Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 citalopram (antidepresive)
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 11:43

jeg har lyst til at få svar på lidt spørgstmål omkring de her piller:)

hvis du er en af dem der tager dem hvilke bivirkninger har du så?

har du ikke nogen bivirkninger?

 

hvis du har været til fest ,mærker du så en forskel på evt tømremænd som er anderledes end før du startede på pillerne?

 

jeg er nysgerig da jeg selv er en af dem der får citaloprem:)


har du snakket med din hest idag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg stoppede med dem
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 12:04

fordi jeg var konstant træt, gabte og havde gentagende sår i munden..

 

Jeg får cipralex nu som er en videreudvikling af citalopram men jeg håber snart jeg er helt ude af det..

 

Hvad angår tømmermænd så har jeg ikke mærket forskel idet jeg ikke mener at alkohol (i de mængder der giver tømmermænd) og antidepressiv medicin hører sammen..


VH,


MaggieMay


"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..



"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd
 
 og det har du ret i
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 12:09

de høre ikke sammen overhovdet:)

det med at gabe har jeg også men kun når jeg kommer ind i en forkert vejrtrækning,det gør jeg forøvrigt temmeligt tit:(


har du snakket med din hest idag

0
0
Svar på denne tråd
 
 bivirkninger
Forfatter: 
Dato:  22-11-2011 14:34

 

Jeg har fået citalopram en overgang og jeg havde overhovedet ingen bivirkninger. Måske jeg bare var heldig, ved det ikke

 

Til gengæld blev jeg helt ufattelig svimmel, da jeg skulle trappes ud af dem.

 

 

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 11:29

jeg får dem og har gjort det i mange år. Har af og til mundtørhed og svimmelhed, men ikke konstant.

Ellers ok


dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 11:59

Jeg stoppede med cipralex fra den ene dag til den anden pga meget belastende bivirkninger. Jeg fik hjertebanken og mange anfald hvor hjertet slog dobbeltslag (som egentlig føles som om man får en boldt tyret i brystkassen) så det vil jeg ikke anbefale.

 

Af bivirkninger: Manglende evne til orgasme, træthed, sår i munden, mareridt (ja det er en bivirkning :-O), blev mere nedtrygt, angstanfald og humørsvingninger.

Alt stoppede da jeg ophørte med pillerne.

 

Jeg havde dog ingen bivirkninger af Fontex - udover jeg tabte mig (hvilket var ok da jeg var en smule overvægtig). Det gives nemlig også til folk med bulimi for at stoppe overspisning.


Støt de danske soldater!

0
0
Svar på denne tråd
 
 du siger at du stoppede
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 12:43

fra den ene da til den anden?hvor lang tid havde du taget dem?var der ingen bivirkninger ved at stoppe:)


har du snakket med din hest idag

0
0
Svar på denne tråd
 
 Citalopram
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 16:20

Jeg har for nogle år tilage fået citalopram og mianserin/mirtazapin over en periode på knap 4 år.

 

Jeg kan nikke genkendende til den mgl. sexlyst og evne til orgasme, svimmelhed, gaben og ud over det føles det som om jeg i det første halvanden år gik rundt i en osteklokke, hvilket (tror jeg) hang sammen med at den rette medicin og dosis først skulle findes.

 

Jeg har ellers gået rigtig meget i byen, men droppede det da medicinen begyndte at virke - Efterhånden kunne jeg se et mønster i mine tømmermænd: Hver gang jeg havde været i byen og var afkræftet, blev jeg enormt træt/depresiv i flere dage, så til sidst lod jeg være...

Det er ikke noget jeg har set siden, men kan dog godt se nogle små faresignaler, hvis jeg presser mig selv meget over en længere periode.

 

Vil lige slutte med at sige, at trods bivirkninger m.m. var det det hele værd! Jeg prøvede at blive trappet ud, et år før jeg egentlig sluttede med midicinen, men det var for tidligt (Jeg fik abstinenser, som svimmelhed og nærmest "stød" i kroppen/hovedet) og min læge gav mig et år mere hvor vi prøvede med udtrapning igen. Denne gang var det vellykket og jeg har hverken set skyggen af angstanfald, socialfobi eller længerevarende depresive perioder siden.

 



/Patricia

 

- I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bivirkninger
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 19:26

jeg tager også ciatlopram ... på 3 år...

 

Har taget nogle andre piller før - af dem fik jeg kvalme.

 

Dem her...ja, jeg vidste det ikke før nu...men jeg gaber ofte! Er det virkelig en bivirkning?! De kigger nemlig tit lidt underligt på mig på arbejdet, pga jeg ofte gaber ..og det er egentlig ikke fordi jeg som sådan er træt.

 

Og ja ..når jeg har drukket, så kan jeg også godt blive depressiv efter en god aften. Jeg er endnu ikke kommet til punkt, hvor jeg kan lade være med at drikke. Men til gengæld går jeg så ikke så ofte i byen.

 

Men ellers tror jeg ikke, at jeg har som sådan en birvirkning??

 

Jeg tager i øvrigt 30 mg.

 

Den første gang jeg sku ha pillerne, var jeg ekstrem bange for at jeg skulle tage på... Min læge sagde, at hvis jeg tog på, så skulle jeg skifte piller, for så var de ikke de rette. Værd at tænke over!


<3 med katten Dixie <3


Rip Apopka - 15.06.2011

Du er savnet!




Unge med høreproblemer - se her!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg får dem
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 19:36

os og mærker ik noget til bivirkninger syns jeg. Jeg vil til hver en tid hellere gå og gabe lidt end være druknet i depressionens mørke tåger må jeg nok indrømme.

 

Jeg er ikke sikker på, om den vægt der trods alt med tiden har sneget sig ind på min krop(læs:bagdel) har sammenhæng med pillerne.. men igen, hellere lidt rund om måsen end kronisk trist og ude af balance:)

 

Jeg er også en af dem der efter en bytur og manglende søvn kan være slået ud af kurs mentalt.. er dog ved at lære hvordan jeg skal takle det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 21:33

Jeg har i nogen omgange taget samme type medicin i kombination med mirtazapin for at hjælpe mig op fra stress/depression.

Af bivirkninger kan jeg nævne svimmelhed og rysteture i begyndelsen imens man trapper op. Når man er i gang, så er livlige drømme, forsinket udløsning og markant bedre syn og mundtørhed, nok nogen af de bivirkninger jeg husker bedst. Følelsen af at bo i en osteklokke kan jeg også tilslutte mig. Jeg tror at det har noget at gøre med at ens humørniveau, på en måde låses fast i en sådan en lidt havregrødsfarvet verden på sigt.

Jeg har aldrig brudt mig om sådan at drikke mig helt i hegnet og lider heller ikke af tømmremænd, heller ikke selvom jeg måske har fået lidt mere end godt er. Så den kan jeg ikke svare på.

 

Du fortæller ikke hvad det er du er i behandling for. Præparatet bruges jo både imod depression, angst og skitsofreni.

 

Hvis det er depressionsbehandling, kan det være at du skal prøve og snakke med din læge om det kunne være en ide at du også får mirtazapin, da citalopram/cipralex ikke virker optimalt alene. Det er også sådan at de to præparater på visse områder ophæver hinandens bivirkinger, samtidigt med at det giver forøget effekt.

 

En anden ting, er at det hvis du allerede er trappet op til normal dosisen, måske ikke får høj nok dosis. Det er en typisk fejl mange læger begår hvis man har bivirkninger, at sætte folk ned i dosis. Men ofte er det bedre at prøve med højere dosis. Helt op til 60 - 80mg om dagen kan være nødvendigt.

 

Det er aldrig fedt at skulle tage medicin med markante bivirkninger, men man skal ikke glemme hovedformålet. På et tidligere tidspunkt i mit liv, var jeg stille, roligt og i al ubemærkethed sunket ned i depressionen igen. Mange dage vågnede jeg i selvmordstanker og det eneste der holdt mig tilbage var tanken om at jeg ikke kunne byde min familie at skulle finde mig død. Så er det alligevel godt at man kan få hjælp fra en lille pille, der kan hive en op ved nakkehårene, så man kan komme på fode igen.

 

Idag har jeg lært at, jeg altid vil leve med en sort køter der lusker rundt i skyggerne i mit liv. Men jeg har også lært at genkende den og tage vare på mig selv, inden den snapper igen.

 

Det er vigtigt at man foruden pillerne også får hjælp med samtleterapi, så pillerne ikke kommer til at stå alene. Så har man en chance for at komme videre og klare sig uden.

Men man skal også huske at depression ændre ens hjerne og at det kan være nødvendigt at beholde medicinen hele livet ud, eller at tage den i lange perioder jævnligt.

 

En ting der har hjulpet mig til at forbedre pillernes virkning og mindske bivirkninger, er dels at dyrke motion flere gange om ugen og dels at sørge for at spise fornuftigt og på de rigtige tidspunkter.

 

Mundtørheden fandt jeg aldrig det endegyldige, svar på. Men tyggegummi, grønne snaks og vandflaske hjælper da noget på det.

Til gengæld skal man passe meget godt på sine tænder, når man tager medicinen. Det er vigtigt at man gør hvad man kan for at undgå den tørre mund og ellers børster tænder 2-3 gange om dagen. Ellers risikere man nemt at den tørre mund ødelægger ens tænder.


Hilsen

Jens


Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2011 22:04

Jeg tager 40 mg citalopram om dagen.

 

Mine bivirkninger:

Gaben

koldsved stort set hver nat

Træthed

manglende sexlyst

søvnbesvær

 

Jeg var først på 20 mg i et år, og ville forsøge at gå ned på 10. Dette resulterede så i et tilbagefald med min depression og jeg røg op på 40.. Nu går det ret godt - men må hellere være tålmodig inden jeg vil trappe ned igen. Man vil bare så gerne ud af de piller ik? Men nøj hvor har de hjulpet mig.


Ditte Katrine Oksen

med

Santino Row


Uddannet jordbrugsteknolog med speciale i heste

Foderrådgivning

Ormestrategi

Avlsrådgivning

Stalddesign

40459671 / dkoksen@hotmail.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 vægtøgning
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 08:27

Jeg har fået dem i 18 mdr. nu og er så glad for at jeg sagde ja til dem. De har virkelig hjulpet. Får 40 mg og det skulle der til før de hjalp hos mig.

 

Jeg har manglende sexlyst og har tager meget på af dem, men hellere fed og glad end tynd og trist!

Men jeg skal da bestemt stoppe med dem, det skal bare være rigtigt før jeg gør det....

 

At drikke alkohol under en depression skal i min verden gøres varsomt og ikke i mængder der gør en beruset, tror ikke hjernen har brug for mere at slås med end den allerede har ;-)

 

 


venlig hilsen signe
0
0
Svar på denne tråd
 
 Citalopram
Forfatter: 
Dato:  24-11-2011 08:48

Jeg er også på citalopram, for depression.

 

Har taget dem siden starten af oktober, først til at starte med mod en vinterdepression, men på trods af medicin blev det hele bare værre, sidenda er jeg blevet sygemeld til den 9. december til en start.

 

Lige nu er jeg på 20 mg, skal dog til lægen i dag, jeg mærker igen at det går den gale vej.

 

Jeg har prøvet at drikke på dem 2 gange, og jeg bliver hønefuld af ingenting, så det gider jeg ikke prøve.

 

Ellers gaber jeg også meget (faktisk lige nu :P )

Og bliver nemt træt - men det blev jeg også før.

 

Mareridt har jeg ikke desideret, men mærkelige drømme, er der rigtig mange af, har drømt jeg blev druknet osv.

 

Ja også er jeg blevet bevilget psykologhjælp.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider