Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Når man rider fejl i programmet
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 16:01

er det så ikke meget normalt at dommeren stopper en, istedet for at lade rytteren ride resten af programmet forkert, og så først siger det når programmet er færdigt?

Og når man så får kritikken, så ligger starten af programmet på 6-7 og 8 taller og i de 3 øvelser der er forkerte, får man 2 og 3 taller...


Synes ikke det er fair overfor rytter, men måske det bare er mig..??



R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008

R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009

Elsket og savnet


Helt ny stævnejakke sælges


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der står sådan...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 16:15

Ved "fejl bane" standses rytteren straks på signal fra hoveddommeren, som

herefter om nødvendigt angiver, hvorfra ridtet skal genoptages og overlader

derpå til rytteren at fortsætte. Rytteren bør dog ikke standses, såfremt

hoveddommeren ikke anser, at fejlridningen har indflydelse på

bedømmelsen af øvelsen (f.eks. pirouette vist på forkert sted), men der skal

gives minuspoint for fejlridningen, og dette meddeles rytteren efter

parcouren.

8. Hvis en rytter har påbegyndt en øvelse, fortryder og starter forfra på

øvelsen, er det den først påbegyndte øvelse, der gives karakter for, samt

fradrag for fejlridning.

9. I tilfælde af hestens og/eller rytterens fald diskvalificeres rytteren ikke.

Rytteren bliver straffet med det indtryk, som faldet har bevirket på

udførelsen af øvelsen, ligesom på den samlede bedømmelse.

10. Hvis der under en konkurrence sker uheld med hestens udrustning

(opsadling, optømning m.v.), således at rytteren må afbryde sit ridt, udgår

ekvipagen. Taber rytteren sin hovedbeklædning, skal denne ikke samles op,

men ridtet skal fortsættes.




Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org


0
0
Svar på denne tråd
 
 tak...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 23:41

Ok tak.



R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008

R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009

Elsket og savnet


Helt ny stævnejakke sælges


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zzzzzz
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 14:52

Kunne også være at dommeren sad og "sov". Det har jeg prøvet et par gange, specielt i klubmesterskabsklasser hvor rytterne rider mange forskellige programmer, der kan den godt smutte. Men man skal jo så også være HELT sikker på at de rider forkert, inden man stopper dem. Jeg har 1 gang fået stoppet en rytter (i en klubmesterskabsklasse) jeg troede red forkert - jeg havde ikke registreret at hun red et andet program end de andre (tror der var 12 der red Lc2, så kom hende her der som den eneste red Lc3 og så gik vi over i Lb osv.). Utrolig pinligt, men dommere er jo også kun mennesker. Men derfor var jeg meget flov bagefter det er bestemt ikke min hensigt at ødelægge rytternes ridt.


Men det er slet ikke okay at rytteren i det tilfælde du beskriver bliver trukket ned på SÅ lave karaktere fordi vedkommendet rider forkert. Som reglementet foreskriver, så skal dommeren stoppe ridtet og give fradrag for fejlridning, ikke "bare" trække 4-6 point fra i hver øvelse der ikke rides korrekt.

Faktisk diskutere vi lystigt på kurserne hvorvidt vi skal stoppe rytterne i de små klasser hvis de rider forkert galop. Personligt synes jeg her at det er "okay" at give lave karaktere (da øvelsen jo selvfølgelig ikke kan godkendes når den rides i forkert galop), for ellers kan vi komme ud for at tidsplanen skrider rigtig meget hvis vi skal stoppe alle de ryttere der rider forkert galop og hvor mange forsøg skal de have og skal man trække dem for hver volte de laver alt imens de kæmper en kamp for at komme i rigtig galop? Jeg synes det er bedre at give dem en kritik med en lille opmuntrende kommentar, kan også være mundtlig, istedet for at diskvalificere dem


Så fik jeg alligevel skrevet en lang historie, men håber der er nogen der har fået noget positivt ud af det og ikke synes det er som godnatlæsning


De bedste hilsner


Carina Lyons




Skøn hest til salg (Moonshine) - skriv/ring for mere info.


Ryttere søges til hesteshow i Skælskør (Sjælland) den 5. september - se min hjemmeside for mere info.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad hvis man taber stigbøjlen
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 14:56

Trækker det fra en øvelse hvis man taber stigbøjlen, og ikke når at få den på igen før øvelsen er færdig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ride forkert
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 16:43

Carina Lyons

Synes det er fair nok at der gives lidt lavere karakter hvis der rides forkert galop og den ikke rettes. Som du skriver, så kan der blive en del forsinkelse, hvis alle som rider forkert galop, skal stoppes. Og et eller andet sted, så medmindre det er noget elevklasse el.lign, så burde en rytter kunne se og mærke om det er rigtig eller forkert galop


Jeg mener ikke hun sad og sov. Jeg var nr 7 i klassen og det var bare en LD2. Hun skrev allerede da jeg red forkert i den første af de 3 øvelser, at det var forkert øvelse...

Under bemærkninger skriver hun ligeledes at hesten er sød og bla bla bla, men synd jeg red forkert...

Udfra hvad jeg kan hurtigt kan regne ud, er det en del point jeg har mistet, og selvom jeg ikke tar til stævne for at få en roset, så blir jeg lidt bitter over det højest sandsynligt har kostet mig en placering...





R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008

R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009

Elsket og savnet


Helt ny stævnejakke sælges


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalala
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 23:07

jeg vil mene det er forkert at trække ned i point i øvelser der bliver udført spejlvendt eller ikke er med i programmet - da tæller det som en fejlridning, og forhåbentlig stopper dommeren da én efter første fejl istedet for at lade rytteren ride rundt i den tro at alt er vel, og så får et chok når vedkommende ser sine points og senere kritiken??


(selvfølgelig kan det ske at der går et par øvelser før dommeren opdager fejlen - men situationen som trådstarter beskriver, synes jeg er helt forkert handling fra dommeren)


ved forkert galop/gangart synes jeg det er mere rigtigt at trække i point end at kalde det en fejlridning - retter rytteren ikke galoppen i løbet af øvelsen må det jo udløse et 0 med kommentaren "ej vist"


Manilla Birkedommergård - nu som foldbums... og FØLMAVE - YAY... termin 15. juni


Balingo Birkedommergård - hvil i fred min ven :'(


Deimi - det nye ridedyr :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fejlridning
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 23:43

Det kommer vel også meget an på, hvad fejlen er.


Ved forkert galopanspring bliver man ofte ikke rettet, men får en lav karakter for anspringet, og også for selve galoppen, hvis den ikke rettes.

Har prøvet det en del gange, fordi jeg havde en hest der næsten altid gik krydsgalop og også indimellem sprang forkert an. Det fik jeg mange 2- og 3-taller for, men er aldrig blevet standset af dommeren for det.


Det samme gælder, hvis øvelsen er forkert tegnet, f.eks. at man laver en 10 m volte i stedet for en 20 m volte, eller man vender ind over midten i stedet for at lave en slangegang med 2 buer. I de tilfælde, synes jeg at det er korrekt af dommeren at lade rytteren ride videre, men give 2 for øvelsen. Den er godt nok vist, men ikke tegnet korrekt, derfor får man en lav karakter.

Jeg tror det vil blive for omstændeligt, hvis dommeren skal stoppe rytteren og forklare, hvordan øvelsen skal tegnes korrekt.


Glemmer man derimod en øvelse, eller laver en på et helt forkert sted, skal man derimod standses så man kan lave den om, og så får man selvfølgelig et fradrag for en fejlridning.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 14:38

HeidiA:

Du er jo meget velkommen til at tage fat i dommeren når han/hun har en pause/er på vej hjem og spørge hvad årsagen er til at han/hun ikke stopper dig. Det kan jo godt være at dommeren har skønnet at det ville hyle dig helt ud af den eller lignende - vi dømmer jo desværre ikke ens, selvom vi kæmper hårdt for det.


Det er ligeså meget så dommeren kan reflektere over det at jeg synes det er en god idé at man spørger ind til sin kritik - jeg bliver selv glad når folk kommer med ris og ros til min måde at dømme på, for det er jo en måde for begge parter at blive bedre på. Jeg er ikke bange for at bruge de lave karaktere, men tro mig - jeg er så ærgerlig når jeg tager fra et stævne hvor jeg har været nødt til at underkende en rytter så meget at hun ikke blev godkendt i programmet (under 50% ialt for programmet). Det er hverken sjovt for hesten/ponyen, rytteren eller dommeren, men jeg håber de kan bruge kritikken til noget trods alt. Faktisk så håber jeg altid på at de ryttere vil henvende sig til mig, så jeg kan forklare at det er altså ikke fordi jeg ikke kan lide dem eller deres hest (de er jo sikkert rigtig søde), men grundridningen mangler eller noget lignende.

Kort sagt er vi til at snakke med, det eneste man ikke må forvente er at vi laver vores bedømmelse om. Når først kritikken er sendt afsted til sammentælling i sekretæriatet, så er der ikke mere vi som dommeren kan gøre.


Det er bare min holdning jeg lufter, det er jo ikke sikkert at den dommer du har redet for har det på samme måde



De bedste hilsner


Carina Lyons




Skøn hest til salg (Moonshine) - skriv/ring for mere info.


Ryttere søges til hesteshow i Skælskør (Sjælland) den 5. september - se min hjemmeside for mere info.



0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 17:40

Carina Lyons

Jeg ved godt man kan tale med dommeren, men tænkte overhovedet ik over det før jeg var kommet hjem... Min fejl, for ville da gerne ha hørt hendes begrundelse...

Tak for din hjælp og mening



R.I.P Mispige. 14.4 2005 - 17.8 2008

R.I.P Leopold. 13.11 2000 - 17.6 2009

Elsket og savnet


Helt ny stævnejakke sælges


Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bib bib
Forfatter: 
Dato:  08-06-2010 19:47

HeidiA;


Det var da så lidt - jeg får jo ligeså meget ud af det


Jeg kan også sagtens forstå at det ikke lige var det første du tænkte på (med at hive fat i dommeren), men det kan det jo være det er næste gang

Forhåbentlig ikke i samme scenarie, men der kan jo være andre ting der forstyrer dit øje på en af dine fremtidige dressurkritikker



De bedste hilsner


Carina Lyons




Skøn hest til salg (Moonshine) - skriv/ring for mere info.


Ryttere søges til hesteshow i Skælskør (Sjælland) den 5. september - se min hjemmeside for mere info.



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider