd
 
 bare.....
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 16:40

du kunne jo sætte dobbelhegn op ud mod det sted hvor folk kommer fra.



6
0
Svar på denne tråd
 
 nej tak
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 16:41

Vi havde problemet på et tidspunkt at naboens børn fodrede mine heste med alt muligt og jeg mener alt muligt underligt, hvilket resulterede i at hestene, som dine altid skulle over til hegnet når de kom forbi, og faktisk endte den ene med helt at ignorere at der var strøm i hegnet og gik da bare igennem hegnet og efter børnene.

 

Det blev der sat en stopper for så snart jeg fnadt ud af det med et pænt besøg hos forældrene med meddelelse om at blev hestene syge fik de regningen.

 

Ellers generelt i din situation ville jeg også sætte et skilt op om at fodring af hestene frabedes.

Det er så træls ikke selv at kunne have kontrol over hvad hestene egentlig får og det kan have den rigtig dårlige effekt at de efterhånden vil ignorere hegnet for at "komme ud til maden" og det vil hverken du eller folk på den anden side af hegnet nok synes var det fedeste.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

1 års ox hingsteplag og 2 års hoppeplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skilt = god ide
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 16:47

Appeller til folks samvittighed.

"Selvom vi er søde, så kan blive syge af forkert eller for meget mad"

Måske lige mere tekst med en forklaring om at mavepine for heste er meget smertefuldt og kan medføre døden, da de ikke kan kaste op ligesom mennesker.


Og gerne et piktogramlignende billede af et hestehoved og en hånd med et æble. Og så en tydelig rød cirkel med skråstreg over, så børn også kan forstå det.

Nu skal du så have shetlændere, så sæt en tråd op på dit hegn, som er meget tæt på jorden. Dels så de sheltier ikke fiser ud, men sørme også for at holde mennesker ude!


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Godbidder
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 17:41

Åh Tanja, jeg kender det alt for godt! Vi havde samme problem i løsdriften da vi stod der!

 

Folk kommer jo med hele indkøbsposer fyldt med brød eller æbler fra haven

 

Vi havde snak om at sætte et skilt op, men fik det aldrig gjort. Det vi derimod gjorde var, at snakke med folk om det, hvis vi stødte ind i dem når de kom med godbidder - det var ofte i weekenden, hvor vi alligevel var derude. Det er ikke ret meget forståelse man møder - desværre og med den metode er det jo også kun dem man lige møder der får budskabet.

 

Håber du får løst problemet! Jeg synes et skilt er en god ide

 


Talle med sine to tøser, Sisse og lille Q


R.I.P. Fønix 25. november 2009 og Safir den 4 april 2013 <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis det er så tæt
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 17:58

på bebyggelse, synes jeg også det er Ok at sætte et skilt op som på en velig facon henviser til at fodring frabedes.

 

Da jeg var barn havde jeg fornøjelsen af at komme hos en landmand - der havde 3 - 4 fjordheste. Jeg og en veninde fik lov at ride på dem på marken og når han var på arbejde med dem ( mark og skov arbejde ).

 

Jeg elskede de heste og fik overtalt min forældre til at læsse deres græs fra græs slåning ud på folden - for hestene var jo sultne

 

Det var særdeles velnærede fjordheste; forstår ikke den dag idag at bondemanden ikke irettesatte os.

 


The grass was greener....

 

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tra la la lu aller
Forfatter: 
Dato:  09-04-2014 19:27

Bare sæt et stort skilt op med hestene bider, kontakt på eget ansvar.


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

0
0
Svar på denne tråd
 
 Qwerty
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 12:00

Vi stod engang lige ved siden af en skole og hold nu op, hestene fik mange madpakker. Ofte kastet helt ind på folden og uden at sølvpapiret var taget helt af. Belastende. De store fuldblodsheste spiste det ikke men ponyerne gik straks i det.

 

Jeg synes Camillas ide er supergod. Forklar hvorfor, så folk ikke bare får et surt nej. De gør det af misforstået godhed ligesom når man fodrer ænder med franskbrød.

 

Det hjalp, da vi satte skilte op :)


Dyrehavegaard - et levende sted

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skilte
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 14:05

Håber du og drengene har det godt Tanja :)

 

Jeg ville også klart sætte skilte op, ligesom vi gjorde/gør på Kærgaarden.

Jeg synes umiddelbart ikke at du behøver en begrundelse for hvorfor hestene ikke må fodres. Det er dine heste, og derfor dig der bestemmer, og det skal folk respektere. :) Nøjagtig som vi respekterer at deres børn eksempelvis ikke må få slik.

 

Sæt et skilt op med "Privat område - adgang og fodring forbudt". :)

På Kærgaarden er vi ihvertfald sluppet af med de to tvillingepiger, der rendte og fodrede hestene inde på folden. ;)

 

Og ellers, som en anden foreslår, lav dobbelthegn. Så har folk ikke mulighed for at komme til hestene og omvendt. :)

 


Sagde Josephine

 

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 14:55

Du har brug for 2 ting:
1. Et hundehus.
2. En stor Rottweiler.

 

Ej, spøg til side. Jeg ville godt nok blive hidsig hvis nogen rendte og fodrede sådan på mine heste. Det forstyrrer jo hele din hverdag med dem når det er i så stort et omfang. :( Jeg har været irriteret nok bare af at da Tess stod et sted med elevhold mente de små rideskolepiger at Tess altid skulle have godbidder, og det resulterede i at hun fik sig en rigtig dejlig vane med at skrabe i gulvet - som lystigt bruges i alle henseender, ikke kun når der er mad..

 

Jeg er enig i at du må prøve at sætte et skilt op. Jeg ved ikke om man kan snakke med kommunen, der vel har lidt at skulle have sagt mht. lystbådshavnen og stranden, og bede dem sætte et skilt op? Det kan være, et mere "autoritært" skilt vil have større effekt. Men som skrevet - jeg aner ikke om det er noget, man kan bede om..



You have your way, I have my way
As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sæt skilte op ...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 15:15

... gerne med kort mellemrum.

 

Jeg det kan f.eks. være noget som dette

i114.photobucket.com/albums/n250/ Anaconda_04/ fodring1_zpsc03c05cf.jpg

 

 

eller dette

 

i114.photobucket.com/albums/n250/ Anaconda_04/ fodring2_zps6327939e.jpg

 

(jeg har ikke rettigheder til tegningerne, det var bare hvad jeg lige fandt på nettet - lav evt selv nogen)

 

De kan jo sagtens udskrives, lamineres og ophænges på hegnet.

 

Se om det virker - og ellers må der dobbelthegn til, og et skilt om at man er erstatningsansvarlig hvis man gør hestene syge.

 

Har du vildt meget overskud, kan du jo også tilbyde til dem i havnen og sommerhusområdet at der f.eks. EN gang om ugen, kan komme (forældreledsagede) børn på besøg på et tidspunkt hvor du har tid til at tage en af ponyerne ud og lade dem klappe og give de godbidder DU har til den - og så har du en lille afmålt portion, og forklarer børnene hvor syg hesten kan blive hvis den får for meget mad.

HVIS man har overskuddet til det, er det jo en fin måde at lade børnene få lov at klappe ponyen under forsvarlige forhold - og lære dem lidt ved samme lejlighed. Det kan også give et lidt bedre indtryk end rene forbud, der kan give NOGLE mennesker tanken at hestefolk bare er nogle snobber der ikke vil lade andre klappe den søde pony.

 


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Og ellers er der jo...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 15:21

£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-04-2014 15:50

Jeg havde samme problem engang, da min hest gik på en fold op til en meget benyttet gangsti.

 

Her blev hængt to laminerede skilte op, et med et piktogram af en hest, der blev fodret med en stor, fed, rød streg over, og et ved siden af med teksten: "Vi må ikke fodres! Vi kan blive syge af forkert eller for meget mad - vi tager heldigvis ikke skade af at blive klappet - Hestene"

 

Jeg går ud fra, det virkede, da vi efterfølgende ikke længere fandt tomme brødposer mm. på folden.

 

Havde det ikke haft en effekt, var der blevet sat et ekstra hegn op også.


"I am the Bad Wolf. I create myself. I take the words, I scatter them in time and space. A message to lead myself here."

3
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-04-2014 01:41

Nope, du er ikke sippet ;)

 

Jeg skal have lamineret et par skilte og sat op på hegnet hvor mine drenge flytter hen, for de skal IKKE vænnes til at få alle mulige godbidder fra hånd af de fremmede der benytter stien der går ved siden af deres nye fold.... Der kom nogle forældre med børn, da jeg var derude og se det, der gav de ponyerne på folden gulerødder, så jeg ved det sker, hvilket staldejer også fortalte... Så der kommer skilte op som det første når vi er rykket ind :)


 

 

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd
 
 fodring af heste
Forfatter: 
Dato:  16-04-2014 03:05

Du er på INGEN måde sippet!! jeg var blevet tosset og bliver det også når skoleklasserne går forbi min fold og smider forskelligt mad ind - jeg har også oplevet bedstefar og barnebarn som stod og læssede en trailer med afklippet græs af på min fold...heldigvis er det sjældent der kommer folk forbi men jeg holder altid godt øje når jeg ved at der kommer gæster i spejderhytten som ligger tæt på... din situation tror jeg ikke du kan gøre så meget andet end, som de andre også skriver, at sætte et billede op med en fed, rød streg over...jeg tror måske jeg havde gjort det og derudover sørget for at der altid var lækkert slik og flødeboller til børnene - så skulle forældrene nok lære at holde deres unger hjemme ;-)


Lille rytter på max 40 kg søges til ridning, træning og generel pasning af to små ponyer. Ponyerne står ved Søften. Kontakt på 21826381.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider