Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Købers marked - Year Right!
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 08:12

Nu har jeg efterhånden været ude og kigge på flere heste og haft et par stykker igennem handelsundersøgelse.

Som køber høre man hele tiden at det er købers marked og at sælgerne har det hårdt - og ja det har de - men er det ensbetydende med at vi som køber simpelthen ikke må stille nogen krav????


Ingen af de heste jeg har kigget på har kunne gå igennem en handelsundersøgelse - de dumper på bøjeprøven.


Jeg har ikke store krav til min kommende hest. Men de 2 krav som jeg absolut ikke vil slække på er

1. et godt hoved

2. Går igennem bøjeprøven.


Den sidste jeg har kigget på var en hest til 40.000 som fik handlet ned på 30 fordi den er underernærret, dårlig hovpleje, ikke passet med ormekur og vaccinationer og ondt i ryggen.


Alle ting som jeg gik med til fordi det er noget jeg kan rette op på - selvfølgelig konsulerede jeg mig med smed og kiropraktor.


Men heller ikke den gik igennem bøjeprøve og så er jeg åbenbart sart fordi jeg så vælger at sige nej tak????


Synes ellers jeg godkendt mange minusser, men trak stregen ved positiv bøjeprøve. Er det så mærkeligt???


Er bare ved at være godt frustreret. Det må da være muligt at få en nogenlunde rask hest for 30.000 ???


Min opfattelse både fra dyrlæger og sælgere er at jeg da bare kan tage chancen med en hest der er positiv i bøjeprøve og så kan jeg da bare aflive den hvis der opstår problemer.

Det er åbenbart meget svært at forstå at vi stadig er nogle hesteejer der køber hest for at have dem i 10 - 15 år - ikke for bare at have en hest i 1 år eller 2. Og at der stadig findes hesteejere som ikke bare køber en ridehest men en ven som man knytter sig til.


Er det mig der er helt forkert på den? Er jeg smålig fordi jeg vil have en hest der som minumum går igennem bøjeprøve?

Jeg er simpelthen så frustreret efterhånden, og kan jeg ikke få andet end en hest der er ikke kan gå igennem handelsundersøgelse, ja så tror jeg min tid som hesteejer er slut.


Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 handel..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 08:20

Nej du er bestemt ikke urimelig. Jeg mistede hest på samme tid som dig, og var ude og se på en del heste efterfølgende. Dem jeg forelskede mig i havde desværre også minusser i fysisken, som gjorde jeg ikke turde satse. Jeg havde også en i handelsundersøgelse som dumpede i røngten. Der kunne jeg også have valgt at tage chancen, men når man lige har stået med en skadet hest, så behøvede jeg ikke at købe en ny med stor chance for at få problemer.

Jeg fandt en dejlig hest, som gik flot gennem handelsundersøgelse/røngten, så de findes, også til en rimelig pris.

Du skal ikke lade dig nøjes, lige pludselig er den der. Søg højt og lavt


Louise


Er de fleste de bedste eller bare de fleste?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 08:21

Tjah, vi står med en super dejlig hoppe som vi gerne vil sælge, men ikke kan fordi dyrlægerne hver gang finder et eller andet på den.


Vi ved godt hvilke fejl den har og prisen er sat derefter. Men sidste gang formåede dyrlægen at bøje den halt selvom den hver gang den ellers har været i handelsundersøgelse er gået glat igennem bøjeprøven. Men denne dyrlæge tog ikke hendyn til den skævhed der er i især det ene forben og vred benet fuldstændigt modsat, så vil enhver hest halte.


Så jeg mener desværre ikke man kan bruge en bøjeprøve til så meget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 09:16

Nej du er ikke urimelig, at du som krav sætter at den skal gå glat igennem en bøjeprøve. Men mange dyrlæger formår faktisk ikke, at udfører bøjeprøven korrekt. Og det resultere sig i, som Charlotte oven for også skriver- at hesten forvrides eller holdes for længe og derved virker halt.

Skal man være nogenlunde sikker på, at hesten ikke fejler noget, så skal der udføres røntgen på hesten- for sælgers pengepung(hvis hesten ikke er ok).

Men ikke engang ved en røntgen kan du se en evt. led/senebetændelse....

Det burde være muligt, at finde en rask hest til 30.000 kr. Men der findes desværre ikke mange. Og mit bedste bud er, at gå efter avlere, som ved hvad de har med at gøre.

Der står rigtig mange fine heste rundt om i DK, men går man i dybden med dem, så har de stort set alle en eller anden fejl- mange fejl opstået pga. avl på hopper med OCD eller andre arvelige tendenser. Forkert beskæring fra fødsel og fejl ernæring.

Hvis du leder efter en hest, som du kan have i 10-15 år- så skal du ikke gå på kompromis. Du skal nøje se efter stammen også. Har mor nogle fejl- man plejer at sige, at mor giver 75% til føllet, hingst 15% til føllet og de sidste 10% er opdrætteren.

Hvorfor er mor blevet avlshoppe!? skade? fejl? JEG personligt holder mig langt væk fra afkom af hopper, som kom i avls boksen pga. mus eller slidtage i en ung alder. Afkommet vil med 99% ikke holde i længden!

Så først og fremmest er mit råd til dig- find en hest, med en god stærk mor!


4 års shetlandshoppe på ca. 90 cm i stg. udlånes!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 11:31

Jeg syntes ABSOLUT ikke du stiller for mange krav... Jeg står selv som sægler i øjeblikket og stiller selv rigtig mange krav til køber - til trods for det er "købers marked".... Kravene må gerne gå begge veje, det er jo et dyr og dermed en MASSE følelser der blir lagt i handlen (for det meste....)


Og at du vælger en hest fra pga skader/fejl viser da netop at du satser på at have hesten i mange år fremover...


Jeg håber min dreng går igennem bøjeprøve når der en dag er et match mellem køber/hest/sælger. Han gjorde det ved mig for 1 år siden, og til trod for han ikke har haft skader af nogen art hos mig, kan jeg jo ikke være sikker på om der er noget....


Held og lykke med at finde dig en skøøøøøn ven


Kh Marianne & Kasmir


Åhhh, Så svært at være forelsket i en drøm jeg ikke kan magte....


Min skønne Kasmir er til salg - se annonce


TOGVOGN sælges - skriv for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke urimeligt
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 11:53

at forlange at de går rent igennem bøjeprøven. Som du skriver skal hesten helst kunne holde i mange år. Og hvis man gerne vil bruge sin hest til ridning er det altså vigtigt at benene er i orden.

Der er flere ryttere i vores stald der lige har købt hest/pony og for dem var det også alt afgørende at de gik rent igennem.

Jeg skal selv sætte vores pony til salg efter sommerferien og vil da også forvente/forlange at der foretages bøjeprøve som han gerne skal gå rent igennem

Når han er solgt skal vi ud og finde en hest og min første priortet er da at benene er helt iorden, hvis den ikke går igennem bøjeprøven bliver den ikke købt.

MVH

Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 forsikres uden anmærkning
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 11:56

overskirfter siger mit krav til min kommende nye hest, og ja det er ufravigeligt.


Dermed ikke sagt hesten ikke kan have fejl jeg kan leve med, bare den kan forsikres uden anmærk.


Jeg kigger på heste i lidt højere prislag end trådstarter, uden det er de vilde summer jeg ønsker at bruge, men jeg har mere svært ved at finde en der er inden for mine øvrige krav om højde, alder, udd niveau.




Karina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så svært.....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 12:35

Den sidste hest jeg kiggede på passede jeg i et par uger, og den er/var bare drømmehesten. Perfekt i sind og PERFEKT ridemæssigt.


Den var i handelsundersøgelse i går og gik ikke igennem bøjeprøve. Det er bare så frustrerende og må indrømme at jeg tudede mig et stykke da jeg kom hjem.


Men hvor er det endnu mere frustrende at sælger er "ligeglad"

Han holder på at hesten var ren i røntgen for 1 -2 år siden.

Men som dyrlægen sagde så kan det være sener eller muskler den er gal med. Hvis en sælger da bare ville sige "hov er den ikke ren i bøjep. så må vi jo finde ud af hvorfor"


Et afslag i prisen giver mig jo ikke sikkerhed. Hvorfor ikke undersøge hesten og er det en bagatel så betaler jeg GERNE fuld pris. Endnu mere frustrende er at jeg føler at folk synes jeg er dum og uretfærdig fordi jeg ikke bar køber hesten og så selv finder ud af problemet.


Jeg har være helt nede i kulkælderen da jeg aflivede min tidligere hest og jeg vil gøre hvad jeg kan for at der går mange år inden jeg står i den situation igen - er det så mærkeligt???


Skal jeg være bedre til bare at tage chancen - måske får jeg en kanon hest der aldrig er mærket af en positiv bøjeprøve. Måske skal jeg aflive den om 1 år eller 2...


Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 12:55

NEJ SQ!!!! Du skal IKKE gå på kompromis med de ting der er vigtige for dig... Du kan jo se markedet VÆLTER i heste til salg for tiden, og på et tidspunkt dukker den rette op...


Og åhhhh, det koster kræfter og følelser..... Men du!!! Det er DIG der skal have hesten og dig, der knytter sig til den - så skulle det vise sig at der dukker noget op om et år eller 2 - så er det endnu engang dig der står med håret i postkassen.... Det kan selvfølgelig også ske med en hest, der er gået igennem alle undersøgelser, men ved at vælge en "fejlfri" hest minimerer du dog risikoen en smule..


Den skal nok dukke op - og det kan være du kommer til at græde flere gange inden den er der - men sådan er det jo med dyr... De får ALLE følelserne frem i os... På godt og ondt


Kh Marianne & Kasmir


Åhhh, Så svært at være forelsket i en drøm jeg ikke kan magte....


Min skønne Kasmir er til salg - se annonce


TOGVOGN sælges - skriv for info

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 13:26

Æv, altså..


Jeg har også gang i at kigge lidt efter en lille hest/stor pony til hyggebrug og baneridning. Det ville være et plus, hvis jeg kunne lære lidt af den, men først og fremmest skal den være - som Iben også siger - god i hovedet, og for mit vedkommende også fuldstændig sikker i trafikken. Desuden vil jeg gerne kunne beholde den som min ven for livet, hvilket gør, at jeg ikke ønsker at købe ældre end 13-14 år.


Jeg har aldrig haft egen hest før, men fulgt prisniveauerne både før og under krisen, og må indrømme, at nu da jeg mere eller mindre aktivt søger, er jeg lidt forskrækket over, at en fornuftig turhest tilsyneladende koster over 20.000,- hvis man ikke har lyst til at købe en halvgammel hest med div. skader.


Men så må det jo tage den tid, det tager. Jeg går nemlig helst heller ikke på kompromis.


/Scarlett

0
0
Svar på denne tråd
 
 drop bøjeprøven!!
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 14:08

man kan få enhver hest halt ved en bøjeprøve.

Du får jo heller ik årsagen til haltheden.

Det eneste du kan gøre hvis du vil have den undersøgt er røngent.

Så er det bare du skal beslutte dig for hvor du vil have den undersøgt. Kan der ikke lige så godt være noget med dens nakke som dens ben?

Når jeg sælger hest må folk da virkelig selvom de vil have den bøjeprøvet, men jeg vil ikke have en hest bøjeprøvet ved køb da jeg mener det er en misforstået undersøgelse.

:0) Pia


Med de fem skønneste!

Er blevet tosset med de små gule!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 14:21

Mange dyrlæger siger som PocaPigen at bøjeprøven ikke er meget værd. I bedste fald er den ligegyldig og i værste fald er den reelt skadende.

Det er en tradition at lave bøjeprøve, men den viser ingenting......


Dyrlæger som er ajour med de nyeste undersøgelser vil ikke bruge bøjeprøve på den traditionelle måde - de har udviklet andre og nyere metoder, men måske det er disse prøver som nu kaldes bøjeprøver???
Det er jo et problem at 2 vidt forskellige ting kaldes det samme - det kan INGEN heste-kunder/-ejere jo gennemskue!!!!

Røntgen giver det korrekte billede(som dog ikke kan vise led og senskader!!) - så drop den traditionelle bøjeprøve er min anbefaling - det er gammel strøm hos uopdaterede dyrlæger(der desværre er alt alt for mange af.....)

.

0
0
Svar på denne tråd
 
 bøjeprøve fordi
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 14:28

Kan sagtens være at en bøjeprøve er misvisende... Men min mavefornemmelse er dårlig ved at købe en hest som dyrlægen decideret står og siger Nej til.


Hun ville ikke godkende den pga. bøjeprøven, og synes måske også det er at tage chancen hvis jeg ignorere hendes anbefalinger.


Grunden til at jeg valgte bøjeprøve er

1. At det er en del af en standard handelsundersøgelse

2. at dyrlægen fortalte at hos ungheste er det oftere sener/muskler osv der er problemet - ting jeg ikke vil kunne se på røntgen.


Men er der nogen der ved hvad man kan gøre for at finde frem til hvorfor hesten halter? Altså man kan selvf. ligge blokader i benet, men det lokalisere jo kun hvor smerten sidder, hvordan ser man hvor slemt det er og hvad man evt. skal gøre ved det?



Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 15:09

Vi vælger jo selv hvilken dyrlæge vi bruger og om vi vil tro på personen.....


Respekt for din holdning, jeg er bare ikke enig.


Hvis en hest på ingen måder er halt og går fint - så mener jeg ikke en bøjeprøve kan bruges til noget.


Om det er en normal del af en handelsundersøgelse er i min verden tradition og gammel strøm - der er maaaaaaange ting vi gør i vores hverdag BARE FORDI det har man altid gjort og stiller derfor ikke spørgsmålstegn ved det.


Røntgen og kiropraktik(dyrlægeuddannet) er efter min mening bedre end en "gammel" heste-dyrlæge som bare gør hvad man altid har gjort.....men ikke noget som der er grund til hvis hesten ikke på nogen måder viser halthed i longe og under rytter.


Mange stiller så store krav at deres "drømme-hest" går deres næse forbi.....


.

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 15:16

Jeg kan godt forstå dig.


Mit eneste krav da jeg købte min hest var os blot at han skulle gå glat og let igennem handelsundersøgelsen. Hvis ikke, så ville jeg ikke have ham, trods det var drømmehesten og jeg fik den til slagterpris.

Jeg ikke interesseret i at købe en hest (selvom den er billig) og så kun nogle år/mdr efter sige farvel til den og have betalt dobbel så meget i dyrlægeregninger inden farvel :(


- Så det altid mit krav ved køb af hest. INGEN anmærkninger, hverken i handelsundersøgelsen, i røngten på ryg/eller ben. NIX, nej tak. Ingen ubetydelige mus, intet.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 15:53

svar. Den dyrlæge jeg bruger har jeg netop valgt fordi hun er meget kritisk. Jeg ved at hun vil informere mig om alt hvad hun finder og så lader hun beslutningen være op til mig. Men hun ved også at jeg ikke er god til at miste mine heste og derfor ved hun også at jeg skal have en hest der holder.


Sandra: Jeg har egentlig ikke noget imod at hesten har nogle småfejl. Jeg har "kun" 30.000 at gøre godt med og ved godt at en hest til 30.000 incl. de andre krav jeg har nok vil have nogle skavanker.


Men det skal bare være noget jeg kan tage og føle på så at sige. Problemer med "skroget" er okay hvis min kiropraktor siger god for at det kan rettes. Hovproblemer også ok, hvis det kan "kureres" med sko fx.


Jeg har bare haft en hest med benproblemer og sorry men det eneste man som køber kan gøre er jo at få lavet røntgen og en bøjeprøve.

Og det er så det jeg er nødt til for at sikre mig selv bedst muligt.


Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 sund hest...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 16:15

For 30.000 burde du nu sagtens kunne få en hest, der kan matche dine kriterier. Vi har f.eks. en stående i stalden her i Sønderborg, der fint passer din beskrivelse. Og jeg vil give din mave ret - du skal selvfølgelig kun købe en hest, du har det godt med. Hvorvidt bøjeprøven er forældet eller ej, er vist en diskussion, jeg ikke orker at bruge kræfter på - folk har alle forskellige meninger herom. ;-) Så op med humøret, hesten til dig findes bestemt derude - du skal bare lige finde den først. :-)


Sov sødt Montreux 1992-2009


Nu med Union Fighter af Farmer


Hvem siger, det hele skal være så kedeligt???



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøjeprøve...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 17:49

Jeg giver nu altså heller ikke noget for bøjeprøven.


Du kan til hver en tid bøjeprøve en hest halt - ligegyldigt hvor ren den ellers er...


Put hesten i røntgen og vurder ud fra billederne istedet.


Om 30.000,- er nok til en hest, afhænger af dine krav omkring alder og uddannelsesniveau.


Men et hvert varmblodsføl bør mindst koste 30.000,- og så skal du jo lægge tilsvarende oven i alt efter ovenstående...


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dumdidej.....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 07:52

Ja du burde kunne finde en hest der opfylder dine krav - de er jo ikke urealistiske.


Røntgen giver jeg så ikke en dyt for - arbejder med sådan noget, og æhmmm der er mangt og meget man ikke kan se på rgt, så en handelsrøntgenundersøgelse viser kun de absolut graverende og tydelige rgt-fejl og intet andet.


Rgt er godt, når man har fundet ud i hvilket led, man evt har en skade/fejl, og så går ind og undersøger specifikt for det. Men så tager man også en hel del flere billeder i de forskellige vinkler der er nødvendige.

Men at skyde et par billeder af lidt hist og pist i en handelsrgt - det er som at se billeder af ejendom i salgsannonce. Jo det viser hvordan huset ligger/ser ud - men det er noget andet når man ser det IRL/i funktion.


Personligt køber jeg billige heste - og jeg har valgt ikke at tage dem i rgt. Jeg køber dem ikke for at sælge videre, og jeg låner ikke penge til at købe dem for.

Til gengæld skal de gå igennem en alm standard handelsundersøgelse med bøjeprøve. Det har fungerert glimrende for mig - for i princippet er jeg ligeglad med om hesten har 3000 mus i benene, hvis den kan klare en topbelastnign som en bøjeprøve nu en gang er. Og til gengæld er jeg fuldstændig ligeglad med en ren rgt-undersøgelse, hvis kræet er halt alligevel. Men smag og behag - du skal gøre det du er mest tryg ved.


MVH Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:09

Jamen jeg har også altid købt hest på samme måde som dig. Har også selv være på et dyrehospital og ved udemærket godt at de røntgen billeder der tages ved handelsundersøgelse er meget overfladiske.


Det er også derfor jeg holder på at den skal kunne gå igennem bøjeprøve. Har mødt heste der gik rent igennem røntgen, men som haltede når de blev longeret eller redet på volte.


Jeg synes bare det er frustrerende fordi jeg virkelig godt kan lide den hest, men synes bare ikke det er mig som køber der skal lave det opsøgende arbejde for at finde ud af hvorfor hesten viser smertetegn i benet. Det må da være sælgers job, og er det så en biting ja så har han solgt hesten til 30.000 og oveni betaler jeg gerne ekstra for de undersøgelser den er gået igennem.


Finder han noget stort ja så ved han hvor han står og risikerer ikke at sælge en hest som han får smidt i nakken efter 1 år.


Forstår ikke at sælgere ikke ønsker at sikre sig selv noget mere ved at undersøge deres heste noget grundigere.


Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 problemet
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:20

er jo i dagens dk at hvis man vil have heste forsikret så skal den kunne gå igennem en "ubrugelig" bøjeprøve.. Det er jo allerede der den er gal..


personligt giver jeg intet for bøjeprøver heller. men hvor mange penge vil køber betale for at få hesten chekket?? Den eneste sikre vej er vel røngten og senografi.. og det er de færreste der vil ofre dette...


Desværre tror jeg på at man får hvad man betaler for.. og 30 er i min verden ikke mange penge for en redet hest!


Pura Raza Española

http://www.staldrohan.com

LÆS MED PÅ BLOGGEN


Foderplaner laves mod bestilling. se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Realistisk
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:22

Selvfølgelig skal man have krav til den kommende hests sundhed og mulig holdbarhed.

Men rigtig mange folk er så hysteriske med fejlfindingen, at de kasserer deres måske drømmehest. Min dyrlæge har altid fortalt mig, at det ikke kun er sundhedsundersøgelsen, man skal kigge på, men også hvad man vil bruge hesten til.


Hvis man blot ønsker en ridehest til lidt skovtur, let dressur og spring, så kan en hest med let røngtenforandring (afhængig af hvilken) ofte sagtens udfylde rollen perfekt.


Folk i dag er så pokkers hysteriske med, at hesten SKAL være helt fejlfri, og mange ser efterhånden hesten som en ting - som f.eks. en bil. Hesten er trods alt en levende organisme, og fordi den er gået glat igennem en handelsundersøgelse, så kan der godt opstå sundhedsmæssige problemer alligevel.


Noget andet er at jeg mener, at vil man have en helt fejlfri hest, så skal man også være villig til at betale 50.000 +


Jeg fatter ikke, at der er folk, der tror, at de kan købe en fejlfri grand prix hest til 15.000 kr.


Venlig hilsen


M




Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd
 
 M og andre
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:34

Jeg ved udemærket godt at 30.000 ikke rækker lang for en ridehest, men som du kan læse i mine indlæg må hesten gerne have skavanker - bare ikke skavanker der gør den ubrugelig til det jeg vil - ride på den.


Problemer i benene holder bare ikke. Havde den haft en ubetydelig røntgen fejl so be it. Men når den halter efter en undersøgelse, kan den så holde til at blive redet på?


Hvis den dumpede i en bøjeprøve og ejeren så fandt ud af at det er fordi den er en smule indfodet, men så skal den bare beskæres lidt oftere, så købte jeg den også gerne. Den må gerne have skavanker, jeg skal bare vide hvad det er. Men det er altså svært som køber, når sælger slet ikke vil undersøge noget som helst.


Så det kan godt være at vi som købere går i små sko, men måske dette også skyldes at mange sælgere bare vil af med deres heste om de så fejler noget eller hvad. Vær dog lidt ansvarlig som sælger og tjek din hest så du ved hvilke plusser og minusser den har.


Jeg ser frem til den dag jeg møder en sælger som er ærlig omkring deres hest' skavanker, og som kender sin hest.



Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:52

Det er da ærgeligt, at du åbenbart kun finder sælgere, som er ligeglade med, om deres heste fejler noget og vil pakke den på dig alligevel.


Min gamle pony gik ikke igennem bøjeprøve, da jeg købte den. Den gik på daværende tidspunkt landsstævner i spring og havde aldrig haft en sygedag. Dyrlægen godkendte den alligevel, da den også var oppe i alderen (15). Jeg red mine ponyår ud på den, uden den havde en eneste sygedag - ja den var da rengående helt til den blev aflivet som 30 årig.


Jeg forstår godt, at du ikke vil gamble. Det skal man heller ikke. Men enhver dyrlæge kan bøje en hest urentgående.


Min veninde havde en hest til salg som gik middelsvær i dressur. Den fik en positiv bøjeprøve - den var ren i rgt. Køberen ville ikke have den, selv om sælger havde fortalt, at den for nylig havde trådt forkert og revet en sko af. Dyrlægen mente, at de skulle vente 14 dage og prøve igen. Det ville køber ikke, hvilket også var helt fair.

Et par uger senere kom en anden køber, og der gik hesten glat igennem bøjeprøven og blev solgt til 150.000 kr.



Jeg håber da, at du engang finder din drømmehest.




Venlig hilsen


M



Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation


4 års DV vallak sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestekøb
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 18:08

Jeg kigger også selv lidt for tiden, og jeg har tænkte at når jeg finder HESTEN så vil jeg have handelsundersøgelse incl. røntgen af ben og ryg.. Og ja den skal kunne forsikres uden anmærkninger - det er det vigtigste for mig. Jeg vælger dog også at få ryggen fotograferet, da jeg synes fænomenet kissing spine ses oftere og oftere, og vil være sikker på at dens ryg og ben er iorden, da jeg synes det er ret essentielt for dens holdbarhed, men man kan aldrig helt sikre sig alligevel..


Manuela - pt. uden hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pris på varmblodsføl
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 19:31

Anjaanja: Hvorfor bør ethvert varmblodsføl koste mindst 30.000 kr. ??


Det forstår jeg ikke helt meningen af...?




Hanne

0
0
Svar på denne tråd
 
 pris føl
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 22:39

Jeg forstår heller ikke som Hanne 17 at et varmblodsføl skal koste mindst 30.000.


Hilsen

Lonni



The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now



0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 22:51

Du skriver at du ikke forstår hvorfor sælger ikke straks går igang med at undersøge, hvorfor hesten ikke gik igennem bøjeprøven - det kan jo godt være, at det er sælgers måde at sige nej tak til dig som køber...



Jeg har forstået at du synes godt om den dyrlæge du har valgt til at foretage handelsundersøgelsen, jeg kan bare ikke lade være med at undre mig over, at du er villig til at stole på en dyrlæge som vurderer hesten udfra forældede metoder??


Hvornår bliver et klip i kørekortet forældet?

Efter 1 år?

Efter 5 år?

Efter 3 år?

Find svaret her:

0
0
Svar på denne tråd
 
 man skal holde
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 23:21

fast i de krav man har. Ellers vil man slå sig selv gul og blå, hvis hesten pludselig står med en skade, som man selv har sagt god for at overse.


Jeg har så prøvet den omvendte verden.

Købte en hest som få mdr inden var gået glat igennem handelsundersøgelse. Den hest viste sig at være vind og skæv i hele kroppen, da jeg fik den tjekket af min hestefys. Fik den behandlet gentagne gange af diverse behandlere og dyrlæger og alligevel udviklede hun en hofteskade, som gjorde hun måtte aflives..

Den anden hoppe jeg måtte sige farvel til, fejlede (så vidt jeg ved) heller intet ved købet. efter 4 mdr kom vinteren og ny stald som sku ha været så go. Da blev hun dødsyg i lungerne og jeg flyttede hende straks. vi kørte til diverse behandlinger i et år og hun var indlagt osv. Hun måtte også aflives, da jeg til sidst kunne se hun ik kunne klare at kæmpe mere. Hun var mit et og alt, og selv dyrlægen græd da My faldt om, for hun havde jo haft hende i hele forløbet og det var en fantastisk hest som jeg stadig savner flere år senere.

Hvad jeg prøver at sige er at man kan ikke garderer sig, men man skal følge sin mavefornemmelse.

Man behøves ikke købe problemer, de kommer gerne af sig selv.


Min lille ispind jeg har nu, gik os igennem dyrlæge og han fejler så gudskelov aldrig noget og har ikke gjort det i de to år jeg har haft ham. Var faktisk de to forgående heste som gjorde jeg købte en islænder. Ønskede en hest med et jernhelbred efter at have mistet de to tøser.


Charlotte ?Stutteri Lund? Hende wings of love sender i bare hjem til mig, hun er da godt nok smækker:D

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2011 10:21

Jeg købte selv en hest hvor den IKKE gik igennem bøjeprøven, men der har intet været siden jeg købte ham, jeg har aldrig set ham halt siden undersøgelsen. Han sælges dog nu, men ikke pga af hans ben.


Qarlos min smukke røde dreng.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mht. købers marked !
Forfatter: 
Dato:  12-03-2011 10:49

Vi har også været på markedet i søgen efter hest , og en avlshoppe , og jeg må indrømme at jeg var meget overrasket over nogle af de henvendelser på hopper vi fik - heste med spat , kissing spines og andre skavanker der kunne tænkes at gives videre ! Jeg tænker bare , hvis hesten ikke dur , hvorfor så begynde at avle på den og i værste fald give det videre med et afkom ? Nu har vi heldigvis fundet en skøn hoppe , uden mistænkelige skavanker , til en fornuftig pris - så det handler bare om at blive ved med at lede


Mht. bøjeprøven , er jeg også lidt skeptisk . Jeg mener også at de fleste heste kan bøjes halt , uden i realiteten at være det ! Men når du nu kender dyrlægen , og ved at hun har godt med kendskab til det , så ville jeg ærligt talt ikke være usikker ved at få det gjort . Men det er svært , og måske skyldes de mange "mindre gode" heste , helbredsmæssigt , at der også førhen er avlet på "dårlige" hopper , som måske har givet noget videre .


Som en anden skrev , synes jeg også det er vigtigt med en god morstamme , det har ihvertfald været en af vores største krav i vores søgen på hest .


Held og lykke med jagten , drømmehesten skal nok dukke op

0
0
Svar på denne tråd
 
 hold fast i dine krav
Forfatter: 
Dato:  12-03-2011 11:42

Du skal IKKE nøjes med "mindre"!. Og 30.000 kr er altså også en god slat penge, når man som du ikke stiller de ultimative krav til en ny ridehest.

Jeg har selv været der, sidste sommer, hvor jeg efter 2-3-4 års stigende problemer med halthed (slid ved hov/kronben) måtte vælge at sige farvel til min bedste "hesteven" gennem 8 år.

Jeg valgte at kigge efter en "unghest"/let redet hest på 4-5 år og afsluttede også en handel, hvor min dyrlæge dog ikke kunne godkende de røntgenbilleder, der lå på hesten. Om igen, det var en nedtur, men jeg synes absolut heller ikke man skal købe sig til problemer, og da jeg nu havde været igennem processen tidligere, så er jeg meget obs på benproblemer.

Jeg lagde en købsprofil ud her på hestenettet , som gav virkelig mange gode henvendelser. Jeg tror mange gerne vil sælge til en voksen, der tilbyder foldtid, seriøs hestehåndtering og engagement. Hertil skal siges at jeg "bare" er almindelig motionsrytter på L-niveau.

Løsningen for mig blev en sms kæde , blandt mine heste-bekendtskaber, der skaffede mig en 6 års hoppe med ok røntgenbilleder af ben, ryg og nakke (tjekket ved 2 forskellige dyrlæger), handelsundersøgelse og reddet af prof i 4 måneder til ca 1/2-2/3 af den foreslåede handelspris. Den har så ikke kapacitet til at kunne gå grand prix, er OK til alle LA-klasser (håber også jeg bliver det) og meget velopdragen.

Det var absolut ikke en hest jeg ville ha kigget på, alene udfra prisen. Tror mere at sælger valgte mig, fordi jeg tilbyder ordentlig hestehold og håndtering.

Jeg synes godt du kan tillade dig at kigge efter heste, der ligger lidt over de 30.000 kr, idet sælger måske/ofte vil være villig til at gå lidt ned i pris, hvis der er god kemi med køber. Og som sælger ville jeg da altid sætte min hest lidt højere, så der var lidt at handle om

God jagt, der er også gode heste til os med et mindre budget


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg vil tro
Forfatter: 
Dato:  12-03-2011 12:53

Jeg vil tro at enhver dyrlæge vil kunne finde noget på alle heste. Den perfekte hest findes ikke. Og en bøjeprøve der er skidt behøver altså ikke betyde hesten ikke er i orden. Som flere har sagt... enhver kan gøre en hest halt ved sådan en. Ville måske gå mere efter røngten af ben og ryg.



frederiksborger.dk


en linksamling til frederiksborghestesider på nettet


Destrier.dk


mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd
 
 bøjeprøve
Forfatter: 
Dato:  12-03-2011 19:28

min gamle fuldblodshoppe bestod ikke bøjeprøven i sin tid da hun var tre år gammel.


MEn jeg ville have hesten, og hun har aldrig fejlet noget med benene. Hun er nu 21 år gammel og er stadig ikke halt eller har problemer med sin gang.


Så nogen gange skal man stole på sin intuition


hilsen Lone



Se nye ting jeg har til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 01:33

Jeg har også en pony som jeg købte for 19 år siden og den har ALDRIG kunne gå gennem en bøjprøve men den har så ej været halt eller anden pga den ikke kunne det.


Hesten er i dag knap 23 år og går stadigvæk stævner med mig på ryggen.


Synes måske det er en smule påfalden at det er samme dyrlæge der handels undersøger dine kommende heste og så de ikke går igennem en bøjprøve... Det kan bare være det er mig der undre mig her eller læser forkert...?


Og vil som de andre med min viden også påstå at alle kan bøje en hest halt ikke at de gør det bevist vi er alle mennesker.


Selvfølgelig skal man ikke gå på kompromis med sine krav og jeg tror da heller ikke at der er nogle der sælger halvdøde ungheste med bevist fejl...


Alt er jo smag og behag heldigvis. Håber du snart finder din super skønne drømme hest og at I får en rigtig god fremtid sammen



Se min hjemmeside på www.stald-arthur.dk


2 Hestes trailer med lav egenvægt udlejes i Harlev J ved Århus efter aftale.


KVALITETS UDSTYR SÆLGES KIG MINE ANNONCER!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste er ikke
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 02:52

en mekanisk ting hvor alt kan være perfekt, en hest er som bekendt en biologiske organisme, så at forlange at en hest skal være helt perfekt er utopi, selvfølgelig skal den være sund og rask, men "spis lige brød til" før man kasrerer en dejlig hest pga udelukkende pga en positiv bøjeprøve eller andet suspekt, som dyrlægen altid kan finde hvis de leder længe nok. jeg har solgt mange hjemmeavlede heste gennem årende, engang kaserede en dyrlæge et føl på 24 timer, som jeg ellers havde solgt før det var født og ny ejer ville forsikre det, hun afviste føllet pga den havde høj puls og let forhøjet temparatur, det skal siges at jeg ikke var hjemme da undersøgelsen blev lavet, de tog føllet ud af stalden for at se den gå, men uden hoppen????mærkeligt at den blev varm, jeg klagede til dyrlægens chef, som kom dagen efter og godkedte føllet, den lever i bedste velgående på 15 år hos samme ejer.

jeg solgte også en ungheste jeg har avlet og tilredet, for et par år siden, som aldrig havde fejlet noget som helst, køber så ham løs og under rytter hos mig, hun prøvede ham et par gange og var ikke i tvivl, han var heste for hende. Afsted i trailer til en neotral dyrklinik med speciale i heste. Her blev han i følge dyrlægen en 1/2 grad uren gående på et forben de første 3-4 skridt efter en voldsom bøjeprøve og mønstring på asfaldt med småsten på, han skulle så longeres på samme hårde asfalt, var han ikke lidt i ubalace? (måske var det bare alle de småsten han skøjtede i rundt på asfalten.) Her efter longeres i ridehus og vises løs, han opførte sig eksemplarisk på trods af hendes voldsomme og overdrevede undersøgelse, hvilket åbenbart også var galt, for var den ikke lidt for sløv? Hun ville have ham i tvangs boks fordi at han ikke måtte kunne flytte krobben overhovedet, når hun bøjede hans hals helt bagud til begge sider, alt dette fandt han sig i, selv om han blot var en nytilredet 4 års hest på et fremmed sted. Hun ville også udsætte ham for mundspærre, for at tjekke svælg og mund, dette modatte jeg mig dog, så hun undersøgte ham uden, hvilket han også fandt sig i, hvilket medførte en grundig undersøgelse for stikmærker, for måske havde jeg bedøvet ham???? hun mente også at han muligvis var lidt asymetrisk i sin muskulatur, men det var nok bare fordi han voksede??? alt dette medførte en meget oprørt hesteejer og en trist køber, der mærkelig nok ikke lod sig skramme, vi fik taget røngen hos en anden dyrlæge uden anmærkninger og ren bøjeprøve hos den nævte overgrundige dyrlæge efter en uge, hun købet hesten, fik den forsikret med forbehold for pågældende forben i 3 mdr. Heldigvis for hende,for mig og for hesten, valgte hun at stole på sin mavefornemmelse og på mig som seriøs sælger, der ikke var ude på at snyde, men der i mod at finde et godt og passende hjem til en hest jeg holdt af og havde passet godt på i 4 år.

Hun har nu haft og elsket heste i 2 år uden problemer og anmærkningen er fjernet.

jeg følte mig som sælger voldsomt mistænkelig gjort og jeg syns at det var meget træls atopleve at en fremmed dyrlæge nærmest med lup ledet efter grunde til at kaserer ham.

jeg vil aldrig mere udsætte mine heste eller mig selv for den slags igen, hvis man vil købe hest hos mig bliver der selvfølgelig lavet en fuld handels undersøgelse, men af min dyrlæge som kender mig og som jeg stoler på og som kender hestenes historie. Undersøglsen bliver for min regning og så bliver det bare langt oven i prisen. jeg ville aldrig forsøge at sælge en hest med fejl jeg kendte til, uden at gøre køber opmærksom på dem. En glad kunde er en kunde der kommer tilbage og en der sender andre kunder din vej.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.


"Buger" forever Blå Brava

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 06:52

Da jeg købte Giga, gik han gennem bøjeprøve... hans ben var alligevel a h.... til og det endte med han krydsede broen knap to år efter, jeg købte ham.


Jeg tror ikke, der er nogen garanti (staves) og som andre skriver - så er den bøjeprøve både godt og skidt.... For mig en slags falsk sikkerhed....

Selvfølgelig kan man finde feks. begyndende spat på den måde... og nogle (de fleste forhåbentlig) dyrlæger er også rigtig dygtige til at udføre prøven!!


Jeg ønsker dig ALT mulig held og lykke med at finde den helt rigtige hest!!!!!!!!!!!!!!!!



Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience


Indrømmer det gerne:

Er stor fan af Lenelw og DJ!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 08:26

...gamle fjordhoppe, nu knap 17 år gammel, gik for 12 år siden ikke igennem den første bøjeprøve. Årsagen var formentlig, at hun blev mønstret på en let stenet markvej. Gry har ualmindeligt tynde såler, men det fandt vi først ud af langt senere.


Udover bøjprøven fandt dyrlægen, at hesten havde en bukkehov. Jeg var tudefærdig, for hesten var alene på 14 dages prøve, og da den ikke bestod handelsundersøgelsen, var sælger mest stemt for at tage den hjem.


Han besøgte imidlertid selv hesten og bøjede den (ja, det er der åbenbart nogle af de gamle avlere, som selv mener, at de kan?) - uden resultat. Hesten blev herefter kørt til Ansager Dyrehospital og undersøgt på ny, denne gang uden udslag i bøjprøve og uden anmærkninger på den bukkehov, hun aldrig har haft. ;)


Siden da har hovene givet problemer, men hesten har alligevel været gående til indtil sidste smedebesøg, hvorefter hun blev halt og nu - over en måned senere - stadig er halt. Der er ikke påbevist andet, end at problemet sidder i hoven - og at sålerne er ualmindeligt tynde. Røgten er ren.


Når det så er sagt, så ville jeg ikke acceptere en uren bøjprøve.


Hvilke andre krav har du til hesten, når nu det er så svært at finde et match?


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 30000,-
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 08:14

Hanne, det handler om de udgifter der er ved at lave føl - derfor mener jeg, at en pris på et DV føl som udgangspunkt må være 30000. Herfra vurderer man så kvalitet og marked og finder den rigtige salgspris.


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøver.......
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 09:20

Det skal lige siges at det IKKE er samme dyrlæge der har "kasseret" alle de heste jeg har kigget på. Den første jeg kiggede på var der hele 3 dyrlæger der ikke godkendte til trods for at den var ren i røntgen.


Jamen ved da ikke om det jeg søger er urealistisk:


Hest på 164 - 175

Alder: 4 - 8

Minumum være tilredet - ellers ikke noget krav til niveau.

Dressur hest.

Og skal have et godt hoved/temperament.

jeg kigger primært på racer som oldenborg, dv, hannoveraner og holstener.

Behøver ikke være ren i røntgen, så længe det ikke hæmmer den, og at billederne kan fremvises.

Må gerne have andre fysiske skavanker, så længe jeg kan arbejde med det.


Men det der gør at jeg har svært ved at finde en hest er at jeg følger min mavefornemmelse. Det skal ligesom bare føles rigtigt når jeg kigger på den. Ikke at der skal være stjerneskud og violiner der går igang når vi mødes det skal bare føles rigtigt.


Desuden bor jeg i det mørkeste sydjylland og synes mange af de hest jeg har set på nettet enten er i Nordjylland eller på sjælland.


Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

R.I.P. SILLE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan da
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 09:36

ikke se, hvorfor du mener det IKKE er købers marked???


Du finder en hest med et godt hoved, den går ikke igennem bøjeprøven, og du vælger ikke at købe den.... Andet er der vel ikke i det... Og så er det vel også købers marked....


Hvis du var tvunget til, af nød, at købe en hest der ikke opfylder dine krav, fordi det er det eneste du kan få, så ville det være en anden sag....



Zamangah

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg syntes..
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 09:49

så bøjeprøve er bedre end røngten.. For hesten kan sagtens have en ubetydelig røngtenfejl, som aldrig bliver opdaget hvis den bøjeprøves af en dyrlæge der formår at bøje hesten korrekt..


Men hvis den røngtensfotograferes så dumper hesten, fordi den har en ubetydelig fejl..


Jeg har købt tre heste som alle er bøjeprøvet og gået igennem uden fejl, de har aldrig fejlet noget i benene.. Og den ene er 6 år efter gået glat igennem fuld røngten med 20 billeder..


Og ham som handelsundersøgte min hoppe for 2 måneder siden, sagde at han gav mere for bøjeprøve end røngten.. Især når det var "ældre" heste.. For hvis de havde holdt til ridning indtil nu og gik igennem bøjeprøve, så betød de evt. røngtenfejl de kunne ske at have højst sandsynlg ingenting.. Men han var nød til at dumpe hesten, for at holde hans ryg fri..


Når jeg kun har "få" penge at købe hest for, så er bøjeprøve fint til mig..






Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 11:06

Jeg forstår dig godt - men tror du skal væbne dig med tålmodighed eller spare mere op. Hesten koster jo det samme, når den er i hus.

Vi har lige købt hest og den fik den helt store tur i handelsundersøgelsen - incl. alt. Kravet var, at den skulle gå igennem uden anmærkninger til forsikringen. Det gjorde den vi købte.


Vi havde dog et ekstra krav modsat forsikringen. De accepterede en med tætte torntapper - men det gjorde vi ikke.



Jeg tror der er en nedre grænse for, hvad en hest med de krav du stiller - koster.


En hest som du ønsker, tror jeg ikke du kan få for 30.000 kr.


Hest på 164 - 175 Den størrelse er den ønskelige og som de fleste vil have.

Alder: 4 - 8 Den alder er den dyreste og den alder de fleste ønsker at erhverve.

Minumum være tilredet - ellers ikke noget krav til niveau. Tilridning koster

Dressur hest. Heste avlet specifikt er dyrere

Og skal have et godt hoved/temperament. Gode hoveder koster.

jeg kigger primært på racer som oldenborg, dv, hannoveraner og holstener. Racerene heste er dyrere - og bør vil også koste. Hul i hækken heste koster ikke noget at lave.

Behøver ikke være ren i røntgen, så længe det ikke hæmmer den, og at billederne kan fremvises. Mange mange heste er ikke rene i røntgen, men deres fejl godtages af forsikringen alligevel fordi - de ikke betyder noget/hæmmer dem.

Må gerne have andre fysiske skavanker, så længe jeg kan arbejde med det. Skavanker der er ubetydelige har mange heste og de godtages også af forsikringen, hvis de kan arbejdes med.


Mit gæt er at du kan være heldig, men det kræver tålmodighed. Den hest du søger, er det som de fleste søger, så her spiller udbud og efterspørgelse ind.


Der hvor man kan gøre en virkelig god handel pt er, hvis man køber hest mellem 3-5 år og har 60.000 - 90.000 - så får man heste der før koste +100.000.


Held og lykke.


En dyrlæge sagde:

Den der 20% regel må være opfundet af folk der vejer for meget. Jeg har aldrig hørt en dyrlæge anbefale den.


Læs her før du handler Henra trailer

http://www.henra-trailers.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu må du....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 11:49

Nu må du ikke skære alle sælgere af heste over én kam, der findes skam også sælgere som rigtig gerne vil sælge en sund, rask og velpasset hest, som man har gået og holdt af og draget omsorg for! Jeg sætter sørme da en ære i at hesten er i orden, og jeg bekymrer mig skam også for om hesten og den kommende ejer passer sammen. Jeg avler jo hestene fordi jeg holder frygteligt meget af dem, og jeg vil da også gerne bevare et godt ry som en seriøs sælger, så en grundig undersøgelse af hesten er et must for mig.


De sunde heste findes altså også, jeg har da lige afleveret en 2-års som var uden anmærkninger overhovedet, incl. røntgen af ryg og alle ben, samt røntgen af hove. Den blev så ikke bøjeprøvet, for det gør man ikke med de unge af frygt for overbelastning af led og sener.


Og til salg har jeg da en 4-års som er ren i røntgen og aldrig har været syg, en 1-års vallak som heller aldrig har været syg, en 1-års vallak som har haft en skade (men som nu er 100 % i orden i røntgen) som den potentielle nye ejer kan få udleveret dyrlægejournalen på, en 5-års som er 100 % i orden og som for nylig har været til fuldt tjek hos dyrlæge i forbindelse med forhøjning af forsikring, samt en lidt ældre avlshoppe som ikke har haft en sygedag i 6 år og som er nem at ifole. Alle de nævnte heste er forsikret uden anmærkninger, så de findes skam derude!


Du skal ikke gå på kompromis med en handelsundersøgelse, den er utrolig vigtig - faktisk også for sælger!


Held og lykke med at finde drømmehesten, den skal nok dukke op.


Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk


Til salg: Gennemavlede dressurheste, vallak 1 år, hingst 1 år, drægtig hoppe 4 år, drægtig hoppe 14 år og 5-års hoppe klar til LA

0
0
Svar på denne tråd
 
 Iben...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 12:39

Du skriver:


>>Den sidste jeg har kigget på var en hest til 40.000 som fik handlet ned på 30 fordi den er underernærret, dårlig hovpleje, ikke passet med ormekur og vaccinationer og ondt i ryggen.<<<


ARRRGH... Hvordan kan man forlange 40.000 for en sådan hest!!! Ondt i ryggen, dårlige hovpleje og ikke ren i bøjeprøve. Det skriger langt væk af kilometerlange, hundedyre problemer!


Det kan godt være at man sparer 10.000-20.000 i købet, men hver gang en dyrlæge så meget som svinger bilen ind i indkørslen, koster det 1500,- - og ligeledes med smed, kiro osv.


Man sparer som udgangspunkt penge ved at købe en så rask hest som muligt. Naturligvis er man ikke sikret mod at hesten kan blive ramt af uheld og skader - men at give 30.000,- for en hest behæftet med fejl og skader er da at åbne armene for problemer!


Det vigtigste når man køber ridehest er, at en kan bruges til formålet. Den koster det samme i foder, smed og opstaldning syg som rask - så køb den da for gud skyld så rask som muligt - og kryds fingrer for at den holder sig sådan:-)


Venligst - Marianne


Masser af haflingerstævner i 2011 + DM for haflingere i august 2011


Se hvad der ellers rører sig i haflingerverden her...

www.haflingersport.dk


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider