...ja det synes jeg at nogle har tendens til at være.
Kan ikke forstå de folk, som tager til takke med at dyrlægen "rasper "ind ad brevsprækken i mørke" - som Zand så fint skriver det.
Og det gør en stor del af dyrlægerne stadig i dag - og der er enddog også en stor del der stadig bruger en "hånddrevet" rasp.
Selvfølgelig bruger man hænderne til at mærke efter, men man har et par øjne af en grund - og i en tandraspnings situation, ville det være mere end godt at anvende de par øjne.
Var vidne til en dyrlæge, der kom i stalden. Han tog fat i hesten, og puttede sådan en stang ind i laderne (i munden) på hesten, for at holde munden åben. Derefter tog han sin rasp frem (ikke elektrisk)
og raspede 5 gange på hver flade - så var den hest fin i munden, og den skulle da lige have noget antibiotika fordi den lugtede ud af munden (MÅSKE var der rent faktisk en grund til at den kære hest lugtede ud af munden, og det havde måske noget at gøre med at tandplejen på ingen måde var i orden, og at hesten var pilrådden i munden og tænderne helt itu - SÅ GØR DA NOGET VED DET! "kære" dyrlæge, hvor må det da også være frustrerende for dem selv, at de ikke kan gøre noget ved det, fordi de ikke ved hvad de skal gøre)
Mht. kiropraktik.
Min hest fik kiropraktor som næsten 3,5 års, hvor den ikke havde været redet, eller udsat for nogen form for pres fra min side.
Og sørme om han ikke havde et "låst" bækken/lænd, og problemer i knæ og kæbe - højst sansynligt pga. leg på folden.
Det kunne også sagtens være at nogle føl får en skævhed eller låsning idét de bliver født -
tænk hvis folk pure nægter at få undersøgt sådan noget af en kiropraktor (inden hesten skal rides, eller i det hele taget) så går den hest med sådan en fejl i mange mange år, uden at der bliver gjort noget ved det, fordi rytteren nægter at forsøge med kiropraktor!
Kiropraktoren var uddannet dyrlæge, og jeg kunne tydeligt mærke forskel efter hun havde behandlet ham - han var også anderledes afslappet (det har sikkert været SUPER dejligt for ham at slippe af med de spændinger - ville I som mennesker ikke også have det dejligt med det??)
I kender vel også det, at man som menneske nogle gange går rundt med en anspændt nakke, skulder eller noget i den dur. Når man så kommer til fys/kiro og de får det løsnet, så er verden lige pludselig helt ny, fordi man har glemt hvordan det er at være "fri".
Jeg tør næsten sige at stort set alle heste (hvis ikke alle) kunne have brug for kiro/massør i ny og næ, ligesom vi mennesker. De kan ikke snakke, og dermed ikke fortælle rytteren at den har rullet over en sten på folden, og fået ødelagt/rykket noget i ryg/lænd osv osv.
Er glad for at jeg fik ham tjekket "I HOVED OG RØV" som nogle kalder det - inden påbegyndt tilridning - ville da have hadet mig selv for gladeligt at ride rundt på ham med av i bækken, knæ og kæbe - så kan det da kun blive værre.
Kan det stoppes inden man kommer så langt ud at hesten udviser stor smerte/ubehag ved det, så er det dælme med at gøre det.
Kan vitterligt ikke forstå at nogle mennesker stadig kan ride rundt på deres heste, og forlange en hulens masse af dem - uvidende om hvorvidt de rent faktisk fejler noget i kadaveret eller om tænderne er i orden. Og jeg synes ikke at det er i orden at få tjekket tænderne "gennem brevsprækken" hver 2. år eller lign.
Det er heller ikke i orden, først at tilkalde en dyrlæge når hesten viser tegn på at have problemer, hvis man i forvejen har haft en mistanke om noget, eller man har muligheden for at forebygge noget.
Hellere forebygge at noget opstår end at helbrede NÅR skaden er sket - med det mener jeg:
rådfør dig med en dygtig tandlæge, som ved hvad han/hun gør (og ja du kan tydeligt mærke forskel når du finder den rette) følg tandlægens anvisninger - hvis han råder til at få tjekket hesten 1 gang årligt, så gør det.
Jeg har valgt at få kiropraktoren ud 1 gang årligt også - hvor hun tjekker ham igennem, er der ingenting, så er der ingenting - men det er da dejligt at få bekræftet, og så kan man med god samvittighed ride videre - det vil jeg personligt gerne betale for.
Det forager mig bare lidt at folk kan tænke - "vi bruger kun tandlæge/dyrlæge når der er brug for det" dvs. når hesten allerede er syg eller udviser smerte - hvorfor ikke tage det i opløbet?
Det undrer mig også at nogle folk ikke kan se/fornemme hvis der er noget anderledes ved hesten, og at folk bare tænker at den er fræk, fordi dyrlægen siger den ikke fejler noget.
Det er lidt som om, at dyrlægens ord er ret, og har dyrlægen sagt at hesten intet fejler, så fejler den intet.
Tænk hvis man gik skridtet videre og fik en kiro til at tjekke den igennem, og man rent faktisk fandt en skævhed (som dyrlægen af "gode" grunde ikke har mulighed for at finde frem til) så kunne det løse hele problemet med "den frække hest".
Og hvad hvis dyrlægen valgte at scanne hesten, og fandt frem til en skævhed her og der? Hvad ville dyrlægen så gøre? De færeste dyrlæger er uddannet i det kiropraktiske, og mange af dem der er - har valgt at starte deres eget firma, hvor de udelukkende kører som kiropraktorer - og det er da dem dyrlægen gang på gang anbefaler folk at bruge, fordi de ikke selv kan gøre ret meget ved det.
Så jeg har da tit tit hørt en dyrlæge anbefale at bruge kiropraktor, og nogle dyrlæge praksiser har da også ansat en dyrlæge med speciale i kiropraktik - så der er skam ingen hokus pokus i det, jeg vil nærmere sige at det efterhånden er en naturlig del af "dyrlæge-verden" at de anbefaler kiropraktorer - hvordan skal man ellers få ordnet det?
Og selvfølglig bruger jeg også dyrlægen, men indtil nu har hesten kun haft brug for dyrlæge til vaccination, samt en enkelt gang akut til spiserørsforstoppelser.
Jeg ville ikke tilkalde dyrlægen hvis jeg havde mistanke om at hesten endnu engang have en låsning i lænden (som bl.a. viser sig ved smedning) så ville jeg i stedet ringe til kiropraktoren, som med det samme kan løse problemet - muligvis over flere gange. Hvad skulle dyrlægen gør i det tilfælde? Min dyrlæge ville nok henvise til kiropraktor med det samme = spild af penge at få dyrlægen ud.
Andre dyrlæger ville nok ikke gøre noget ved det, og i stedet sige at det ville gå over af sig selv (fordi de ikke har erfaringen).
Jeg ser dyrlægen som dem der vaccinerer, og dem der kommer ved akutte tilfælde, og selvfølgelig også indgreb som alle de alternative behandlere ikke må udføre.
Derudover vil jeg da også gerne anvende dem hvis hesten er akut halt, og skal scannes for at se om noget er brækket eller en sene er beskadiget, for det kan kiro ikke gøre noget ved.
Kiropraktoren er dem der for mig løser problemer med hestens muskulatur, knogler eller hvad det måtte være - altså IKKE akutte problemer, men problemer som er kommet snigende, og som vi ved kan behandles kiropraktisk.
Kiropraktoren er god til også at anbefale dyrlægen, hvis hun er i tvivl, og hun gerne vil se den scannet - og så gør man selvfølgelig det.
Tandlægen er bare genial, og har så meget mere erfaring end min dyrlæge - det kan slet ikke beskrives, så det skal man selv prøve!
Det ville da være super fedt hvis dyrlægerne fik den samme uddannelse som tandlægerne!