Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hestekød - det er sværere end man tror..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2010 02:24

Åh jeg kan ikke lade være med at grine lidt af mig selv...


Som den velmenende gamle hestetøs man nu er, har jeg længe haft lyst til at smide hestekød på menuen - vi skal jo gerne støtte det hjemmelige (danske) heste slagteri, så vi undgår dyrene skal ud på lange, inhumane køreture ned til Italien etc. etc.


Som sagt så gjort, så da vi alligevel er ude at spise fint her forleden, og jeg opdager de har marineret hestebøf på menuen, springer jeg på vognen...


- Jeg sidder der og føler mig vældig stolt, mens jeg venter på maden - tænker at nu er der én hest mindre på vej syd på...

Maden bliver serveret, dufter fantastisk, og jeg samler kniv & gaffel, for at tage min første bid... Og så sker det... Kødet er neget rødt (hvilket jeg normalt elsker), så da jeg skærer i det, stiger der en smule rødt kødsaft op, og jeg får direkte flashbacks til min gamle, elskede hest - hermed er bøffen for evigt navngivet "Lucky"!


"Min Lucky!!! Stop! Hvad har du gang i?!?!? Du spiser Lucky!!!! - Rolig Freja... Det er IKKE Lucky! Det er ligesom at spise en ko! Tænk på en ko! Tænk på en Ko! TÆNK PÅ EN KO!!!"


- Ok, det lykkedes, jeg har taget min først bid... Hmmm den smager godt, nu skal den bare synkes... Hov!?! Fylder den ikke pludselig mere i munden??? "Synk for fanden!!! Synk! Åh Lucky! Undskyld! Undskyld! - Kom nu, dun kan godt, du er en voksen kvinde, og gør det for dyrenes skyld.. Ja - dyrenes skyld! Tænk Italiens transport, Italiens transport!"


Phew... Første bid sunket!... Sådan skal du bare fortsætte... Skære - TÆNK PÅ EN KO! - putte i munden - ITALIENS TRANSPORT! ITALIENS TRANSPORT! - Synke... DYGTIG!!!


Ja, der er lang vej før jeg kan spise hestekød uden assiociationer til min gamle bedste ven og andre firbenede, der har været en del af mit liv. Men indtil da er jeg - om ikke andet - til stor morskab for kæreste og andet eventuelt puplikum med alle de grimasser jeg får lavet - for ikke at tale om hele det følelses register, jeg gennemlever for hver bid.... ;)


- Det smagte fantastisk forøvrigt...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hatten af
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 08:29

for at du gør det.


Jeg er svært bange for, at det bliver samme historie, når jeg skal spise vores egne kalve for første gang.


Og hvad skal jeg så tænke på...... Her hjælper det ikke engang at tænke KO


Måske man bare skulle blive vegetar, pokkers at man synes kød smager så godt


Karin


0
0
Svar på denne tråd
 
 Come on
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 14:00

Så er det heller ikke sværere


Jeg var altså lidt flad af grin over den måde du beskriver det på - undskyld - men det er altså ret så komisk!


Jeg er hestetøs med stort H og har altid været det. Jeg spiser med glæde hest på alle salgs måder, da det er fantastisk spise. Og jeg må indrømme om det er vildsvin, struds, kanin, ko, svin, kylling, hest eller hvad der nu lige er på menuen, så sidder jeg absolut ikke og tænker over hvad det hedder, hvordan det ser ud osv.

Det der for mig er vigtigst er at maden smager godt


Det var desværre ikke muligt at få min gamle pony i fryseren, men jeg er sikker på hun blev til godt dyrefoder. Men mine forældres kæle ko smagte fantastisk. Rosa var til stor glæde på middagsbordet og vi roste hende hver gang der var kød fra hende på bordet.

Det lyder måske bisard for mange, men det er hvad man gør det til. Mine bedsteforældres kæledyr kom også på middagsbordet og det var der ingen der pev over, så vi skal måske lære lidt af dem - det er jo synd at godt kød går til spilde herhjemme, men i stedet sendes til andre lande, hvor det er stor delikatesse.


Så prøv du bare igen - du skal nok få hang til det og dejligt at se at der alligevel er nogen der tør tage springet.


Jeg har lige holdt 30 års fødselsdag og her fik gæsterne kort før middagen blev serveret, at vide at de om lidt ville få mulighed for at sætte tænderne i et stykke hyppe eller en pølse. Alle tog det i stiv arm og alle smagte på det


Ejer af Niendamgaard's Morgan & Milancio S

&

Mor til en Noah 20.09.2009


"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd
 
 her i huset
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 14:41

Her i huset spiser vi også hestekød. Det bliver mest brugt til hakket kød og bliver derfor til lasagne, kødsovs og lign. Jeg synes det har en særlig smag, når det er bøffer eller steg. Det bryder jeg mig ikke så meget om.


Men vi har nu ikke følelserne i klemme, når vi spiser det - på trods af at kødet har været fra Billy Boy og Wupti. To dejlige ponyer, som desværre fik henholdsvis flænset benet op og brækkede et ben. Så endte de i fryseren, som nødslagtede dyr.

Jeg vil da hellere have ponyerne tilbage end kødet, men når det nu ikke kunne være anderledes, så fik de i det mindste et hurtigt endeligt, da først ulykken var sket.


Mvh Tina


R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ha ha ha :)
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 20:53

Heldigvis kan jeg selv se det skøre i situationen ;)


- Specielt da jeg selv er opvokset på landet, hvor vi gennem min barndom har haft alverdens dyr, der først har været til kælebrug, derefter til fryseren - de fleste har jeg selv været med til at flaske op fra kid/lam/kalv etc, og efterfølgende kunne spise med stort velbehag og uden at blinke...


Så jeg regnede slet ikke med, jeg ville reagere så kraftigt (måske er det i bund og grund bare fordi, jeg savner den gamle, og ville ønske han stadig levede :))


Ingen tvivl om jeg nok skal lære at spise hestekød - det smager det for godt til ;) (der skal bare en smule tilvænning til :P)


Lady - der har spist både struds, ged, får, kanin, høns, gås, and, ko, gris og nu også hest

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestekød
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 20:59

Ladybird,

Jeg synes ikke, at det mærkeligt, at du havde de tanker, du havde. Det var jo grænseoverskridende at spise hestekød.


Forskellen på os to er dog, at jeg ikke vil spise hestekød - om det smager godt eller ej - det er jeg ligeglad med.



Vrinsk fra Esma



Healing

til hest og rytter


Healing styrker og afbalancerer din hest og

gør den mere glad og samarbejdsvillig



Samtaleterapi



Min elskede lille solstråle Rose døde 25/9-10

Jeg savner hende inderligt




0
0
Svar på denne tråd
 
 ladybird - jeg
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 21:05

tager hatten af for dig; godt at bøffen smagte


Kan sagtens følge dig i din tankegang.


Tror når alt kommer til alt at jeg også ville have svært ved det hvis jeg skal være ærlig.

Åd en Vinbjergsnegl for nylig - bliver aldrig fan af det


Heste hmm




MVH Janni




DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.


Wannabe venter føl efter Sieger Hit - termin 26/4 2011

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grænsen går ved...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:06

Jeg tror egentlig, jeg er ret large med hvilke typer kød, jeg kunne finde på at putte i munden. Såfremt dyret havde levet et nogenlunde liv (jeg ikke er fanatisk mht. økologi, men jeg vælger det jøvnligt fremfor det konvetionelle) og er blevet aflivet humant, spiser jeg vist det meste - dog ville jeg sætte grænsen ved så eksotiske ting som insekter :P


- Med andre ord tror jeg ikke, jeg ville sige nej til hverken at smage hund, kat, rotte eller slange fx så længe de bare var opdrættet og aflivet ordentligt (og dét tror jeg ikke er i tilfældet for 99,9% af de hunde/katte der eksempelvis går til konsum i kina - men deres generelle holdning til levende væsner, er så langt fra min egen, at jeg ikke engang har lyst til at besøge landet...)

0
0
Svar på denne tråd
 
 øhm.....
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:21

Ikke for at være en "party poop" men.. hvordan ved du det var dansk kød, fra dansk slagter, når du købte det på en resturant?

Resturanter kan ofte, med fordel, købe billiger frost kød fra udlandet (mine far ejer resturant, han benytter dog kun dansk økologisk kød..)





Mvh.


Nielsen.


For where your treasure is, your heart will be also.


"stay focused, always keep the goal in mind, but take your time"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja.. Du har ret..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2010 22:54

Det vidste jeg faktisk heller ikke, men man må jo starte et sted...


Det sagt, så skal jeg da ærligt indrømme, det ikke faldt mig ind at spørge, hvor deres kød kom fra...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bare rolig
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 04:49

I min fremskredne alder- er jeg ikke nået til at spise hest eller kanin. (Jeg har haft kaniner)

Og at kødet smager som "kylling"- jeg kan ikke døje stadset. Det og fisk! Og Kalkun. FØJ! Nå ja ørred- smager ikke af fisk.


Jeg kunne måske tænke mig en bøf- men ikke hakketkød. Hestebøf skulle være lige så godt som engelsk bøf.



Med væmlig hilsen
xtiny

"Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"





0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestekød
Forfatter: 
Dato:  06-10-2010 15:23

Ville gerne smage det en dag.

Men ikke om jeg kunne drømme om at spise min egen hest

Det ville være en tand for mærkeligt..


Men jeg kunne heller ikke drømme om at spise hund eller kat hverken i dk eller i udlandet..

Det er bare ikke spise dyr i min verden..


Men elsker kød, det smager fantastisk..


Glæder mig til at jeg får taget mig sammen til at få smagt hestekød, det skulle smage ganske udemærket..




Hilsen Pernille & Askalon Rasim OX

0
0
Svar på denne tråd
 
 hestekød
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 11:43

hatten af for dig.

jeg var på island her sidst, og bestilte icelandic foal, okay tænkte jeg, mit engelsk ville ikke lige dukke op, og de andre mente da ikke man kunne servere føl, så jeg sprang på vognen...

Ind kommer også en fin bøf, og smagte virkelig godt! ikke sødt som nogen snakker om, slet ikke.

Så spørg de så tjeneren hvad det er, og hun siger en baby horse, gulp....

sad også lige et par minuttede og kiggede på min bøf, inden jeg kunne spise videre


Maria B.P
Søger opstaldning i århus området til hingsteplag.
0
0
Svar på denne tråd
 
 maria...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 11:53

Jeg besøgte 2 gårde på island, der avlede slagte heste. bestemt ikke noget jeg ville støtte Det var IKKE hestevelfærd, slet ikke. Islandsk får er tilgengæld noget jeg med glæde ville spise.


Min chef havde to, helt fantastiske heste, hun havde købt fra "slagte gården"..


Udover måden hestene blev "passet" på gården, har jeg vist bare svært ved at forstå, at man avler fine, smukke, sunde heste, bare for at spise dem men det er vel i grunden ikke anderledes end alle andre slagte dyr..


(kan selvf. ikke udtale mig om det er alle slagtehestene på Island, der levede lige så usselt som de gjorde, på de to gårde jeg besøgte..)




Mvh.


Nielsen.


For where your treasure is, your heart will be also.


"stay focused, always keep the goal in mind, but take your time"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider