Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bedste rideskole
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 11:05

Jeg har min veninde har en del tid gået og snakket (halv spøj halv alvor) om at, hvis vores uddannelser klipper, så ville vi slå os sammen og lave en ordentlig rideskole.


Vi har snakket om at eleverne ikke vil få lov til at sætte sig op på en hest før de har været igennem et lille kursus omkring hestens anatomi, heste forståelse, udstyr osv. så de ved hvad de har med at gøre og hvad dette indebære. Derudover ville børnene ikke få lov til at have bid i munden på heste til at starte med. Ikke at de alle skal ride rundt med rebgrimer, men at de f.eks. skal ride med sidepull eller kapsun eller sådan noget i den stil.

Tænker også lidt at det kunne være fedt for deres balance hvis de også skulle ride uden sadel og ikke vænner sig til fra starten af at være afhængig af stigebøjlerne (Hvilket selv er et af mine problemer). Det skulle også være forholdsvis små hold, så underviseren kan have tid og overblik over tingene. I stedet for at skulle stå og holde øje med 12 heste der traver rundt på en gang.


Det skulle være en rideskole hvor hestene blev behandlet ordentlig og hvor det ikke var en skam at sælge sin hest som rideskolepony til den.


Det er jo nok mest en ungpigedrøm, men gal hvor kunne det være fedt hvis den blev levet ud og det kunne komme til at fungere.


Men hvad ville være den bedste rideskole efter jeres mening?


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 i skal jo så..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 11:09

..også have fat i nogle yderst veluddannede og øvelsesstærke heste som eleverne kan komme videre på, når de engang er blevet dygtige, så jeres elever kan komme videre fra at ride rundt i cirkler, så de kan få stævneerfaring og rigtigt lære at ride enten dressur eller spring, dette synes jeg er det der mangler på de fleste rideskoler.




Hilsen Mig :)


Jeg behøver ingen signatur


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 11:13

Nooby: Ja det har du ret i. For som regel så kommer man ikke meget videre fra grunduddannelsen fra rideskolen, medmindre man går over til privat undervisning.
Egentlig har vi også primært tænkt på begynderne, og ikke så meget på de videre øvede, fordi jeg tit synes at dem der ikke har meget andet end fået trækture og klappet en hest, hurtigt bliver sat op på dyret uden at vide meget om hvordan og hvorledes de skal gøre.


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min søster.....
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 11:19

underviser rideskole. Der er de maks 6 på holdene. Det var vi også dengang jeg gik der.



Problemet der er at min søster som underviser fik at vide fra rideskolens ansvarshavende at børnene ikke nødvendigvis skulle lære noget, men de skulle hygge sig....



Det har min søster så lavet om på og hendes hold lærer rigtig meget, og hun er blevet en rigtig populær ridelære. Da jeg kun underviser privatryttere kan jeg ikke sige noget fra mig selv der, men vi bruger ofte hinanden til at tale om udviklingen hos privat - kontra rideskoleryttere...



Jeg synes det er vigtigt at hestenes niveau bliver hold på et min. lb-niveau. Der skal være heste/ponyer til nybegyndere som ikke må rykke et øre selvom 3. verdenskrig skulle starte udenfor ridehuset og der skal være større heste til voksne, der bør også være mulighed for de dygtige ryttere at komme ud og ride stævne mod andre ryttere. Evt. en aftale med en anden rideskole om at i hver arangerer et stævne om året hvor andre ryttere også er velkomne.



Det med at de skal starte uden sadel synes jeg ikke om. Det vigtigste i starten er at rytteren føler sig sikker, og det gør de fleste bedre i en sadel. At de så efter et halvt år skal ride hele timer uden sadel - det synes jeg vil være rigtig fint...



Hvis din veninde og dig starter p sammen skal i virkelig tænke jer om!


Små ting som man ikke har tænkt over kan man blive voldsomt uenig med, og det gør det virkelig svært hvis der kun er jer to. Derudover skal i tænke på at arbejdstiderne for rideskoleundervisning ofte ligger om eftermiddagen/aftenen. Derudover skal i finde ud af om der overhovedet er grundlag for en rideskole - eller en til rideskole i det område i vil etablere jer...



Held og lykke med det - det lyder spændende :-)





Held og lykke med det




Hilsen Helle.


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:32

Helle: Tusind tak for det fine svar. Hvis vi starter det op så bliver det i hvert fald ikke lige nu, da vi begge kun er 18-19 år og er igang med en uddannelse. Vi har heller ikke tænkt os at kaste os ud i det uden virkelig at have styr på tingene. Har også kigget rundt på nogle hestevenlige bygninger hvor de lå godt, det mest tiltalene kostede 28 mio.. Så det bliver dyrt allerede inden vi har fået hestene ind.

Det med uden sadel skal jeg også lige have tænkt lidt over, men tror det er fordi at dengang jeg gik på rideskole måtte vi aldrig ride uden sadel i undervisningen. Det ville ejeren af rideskolen under ingen omstændigheder have, har ingen anelse om hvorfor, så har faktisk en ret dårlig balance i forhold til at jeg har redet i 13-14 år nu.
Men bare rolig, det er ikke sådan at vi bare har tænkt os at kaste os hovedkulds ud i det og så bare lukke øjnene, krydse fingre og håbe på det bedste. Vi vil have et ordenligt grundlag og fundament før vi går igang med at bygge videre.


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Drømme er gode.
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:36

Jeg håber i har mange penge at starte for, med alle de drømme bliver det meget meget dyrt. Men drømme er heldigvis gratis.


Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 børn eller voksne
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:40

tja jeg mener de fra starten af skal lære at ride som det er gængs kotume, dvs med sadel+ hovedtøj



hvordan vil du lære et barn, ofte 5-8 år noget om anatomi eller er det kun en voksen rideskole du vil lave?




Jeg mener små hold med traditionel ridning er bedre.

det andet vil skræmme de fleste familier væk.



karina



Springsadel Stübben Siegfried MF special sælges

sort -Bom 32- 17" sæde

4000 dkk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:44

Karina: Jeg havde ikke tænkt at det skulle være hardcore læring omkring hvordan hesten ser ud fra inderst til yderst. I første omgang skulle det bare være helt basisk med hvor man skal sidde på hesten, hvor bidet evt skulle ligge i munden, hvordan den reagere på ens signaler osv.
Men som sagt så er drømmen stadig på et ret svævene plan. Altså der er ikke stukket helt vildt dybt og undersøgt ind til marven.

Det er bla. også derfor jeg skriver herinde, så man også kan få nogle andres synspunkter og erfarringer så man ikke bare sidder som ung og tror man er noget af en verdensdame ;)


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567890
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:46

1. masser af turridning så der kommer afveksling i dagligdagen for ponyerne og selvfølgelig også rytterne. Måske alle holdene havde minimum 1 måneds turridning. Dog ikke nybegyndere.

2. Masser af ferie/pauser til ponyerne, så de ikke bliver trætte af at være rideskolepony. Evt. "leje" dem ud til de lidt større og mere rutinerede ryttere, så ponyen i perioder kun bliver redet af en rytter. Dermed, ville i stadig kunne tjene penge ind til udgifterne på den. Der skal dog være fast et par fridage om ugen.

3. synes de skal have 2-3 fridage om ugen.

4. masser af foldtid. en rideskolepony kan jo sagtens blive lukket ud kl. 6 om morgenen og gå ude til 12-13-14 tiden og stadig få 6-7-8 timers fold.

5. børnene skal lære noget, ellers ser jeg ingen grund til at have en rideskole. men synes også det er okay at der skal være ponylege engang imellem.

6. lav springhold. eller at hver hold skal springe 1 gang om måneden.

7. Evt. kurser omkring udmugning, strøning, fodring, strigling, påtagning af sadel-hovedtøj-grime, osv. alt hvad der omhandler en hest! (synes tit man hører om børn der får en pony uden at vide hvordan man skal gøre. men at de får den for nu har de gået til ridning et vis antal år. jamen hva faen, de skal jo vide hvad det indebærer!).


MVH Pernille


Søger opstaldning Århus-Omegn

Søger: Travhest ca 170 stg Dear Tana C (vist kaldet Tana)ca 14 år.

-Skimmel/hvid ponyhoppe "Flimmer" ca 20 år

-Nordbagge blanding Hoppe "Chili" ca 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456780
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:47

´8. ponyer/heste i alle størrelser.

9. forskellige niveau. dvs. der er altså nogen der godt må kunne gå de høje la klasser, så man kan lære noget. disse heste/ponyer, skal så kun rides med på de "større" hols for at holde deres niveau ved lige...


MVH Pernille


Søger opstaldning Århus-Omegn

Søger: Travhest ca 170 stg Dear Tana C (vist kaldet Tana)ca 14 år.

-Skimmel/hvid ponyhoppe "Flimmer" ca 20 år

-Nordbagge blanding Hoppe "Chili" ca 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345780
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:50

´Den rideskole jeg gik på, der red vi stort set altid uden sadel


MVH Pernille


Søger opstaldning Århus-Omegn

Søger: Travhest ca 170 stg Dear Tana C (vist kaldet Tana)ca 14 år.

-Skimmel/hvid ponyhoppe "Flimmer" ca 20 år

-Nordbagge blanding Hoppe "Chili" ca 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 12:53

Pernille: Det er jeg enig med dig i at de skal lærer hvordan tingene foregår med røgt og plejning af en hest. Så det ikke bare er op og afsted hav det sjovt, uden at der også følger ansvar med. Har altid synes at det var sjovt med ridning at man med det samme bare får en hest og bliver sat op på den uden at få noget grundlæggende at vide først. Da jeg startede til ridning havde jeg kun siddet på en hest når man fik trækture i cirkus eller når min far løb afsted med mig i dyrehaven. Det lærte man ikke meget af. Men alligevel blev jeg bare sat op og fik besked på at styre hesten ud på hovslaget, sad bare, hvad er hovslag? Hvordan styre jeg hesten? Var hverken vant til finde betegnelser, eller at have kontakt til hestens mund.


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 17:02

*Fine betegnelser


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhejhej
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 18:01

karina - hvis et barn ikke kan lære anatomi, kan det heller ikke ride, så jeg synes da det er et godt initiativ du måske kunne tage der sofie ;)

Det er ganske logisk.

- hvad så om det skræmmer familierne væk, så har de jo heller ikke forstand på ordenlig ridning vel?. :) Tror et barn ligeså vel kan håndtere en hest uden bid som med bid. (med det mener jeg så den ikke stikker af etc.) Det skal selvfølgelig handle om sikkerhed, men også om ikke at ødelægge hestene. Så de bliver fuldstændig døve for signaler, det er så ærgeligt.

Derfor tror jeg det er bedst at starte med de blide midler hos børn, da de har svært ved at forstå hvor ondt det kan gøre, eller omvendt, bliver helt paniske bare ved at skulle røre hesten med pisken eller tage en smule i tøjlen - sådan reagerer de fleste børn, ihvertfald dem jeg har haft med at gøre.


Det skal jo være en god oplevelse for både rytter og hest.


Asta

>> You just can't live in that negative way...

make way for the positive day! <<

Rest In Peace Isabella! :'(



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 18:58

Asta: Tak for rosen. Tanken er heller ikke at give børnene i skræk i livet og få dem til at tro de er lavet af porcelæn, for det vil jo også blive farligt, da heste jo er nogle store sataner der udnytter smuthuller :P Derfor skal de jo lærer hvordan man håndtere hesten ordentlig. Altså at stå fast ved sit standpunkt. Hvis man vil have hesten til at dreje til venstre, så kæmper man indtil den gør det, om det så skal tage et kvarter. Lærte engang at for hvert point hesten score fra dig, så skal du score 10 igen for at i står lige.
Har heller ikke tænkt mig at lave hovedtøjer af snore og blyanter som børnene kan få på og lærer hvordan hesten har det (Det var der en der foreslog et andet sted), for det er til ingen sammenligning og jeg gider ikke en tur i Ekstrabladet for mishandling af elever :P


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Balance
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 19:33

Jeg syntes det er fedt du nævner balance.


Da min datter skulle lærer at ride - valgte jeg en rideskole som satte balance højt.


Her kunne man komme i en sele ( a la sådan en man bruger når man klatre) Så stod en mand og havde rytter i et reb mens en anden havde en hest i longe.( uden udstyr) Nu kunne rytteren træne balance. Prøve op på knæ, arme i luften, op og stå, trave uden at holde ved, osv. "Faldt rytter af" svævede hun i linen

Rytterne var så på skift i denne longe - imens red resten af holdet på mindre ponyer. Der var 2-3 unge der hjalp med at trække! Ind imellem fik de lidt teori. Hvad de forskellige dele på hesten hedder osv.


Desværre havde de ikke mandskab til at fortsætte dette.


Min datter startede da hun var 5 og red på denne rideskole frem til hun var 8½! Pga. manglende personale og nedskæring blev undervisningen mere og mere standard. ( lige efter beriderelev bogen he he)

Da undervisningen nu var "sådan gør de på alle rideskoler" valgte jeg at min datter skulle stoppe.


Jeg syntes det er sejt med sådanne drømme - men skal man kunne leve af disse drømme er penge/ mange penge en god ting.


Elsker at ride ... især på mine skønne, men forskellige islændere; Baldur, Sif, Fenja, Andy, Freja og Kommi!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2010 19:43

Camilla: Orh hvor lyder det fedt at prøve :D
Ja jeg går også bare og venter på at vinde millionen i en skrabekalender, for ud over dem deltager jeg ikke i nogle konkurrencer :P


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider