Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Reflekser til hest -vidste i det?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 14:49

Jeg blev, af en bekendt oplyst om, at de refleksveste der blinker, er ulovlige at ride med.

Stor var min undren, da jeg er af den mening at jo mere synlig, jo bedre, og jeg valgte derfor at få denne oplysning bekræftet ved at sende en mail til Rigspolitiet.

Rigspolitiet sendte min mail videre til trafikstyrelsen, der gav mig dette svar tilbage:

"Som du selv skriver, så skal rytteren og hesten opfylde afmærkningskrav i henhold til BEK. nr. 22 af 20. januar 1977. Af denne fremgår bl.a., at der ved rytterens venstre ben skal være anbragt en lygte, der lyser hvidt fremad og rødt bagud. Lyset skal være synligt i mindst 150 meters afstand. Derudover skal hesten om hvert ben være forsynet med et reflekterende bånd af mindst 5 centimeters bredde.

Ovennævnte bekendtgørelse er fastsat i medfør af færdselslovens § 34, stk. 2, hvoraf det fremgår, at transportministeren kan fastsætte bestemmelser om afmærkning af ridende. Det fremgår af færdselslovens § 33, stk. 7, at : " Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt."

Så fra at være undrende over ikke at måtte bruge min blinkende refleksvest, stiller jeg mig nu fuldstændig måbende over for at man, ifølge loven, ikke må bruge hverken refleksveste, refleksdækner, refleksfortøj, ekstra lygter og hvad man ellers kan få af sikkerhedsfremmende foranstaltninger.

I øjeblikket kører der endda indslag i fjernsynet om at markere sig med reflekser, men det gælder åbenbart ikke hvis du rider på store levende dyr

Jeg har tænkt mig at skrive til transportministeriet, for det er i mine øjne fuldstændig åndsvagt.

Men indtil da vil jeg, der ellers altid sørger for at holde min sti ren, og følge loven, være en lovbryder. Så må vi jo se om politiet vil stå på lur nede i rideklubben, og uddele bøder til dem der har for mange reflekser på

Hilsen Nana

-Der aldrig bliver dygtig nok, til at kunne vise ridebilleder af min hest på HN

0
0
Svar på denne tråd

Mon de giver dig en bøde
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 14:55

for at ride med ekstra refleks udstyr.

Angående de blinkende lygter, så synes jeg faktisk de er ret irriterende i trafikken og nemmere at overse end konstant lysende lygter.

Personligt bruger jeg aldrig blinkende cykellygter.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

åndssvagt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 14:56

Fuldstændigt åndssvagt

Hvorfor skulle det være forbudt at gøre sig selv synlig for trafikanterne!!! Kan godt forstå at man ikke skal have blinkende lys overalt, men refleksvest og dækken, synes jeg burde være lovligt..

Godt initiativ at skrive til dem, det er en gammel lov som skal ændres!!

.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:10

... simpelthen ikke på at det er forbudt at bruge EKSTRA reflekser. Men gerne på at det ikke er lovligt at benytte dem som erstatning for de lovpligtige.

Så jeg vil - også i fremtiden - være forklædt som juletræ hvis jeg skal bevæge mig ud i trafikken til hest når det er mørkt.

Først og fremmest naturligvis med det der er påbudt- ridelygte på mit ben og reflekser på hestens. Men derudover også refleksvest, fortøj, og gerne hjelmovertræk hvis jeg kan finde et nyt.

Blinkende lys i trafikken finder jeg også forstyrrende - hellere et konstant lys. Det er også hvad jeg indstiller mine cykellygter til!

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

politiet
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:16

Så vidt jeg ved er politiets egne heste da også smurt ind i lidt mere refleks end det loven siger....

Signe

0
0
Svar på denne tråd

bøde eller ej
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:17

Golda Showers

Nu var den sidste del skrevet med et smil på læben, for nej, jeg regner bestemt ikke med at politiet står og deler bøder ud, selvom jeg bryder loven.

Jeg stiller mig bare undrene over at man ikke må bruge reflekser, når nu der rent faktisk findes så mange forskellige gode produkter, der kan fremme trafiksikkerheden.

Min egen hest har en meget stor kraftig hale, og bagbensreflekserne er nærmest begravet i hår, så jeg sætter da pris på min refleksvest og mit refleksdækken.

Jeg forstår sagtens at man ikke skal ligne et amerikansk juletræ, men reflekser kan jeg simpelthen ikke forstå er ulovlige

Hilsen Nana

-Der aldrig bliver dygtig nok, til at kunne vise ridebilleder af min hest på HN

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbumbum
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:24
0
0
Svar på denne tråd

Tåbeligt og dejligt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:27

hej

Jeg er bekendt med at det ikke er lovligt at ride med blinkende vest ol, men det gør jeg1

Den der latterlige lygte der skal sidde på rytterens ben, er da håbløs!

De blinkende lygter på cyklerne, var jo heller ikke lovlige i starten,

mange kørte med dem alligevel, også mig. De er lovlige i dag.

SÅ hatten af for dig, du gør noget for øget sikkerheden for hest og rytter.

tak for det

Joan

0
0
Svar på denne tråd

blinkende lygter
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 15:43

nogle af de blinkene bliver heldigvis da ulovlig igen, jeg synes de er frygtelig, jeg kan ikke se en cykelist med sådan en på der ude på landet jeg bor, der skal noget ordenligt lygter på, det har vi også på vores ungers cykler, de skal ses ..

politiken.dk/tjek/ECE1532740/ dinglende-diodelygter-bliver-snart- ulovlige/

0
0
Svar på denne tråd

wwwwwwwwww
Forfatter: 
Dato:  25-10-2012 19:55

Jeg har kun redet på vej en enkelt gang. En tidlig søndag morgen ville jeg ride til bageren på mit store æsel. Jeg har 6 km ind til byen af

en smal landevej.

Jeg tog alle de reflekser jeg overhovedet kunne finde, og puttede dem på både mig selv og æslet. Ridelygte på benet. Og en lommelygte i hånden.

Og ja, der blev kigget da jeg ankom til byen :-)

Det drejer sig da om at være sikker på at blive set i god tid når man rider på en mørk vej.

Pragtfuld prinsessepony sælges. Spændene farver, let at ride. Går nemt i trailer og lastbil. Stævnevant. Se mere på min præsentation.

Sulten?

www.halv-gris.dk

0
0
Svar på denne tråd

"påbudt eller tilladt"
Forfatter: 
Dato:  26-10-2012 09:18

Husk at læse teksten ;) Der står:

"Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt."

Altså andre end påbudt eller tilladt er forbudt.

Dvs man må gerne bruge andet end den påbudte ridelygte med refleksbånd, det skal bare være noget, der er tilladt.

Hvad der er tilladt, står muligvis andre steder i færdselsloven, men som udgangspunkt kan man vel gå ud fra, at dét der ikke er forbudt - det er tilladt.

F.eks. mener jeg at blinkevestene er ulovlige, fordi de lyser rødt fremad også - man skal lyse hvidt frem og rødt bagud (ellers kan modtrafikanter ikke se, hvad vej du rider). Men det står nok i en anden del af færdselsloven.

Lygter, der overholder dette, samt refleksudstyr, kan jeg på ingen måde se, skulle være forbudt - heller ikke i denne tekst.

I

0
0
Svar på denne tråd

REflekser
Forfatter: 
Dato:  26-10-2012 09:43

Man må gerne have reflekser på ..

Man skal bare som min. have dem på der er påbudt.

Dvs lampe på benet af rytter og fire på benet af dyret.

Men blinkende lygter må man IKKE have på. og slet ikke hvis de blinker en forkert farve.

Man skal jo huske at tænke en hest som en bil.

Konstant lys, masser af refleks samt hvis forud og rød bagud.

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

Må GERNE ride med reflekser
Forfatter: 
Dato:  26-10-2012 17:23

Folk læser da også som de selv vil. LÆS nu hvad der står... Christ altså
Medmindre, at der er en lov, hvor det IKKE er tilladt at have refleksdækken eller refleks på bringen, må man gerne have det på
Du skriver jo selv

Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

Og folk der blinker med deres lygter....

0
0
Svar på denne tråd

blinkende lygter
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 15:47

jeg kunne altså godt tænke mig at vide hvor det står henne at man ikke må bruge blinkende lygter/reflekser.

Jeg ved at på cykler er der nogen bestemt regler om hvor hurtigt lygter skal blinke samt størrelsen på lygter. Dermed er det jo ikke sagt at andre lygter er ulovlige at bruge, de må bare kun bruges hvis der også er nogen lovpligtige lygter på cyklen.

Og jeg kommer til at savne mine små lygter, som altså godt kunne ses på lang afstand fordi jeg altså godt kunne finde ud af at sætte dem rigtigt på cyklen så de ikke pegede nedad.

Og må nok indrømme at mine øjne altså fanger hurtigere noget som bliker i stedet for de lygter som lyser konstant.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2012 18:21

Jamen man må stadig bruge de små lygter, så længe de ikke hænger og dingler og de kan ses på 300 meters afstand.

If at first you don't succeed, then skydiving is definitely not for you.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider