Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvordan åbner man en kokosnød?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:28

Nææææh en kokosnød tænkte jeg og kylede den straks i indkøbskurven. Og nu ligger den så og griner ad mig på køkkenbordet, for hvordan er det nu liiiiige man åbner sådan en?

Jeg kan huske, da jeg var barn, at min far forsøgte sig med en hammer. Resultatet var ikke, så jeg vil gentage forsøget - der var kokosstumper og kokosmælk tværet ud over hele køkkenet. Det var vist første, eneste og sidste gang, køkkenet så en hel kokosnød :-D Men hvordan gør man så???

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

kokosnødder
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:35

Når jeg får friske kokosnødder - kun i Ghana - så bruger sælgerne deres machete til det.

Lidt lige som at kløve brænde.

Først banker du kniv/økse let ned i nødden og så giver du den et ordentligt gok ned på noget hårdt.

Men ellers så er der videoer på youtube, bare søg efter How to open a coconut.

Velbekomme!! :D

0
0
Svar på denne tråd

ssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:39

Jeg plejer at smide den i en plasticpose, lukke den godt til. Ned på køkkengulvet og BANG, BANG, BANG med en hammer af en art. Vupti - intet svineri.

Så kan du samle "stumperne" op fra posen og lade mælken blive i.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Kampen mod kokosnødden
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:43

Hjemme ved mine forældre har vi altid først boret hul i den med et bor for at få mælken ud. Derefter er den blevet skåret over med en sav - men ja, det er en hård nød at knække

Mvh. Charlotte

"Smil til verden, og verden vil smile til dig"

[Ella Wheeler Wilcox]

0
0
Svar på denne tråd

Kokosnød
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:45

Først tager du et rent søm og hamrer huller i to af de tre fordybninger der er i den ene ende. Der skal to huller til for at udligne trykket, så kokosmælken kan løbe ud. Den lader du løbe ned i en kop eller skål.

Dernæst tager du en nedstryger/sav og saver nødden over. Eller alternativt en machete, som Louise skriver. Men det kan være svært med en machete når kokosnødden er tør og hård, som de er når de ligger på hylderne i Danmark.

Siden kan du så skrabe "kødet" af. Og så kan du bruge de to rene halvdele som fuglefoderbeholdere, dvs. fylde dem med en blanding af fuglefrø og fedt og hænge dem op i et træ i haven. Nyttigt og nydeligt. ;-)

Bon Apetit!

Lene

- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd

kokosnødder
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 14:58

Lene - Det er netop derfor jeg ikke køber kokosnødder i Danmark.

Det er bare aldrig helt det samme når man først har fået én (eller flere) der kommer lige fra palmen af.

Ham her har plukket og hukket en kokosnød til mig, umiddelbart efter dette foto blev taget:

Det var SÅ lækkert!!! *Mangler savle-smiley a la Homer Simpson* ;D

0
0
Svar på denne tråd

En hård nød....
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 15:08

Min far tog en hammer og en skruetrækker, til at lave to huller til at få mælken ud, derefter KYLEDE han nødden i jorden, og vi unger farede rundt og skovlede op, for at guffe nød i en fart.

TILBUD:

Ekstra brede lægge, kig min annonce på ridestøvler.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 15:40

på samme måde som du flækker en mursten. tager en hammer og slår hele vejen rundt langs "maven"på nøden .jeg tømmer den lige for mælk,holder den i hånden og efter et par omgange flækker den fint.Ingen vold,det kan ikke betale sig

Fjordheste er en passion for livet

dorthe@birkealleen.dk
www.birkealleen.dk

0
0
Svar på denne tråd

rimelig nemt
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 16:17

Jeg går udenfor og dunker den først lidt ned i fliserne, sår'n hele nødden rundt. Det løsner den lidt fra skallen.

Så smider jeg den da bare ned i fliserne, så flækker den lige så fint.

Så er svineriet med mælken også derude ;-)

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 16:53

Gem endelig kokosvandet! Det er supersundt! ;D

Må indrømme jeg ret sjældent har åbnet en kokosnød...

Bissen

... there's a reason

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har altid...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 17:42

... gjort som det beskrives med to sømhuller til at tømme vandet af først - og så save nødden over så resten kunne komme ud.

Men vandet skal jo ikke spildes - det er sundt og forfriskende

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

hvor er I seje!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 19:51

HN'er ved ALT om at åbne kokosnødder, kan jeg se :-D Jeg tror, jeg laver en kombi - banker hul i to huller og hælder mælken fra, derefter vil jeg prøve at banke den hele vejen rundt, inden jeg saver eller banker den i stykker. Jeg kan faktisk godt huske, hvor godt kødet hang fast på den kokosnød, der lå pladret ud i mit barndoms køkken, så hvis det virker at banke løs, så er det et hit :-)

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 21:28

Kokosnødden har faktisk et svagt punkt... og jeg sidder her og forsøger at huske nøjagtig hvor det er - mener der er ved "hullerne" Men der er faktisk er trick til det... sådan lige at ramme med et hårdt skarpt slag det rigtige sted. Det er faktisk med bagsiden af macheten...

Derud over vil jeg sige at det der er i kokosnød er kokosjuice. Kokosmælk får man ved at rive og udbløde tørret kokos som siden presset - voila hvid kokosmælk!

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

Kokosnød
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 21:37

Bruger også metoden med 'øjnene' - her er en proptrækker faktisk effektiv. Bare skru den i og ud igen, når der er hul igennem.

Derefter et ordentlig gok med en hammer, så nødden flækker.

0
0
Svar på denne tråd

234567890
Forfatter: 
Dato:  01-02-2012 23:38

pakker den i en plastikpose eller to. binder dem. går op på etagen oven over (2. sal) og kaster den fra stuen ned i kælderen ;D

...........iSE & BERLIOZ.

Hále Bob & Perle de Phantomic

0
0
Svar på denne tråd

kokosnød
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 01:04
At åbne en kokosnød: Kokosnødden må åbnes og saften hældes ud, før kødet kan tages ud.
  1. Brug en syl eller en lille skruetrækker og stik hul igennem de tre "øjne" ved stilkenden - her har skallen sine svage punkter.
  2. Hæld saften ud gennem hullerne. Bemærk: Hvis saften skal bruges f.eks. til drinks, bør den sies gennem et kaffefilter.
  3. Sæt kokosnødden på et klæde. Brug en hammer eller en tung kniv og bank let på kokosnødden ca. en tredjedel nede på skallen målt fra "øjnene" og drej langsomt nødden rundt. Når man hører en svag knæklyd, har man nået nøddens naturlige knæklinie. Fortsæt med at banke let på den til den deler sig i to (det sker måske ikke lige med det samme, men giv ikke op).

Trakehnervallak sælges - se præsentation for mere information

En rigtig hund er en schæfer, og en rigtig hest en Trakehner!

Medlem af AHNA

0
0
Svar på denne tråd

Sav ikke
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 08:52

Jeg synes ikke det er godt at save nødden, for så kommer der "savstumper" ned i kødet, og så skal man hen og vaske eller tørre det af, og det synes jeg aldrig bliver rigtig godt. Så jeg hælder altid mælken fra først, som så mange andre har beskrevet, og så får den "et ordentligt gok i nødden" med hvad-end-jeg-nu-har-at-slå-hårdt- med :)

... sagde Randi

"Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"

0
0
Svar på denne tråd

hahahahhahaha
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 09:49

storgriner over de råd der indeholder en machete....

Sådan én må jo nærmest være hvermandseje i de danske køkkener - jeg kan se at jeg skal ha' opdateret mit køkkenudstyr....som jeg dog indtil dato ikke har kunnet se havde nogle mangler....

Man bliver klogere hver dag....

KH:)Annette....

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

En machete...
Forfatter: 
Dato:  02-02-2012 10:05

... er skam et glimrende redskab. Jeg har overvejet at tage en med hjem fra Mexico - men ikke lige til køkkenet, men mere til havearbejde.

Jeg tror dog at jeg lader være - macheter er vist for lange til at de er lovlige herhjemme - det må vel gælde som et sværd, som man skal have våbentilladelse til...

Så må jeg åbne de få kokosnødder jeg indtager på anden måde.

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

modne?
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 16:35
Hvordan ved man så om de er modne? Købte en den anden dag. Den har fantastisk. Så købte jeg en ny i går. Den var så tør og kunne næsten ikke få kødet løsnet fra skallen. Og der var mælk i dem begge. Hjælp...

Mvh Lene

"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd

£isbeth (Baloo)
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 17:42

macheter er skam lovlige i Danmark, man skal bare have blankvåbentilladelse

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

en enkel måde
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 17:47

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

youtube-metoden
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 20:12

Hold da op, det ser nemt ud! Det prøver jeg, når jeg køber en ny om fem-ti år :-D

Hvordan er de i øvrigt, når de er friske? Mere bounty-agtige eller hvordan?

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

kokosnødder
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 20:21

Når de kommer direkte fra palmen, så er det som at tage en bid af paradis.

Helt blød og frisk kokos. MUMS!!!

Mvh Louise.

GIV NOGET VARME!!

Har du en gammel vinterjakke, trøje, fodtøj,

en hue eller andet - så kontakt mig!

Indsamling i weekenden og det vil efterfølgende

blive kørt til Mændenes Hjem i Kbh.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 08:16

Vdr machete så hensviste jeg jo bare til at de som har dem bruger BAGSIDEN - ergo kan man bruge any metalkant! Nøjagtig som han gør på filmen.

Den friske kokosnød ser HELT anderledes ud end dem vi får herhjemme. Den er meget større og grøn. Det lag af fibre der er mellem den ydre grønne skal og den indre hårde kant er det man bruger til kokosmåtter osv. de fjernes inden de transporteres til dk - det fylder og er tungt. Den indre skal er så det vi er vant til at se som overflade.

Jo yngre en kokosnøs er jo mere saft og mindre kød er der, og jo ældre jo mindre saft og mere kraftigere i smagen og mere "tørt" kød.

Saften er faktisk steril men til slankantusiasterne vil jeg advare om at hvis der er nogen der pakker kalorier så er det lige netop kokosnødden, mener der der 1700 kalorier pr 100 gram

frisk kød, mere hvis det er det tørrede vi kalder kokosmel.

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider