Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Kastreret hankatte, har de testikler?
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 15:37

Hejsa..


Ja, et lidt underligt spørgsmål, egentlig


Sagen er den, at jeg har en skøn hankat på 2 år. Han blev kastreret da han var 5 måneder gammel.. og da jeg fik ham hjem, havde han stadig begge testikler, dog var der et sting på hver.. men de er der..


Nu hvor han er belvet rigtig voksen, kan jeg mærke en ændring hos ham.. han er blevet meget dominerende over for sin søster, han kan finde på at strinte forskellige steder i lejligheden etc...


Min veninde er så afsted til dyrlæge med hendes to hankatte killinger, der begge skal kastreres.. og da hun henter dem, spørger hun så dyrlægen, om hendes to nu også har deres testikler, ligesom min anton har..

Dyrlægen kigger vildt forbavset på hende.. og fortæller, at de selvfølgelig har fjernet det hele.. det er jo meningen med den her kastretion.. og dyrlægen tror næsten ikke på dem, da de så fortæller om min Anton.. For i følge deres dyrlæge, så har min Anton kun fået kappet sædstrengen.. så han stadig har bevaret hormoner etc som en rigtig hankat..


Jeg har nu talt med den dyrlæge, der foretogd kastretionen, og han mener jo bestemt ikke, at han har lavet fejl, og at man ofte kan se testiklerne på kastrede hankatte.. så nu bliver jeg vildt meget i tvivl..


Kan man se noget på jeres han katte? Jeg kan prøve, om jeg kan få taget et billede af Antons bagdel senere, så kan det være i andre kan sige, at jeres også ser sådan ud .


Jeg har dog fået en tid hos på den pågældendene dyrlæge, som vil tjekke ham for en sikkerheds skyld.. og laver det selvfølgelig om, hvis de har lavet en fejl..



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ved det ikke
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 15:40

men har nu aldrig set nogle af mine katte have deres testikler efter en kasteration.


Men skal ikke sige det er den endegyldige sandhed.



Jannie



Avl af Welsh Sec B - F og DSP


Stutteri Friis



0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm,m,
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 15:42

Min hankat er 3½ år nu, han blev oz kastereret ved 5 måneders alderen. Ham kan man overhovedet ikk mærke sten på. Man kan kun se at der burde ha været noget der ..

Og han har aldrig været dominerne eller strintet. Folk mobber ham og kalder ham femset :( fordi han er så god og rolig efter de tog hans manddom .. stakkels hanmis


Nu med lille pige



I mavsen.


4. febuar 2010



0
0
Svar på denne tråd
 
 kastration
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 15:42

min kat har ikke sine mere, men er også 8år siden han blev kastreret, men min søsters hund fik bare cuttet sædstrengen eller hvad det hedder, da han blev kastreret, så han har stadig testiklerne, men kan bare ikke lave babyer :)


HYPZER


Mor til Linus Emil 10-12-2007

0
0
Svar på denne tråd
 
 hehe...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 15:44

mistede lige sammenhængen ved ikke at skrive at hendes hund er blevet kastreret indenfor de sidste par år, hvor der er kommet nye metoder, men tror det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge


HYPZER


Mor til Linus Emil 10-12-2007

0
0
Svar på denne tråd
 
 altså......
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 15:45

Anton har seriøst to kugler siddende bagpå.. på størrelse med to hasselnødder, tror jeg..


Jeg har altid undret mig over det, men tænkt at det nok bare var forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, om de fjernede dem eller ej..


Men jeg har nu haft problemer med ham den sidste måned, hvor jeg har haft ham afsted til dyrlæge, fordi jeg troede at han havde urinvejsinfektion.. men det havde han så ikke..


Men kan man fixe en hankat, ved at "tømme" kuglerne, men lade dem sidde?



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved kastrering
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 16:00

fjerner man stenene og dermed også produktionen af hormoner. det er bl.a. det man gør ved heste og feks hunde.


Sterilisation betyder som regel at man skærer sædstrengen over men lader testiklerne sidde.

Det er den type man bruger feks på mennesker der jo helst ikke vil miste evnen eller hormonerne men kun frugtbarheden.

Hvis man kun steriliserer en hankat vil han vedblive med at opføre sig som en helt almindelig hankat men der kommer bare ingen killinger ud af det. Tror ikke man bruger det til katte.

Måske er det pungen der sidder tilbage på din kat?


Mvh. Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Tre gode Quarter Horses til salg.

Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Katte....
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 18:28

Vores Pjevs har altså heller ikke sine boller mere ... ;)


Han er blevet kastreret indenfor de sidste 2 år...


Og ham er der i hvert fald ingen dominant eller hankatte agtig adfærd i... ;)


Vil da bestemt også mene at hvis ikke man fjerner testiklerne, så produceres der stadig hormoner og dermed fjerner man ikke "uønsket" adfærd..




MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?


0
0
Svar på denne tråd
 
 khaskjdhakjs
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 18:29

Min har ingen sten tilbage - de blev fjernet da han var 15 uger (så hurtigt som muligt!)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 21:09

Synes du bør lade din nuværende dyrlæge tage et kig på "bollerne"og komme med et kvalificeret svar.


Er en hankat steriliseret er der kun nogle hudflapper tilbage, hvor testiklerne skulle have været. De bør hverken være runde eller følelige.


Sys



Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!


0
0
Svar på denne tråd
 
 nu er han blevet nærstuderet
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 22:10

Altså, nu har jeg nærstuderet ham.. hvilket han er pænt træt af efterhånden .


Og der er altså to runde "kugler" godt med pels på.. så uanset hvad, så er de i hvert fald ikke fjernet helt...


Nu har jeg jo så også prøvet at mærke på dem, og de føles lidt tomme .. men jeg ved så ikke helt, hvordan sådan noget skal føles.. og slet ikke på en kat


Kan dyrlægen tillade sig at tage penge for tjekket i morgen?? Mener jeg jo ikke selv, men vil gerne være forberedt, hvis andre mener, at han godt kan....




MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 Testikler
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 22:35

Vores hankat har ingenting, ikke engang to hudlapper. Og han er heller ikke interesseret i hunkatte (eller hankatte...).


Lene


*** Ubi bene, ibi patria ***


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej, vores har
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 22:46

ingen testikler.... Det er jo ligesom det en kastration går ud på - at afmontere dem.


En kastration er en simpel operation, og det skal godt nok være en meget distræt dyrlæge der kastrerer en kat, uden at fjerne testiklerne....


Jeg tænker, at din kat måske kan have en smule brok, hvilket jo også giver udposninger og kan virke "hårde" i det, så jeg synes bestemt at du skal få din kat tjekket ved dyrlægen som du har planlagt.... Og jo, jeg vil tro, at de tager sig betalt for det.



Zamangah



En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel

(Elbert Hubbar)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har et marsvin
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 22:59

der er kastreret, men stadig har en testikel - dyrlægen fandt kun 1 og før han blev omopereret fik jeg medlidenhed med ham :)


Men nej, jeg har aldrig hørt om at man lader testiklerne blive ved kastraktion. Kun ved mænd - dvs. mennesker. Ja, hvis du ikke går til den dyrlæge der har foretaget kastraktionen, mener jeg at du bør betale da du sta dig bruger vedkommendes tid.


/lene


Basse

198? - 15/09/08.


Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!



Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kastration betyder
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 09:02

Man fjerner kønskirtlerne (gonaderne) på handyr testikler- hos hundyr æggestokkene. Som regel vil man hos hundyr også fjerne børen (uterus) og æggeledere, da der kan være en risiko for kræft i disse organer, når æggestokkene ikke mere er der og producerer hormon. (Hunligt kønshormon).


Ved sterilisation overskæres sædledere (hos handyr) og æggeledere (hundyr), de vil dog forsat udvise normal kønsdrift.


Jeg synes, du skal få kigget på katten- bare for en sikkerheds skyld. Måske er der "glemt" noget.


Jeg fik en hanhund steriliseret i sin tid (burde være kastreret ved jeg nu)- han var normal hanhund- kunne parre mm- men ikke levere afkom.



Mvh
xtiny


"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin






0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 09:04

Kasteration = bortoperation af testikler.


Sterilisation = overskæring / brænding af sædstrenge.


Hvis du har bestilt og betalt for en kasteration og testiklerne sidder der endnu - så er du blevet snydt.



Gitte - nu som lykkelig røgfri.


Geder sælges - se præs.


www.westernportalen.dk



1
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsa-
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 09:06

Nå de kastrater, jeg har/har haft- har aldrig haft noget bagpå. De er dog alle kastreret ret sent (1½-2-3 års), så jeg kender ikke effekten af tidlig kastration.


Efter min bedste overbevisning- burde der ikke være noget. Men få ham tjekket ved dyrlægen, når han alligevel skal vaccineres.



Mvh
xtiny


"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin






0
0
Svar på denne tråd
 
 Han bliver tjekket idag
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 12:43

Jeg har lavet en aftale med dyrlægen her kl. 14 i dag.. Vil have ham tjekket nu..


Ringede lige og snakkede med en af klinik damerne.. for lige at høre om jeg kunne forvente en pris.. og har meddelt, at jeg ikke har i sinde at betale, men at de kan betragte det som et eftersyn efter en kastration...


Det kan også være, at det hele er ganske fint og i orden.. men nu hvor jeg har problemer med, at han kan finde på at tisse rundt omkring samt hans dominerende afdærd over for sin søster.. så kunne det være rart at finde løsningen på det...



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 hankat
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 14:16

vores hankat er kastereret og der er "bollerne" væk, men han er stadig lige han katte agtig - strinter og slås, hvis det er nødvendigt.


Dog er han den ubesejrede mester (på 11 år) i byen og skræmmer alle de andre hankatte, så de tigger om at blive kastereret .






Hilsen Mig

Hvorfor ikke handle med Hjertet????

Hipro foder forhandles her

Til alle Racer.

Også special foder til Frieser og Tinkere


1
0
Svar på denne tråd
 
 Min kastrat
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 14:26

Var dominant- især overfor sin søster. Han kunne mærke, hun kom i løb. Hun havde meget svage løb, som intakte hankatte ikke opdagede.



Mvh
xtiny


"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin






0
0
Svar på denne tråd
 
 Besøget hos dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 10:46

Hejsa alle sammen, og mange tak for alle jeres svar ..


Jeg havde Anton med hos dyrlægen igår, hvor han fik tjekket om han nu var ordentligt kastreret..


Og det er han.. Det er tilsyneladende hans pung, der sidder tilbage.. både dyrlægen og jeg selv prøvede at trykke lidt på pungen, og det var tydeligt at mærke, at der ikke var noget indeni...


Og så blev bassen så lige vejet.. 7,2 kg.. avs mand, han skal på kur .. ifølge dyrlægen skal han tabe 1,4 kg.. men det er jo svært, når man er en super madglad hankat.. der gerne tager de skæld ud, det medfører at stjæle mad


Men nu skal jeg så videre i min søgen efter årsagen til, at han tisser rundt omkring..



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rosso...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 12:03

På vores hankat kunne man også se, hvor de skulle have været, de var dog overhovedet ikke så udpræget som på en ægte hankat.


Det er jo sådan at når man kastrerer en hankat (eller et andet handyr for den sags skyld) så snitter man ikke hele "løgposen" af. Man laver et ganske lille snit i pungen i hver side, så klemmer man selve stenene ud og så kapper man stenene af og så syger man pungen sammen igen.


Så derfor vil der jo være noget ekstra hud der. Men godt du fik det tjekket :)


Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.


0
0
Svar på denne tråd
 
 rikke....
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 13:51

Hej Rikke..


Ja, er glad for lige at få det tjekket, så jeg er sikker på, at det ikke er årsagen til at han tisser.. så kan den del streges fra listen...


Dyrlægen fortalte, at hos nogle hankatte er pungen meget lille, og bliver mindre år for år, mens den hos andre er noget større, og forbliver samme størrelse hele tiden.. Anton er så en af dem, hvor den ikke bliver mindre ..


Det er i øvrigt ham her, der er tale om.. en stor tung bandit på nu 7 kg og 2 år gammel....




MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 tissekat
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 21:09

Start med at tjekke katten for urinvejsproblemer. Blærebetændelse og struvitsten, det er en hyppig årsag. For at gøre det, skal der tages urinprøve af katten, enten ved at du får nogle perler med hjem til kattebakken, eller ved at dyrlægen trykker det ud, eller ved at han lægger kateter.


Hvis dyrlægen kigger på katten og vurderer, at "det fejler den ikke" - så skift dyrlæge. Jeg taler af bitter erfaring - har en hankat, der har tisset på ting så længe, at det nu er en vane. Han "var alt for ung til at have den slags problemer" ifølge flere dyrlæger. Men han havde altså både betændelse og sten, staklen. Nu har jeg haft adfærdsbehandler på ham, og vi er i gang med de tre måneder, der måske bliver de sidste i hans liv (min totale yndlingskat - hvor er det uretfærdigt!!), hvis han ikke lærer at tisse i bakken og ikke andre steder.


Når du er helt sikker på, at han er i orden fysisk, er det tid til at kigge på det psykiske. Og hvis han er meget hård over for søsteren, kan det være, at de passer dårligt sammen. Her kan du evt. prøve med feliway i kontakten, som er hundedyrt, men som hos nogle katte kan dæmpe konflikter. Det er rigtig vigtigt at få vasket af med noget, der tager lugten af urin. Du kan bruge Rodalon eller Urine off. Hvis der lugter det mindste af urin (og katte lugter det bedre end vi), er området klassificeret "kattebakke".


mvh. tina

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min kat
Forfatter: 
Dato:  13-08-2016 18:58

Min kat har kastreret, og han har ikke nosser der hænger, vores dyrelæge fortalte os at hvis vi valgte at fjerne det hele, ville han blive mere rolig og mindre dominerende, og derfor tog vi valget.

0
3
Svar på denne tråd
 
 Tanya;
Forfatter: 
Dato:  13-08-2016 23:17

Tanya, hvorfor synes du lige at et 7 år gammelt indlæg om katte skulle op igen? 8-)


- Sascha

Kjærgaards Golden Champ & Roosgårdens Celica <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

Dream it. Wish it. Do it.

5
0
Svar på denne tråd
 
 min han kat
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 01:24

min han kat har dem , men han kan ikke lave han ikke skal :-D

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider