Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Er jeg for sippet?
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 15:49

Jeg har solgt mit føl der snart nærmer sig et år. Hun er ikke så vant til at være alene og hun har aldrig kørt i trailer. Køber har så fortalt at det kun er hendes kæreste samt en anden mand der henter hesten. Hun har skrevet at ham der kører er vant til at køre med heste, mens hendes kæreste ikke har "forstand" på heste eller hvad man siger. Jeg må indrømme at jeg er lidt nervøs ved dette da jeg har en dårlig vane med altid at forestille mig det værste, og har oplevet nogle heste der ikke tager kørsel ret pænt og som har revet grimer i stykker eller har forsøgt at springe over bommen.

I situationer hvor jeg skal køre en hest jeg ikke ved hvordan reagerer eller ikke har prøvet det før sørger jeg altid selv for at vi er 2 der "har styr på det" hvis noget skulle ske - både med hensyn til læsning samt i en evt krisesituation.

Altså når de kommer og har betalt kan jeg jo ikke rigtig bestemme hvordan de har valgt at gøre det. Må indrømme at jeg er noget utryg ved at sende hende afsted med dem, men er på den anden side måske nok tilbøjelig til at tro at jeg måske er for "sippet" - altså.. det skal jo selvfølgelig nok gå fint og problemfint - hesten får nemlig en beroligende inden turen der vel nok varer 1 1/2 t. når man har en hest bag bilen.


Måske I kan hjælpe med at berolige mig og gerne fortælle nogle "solstrålehistorier" om jeres hestes første køreture?

0
0
Svar på denne tråd
 
 trailer
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 16:03

Hvis jeg var bekymret som du, så ville jeg være gået i gang med træning af lillefisen for længe siden. Eller NU.


:Pia

0
0
Svar på denne tråd
 
 bare rolig.....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 16:04

Jeg kan et eller andet sted godt forstå dig, men jeg tror faktisk måske det er bedst hvis det er to mænd der henter hesten.


Jeg har erfaret at "uvidende" nogle gange ikke tænker så meget over "alt det der kan gå galt" og dermed bliver hestene heller ikke påvirkert til at tro at det er farligt.

Mange gange er det vores usikkerhed der trigger hesten til at slå bak eller ikke vil med ud og køre.


Så det tror jeg nu ikke du skal være så bange for.


Men hvorfor skal den have noget beroligende? Er det ikke bedst at give hesten en chance for at køre pænt og opleve turen istedet for at dope den?

Eller er der en grund til at i har taget det valg?








Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 16:28

haft lånt en trailer og da hun er en meget tillidsfuld lille dame er det ikke noget problem at få hende op - faktisk blev det til at vi til sidst måtte hente en pisk for at kunne lukke traileren da de hele tiden rendte op - Når jeg træner med trailer kører jeg den nemlig ind på folden og så får de lov at gå op uden at man har fat i dem og belønner dem deroppe, og det har jeg gjort med både moren, søsteren og nu hende, og det er en meget afslappet måde hvor de ikke føler sig presset. Og da vi satte skillerummet i gik hun ligeledes trygt med op, men har bare ikke mulighed for at låne trailer til at køre på må og få inden afhentning.

En beroligende har jeg ønsket da jeg i min ungdom har haft nogle ubehagelige oplevelser med heste der ikke havde kørt i trailer før eller som ikke brød sig om det, og har for nogle år siden set hvor rolig et føl der havde fået en beroligende inden den første køretur efterfølgende tog trailerkørsel lang pænere end ældre heste.


Og PrettyFancy: Du har jo nok ret i at de ikke tænker i de samme baner, men om det skulle have nogen afslappende virkning på hesten tror jeg nu ikke - altså når hesten står i traileren og de sidder i bilen - der skal det nok tilføjes at det er mig der læsser hesten når de ankommer - min nervøsitet ligger i hvis der sker noget uventet under kørslen - men det er vel sjældent der egenlig gør det??


0
0
Svar på denne tråd
 
 Og så skal
Forfatter: 
Dato:  13-06-2009 16:51

det måske lige nævnes at når ny ejer har tillid til at de kan klare det, så kan de selvfølgelig også det og det må jeg stole på - det er jo selvfølgelig heller ikke i hendes interesse at der skulle ske noget med hesten, men alligevel kan jeg ikke se mig fri for at være lidt ængstelig , og kan da godt se at det havde det bedste at det alt sammen var trænet inden, men har desværre ikke haft tiden eller muligheden for at gøre mere ud af hverken kørsel eller dét at være alene i længere perioder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sippet - Ja
Forfatter: 
Dato:  14-06-2009 10:43

Som overskriften siger... Så syntes jeg egnetlig du er lidt sippet...

Jeg går ud fra, at du har tillid til køber? Ellers ville du vel ikke have solgt til hende? Jeg ville da blive ked af, at du satte spørgsmålstegn ved mine dispositioner, hvis jeg var i hendes sko.

Hvis det er noget, der går dig på, så burde du måske have præpareret Følle inden. Ikke kun med trailer. Men også med alt muligt andet. Jo mere de har prøvet, jo mere kan de.


Når det så er skrevet, så vil jeg lige sige, at jeg sagtens kan forstå dig. Det er svært at slippe "babyerne"

Jeg syntes ikke jeg har nogle solstrålehistorier. For i bund og grund forventer jeg at vores heste kan læsses og køres. Og jeg er sikker på, at den indstilling er en rigtig god start. Vi købte en åring, og ham kørte vi rigtig meget med. Han blev bare læsset og så afsted. Aldrig nogle problemer med ham.

Sådan har det været med dem alle sammen.

I langt de fleste tilfælde er der jo ikke problemer med hesten. Tror de fleste kommer fra dem, der læsser/håndterer.

Ulykker er man jo sjældent herre over - og det er dem, vi hører om. Men laver man en statistik, så må det være over 99% af kørte kilometer, der går godt

Så op med humøret


Med venlig hilsen

Katrine

0
0
Svar på denne tråd
 
 solstråle historie
Forfatter: 
Dato:  14-06-2009 10:53

Kan godt fostå at du er lidt bekymret - for det er jeg selv typen der bliver ved sådan noget...jeg har lige købt en 3 års som ikke havde været i en trailer siden ´07 så det havde han jo nærmest glemt alt om hvordan det var...da vi skulle læsse ham tog det 10 min, og en meget afslapet hest men en nærvøs nybagt ejer...han "hoppede" lidt da de lukkede bagklappen og stod og småtrippet lidt da jeg gik ud foran...men da vi begyndt at køre sagde min chaffør ( som er vores formand i klubben ) at han var den hest han havde kørt med der stod pænest under hele kørerturen ( bortset fra hans egen efferen stævnepony ) og der var bare ro :) Det gik så fint...for tit når de begynder at køre får de anden at tænke på ved at se ud af vinduet osv så de har slet ikke tid til at udtænke skumle planer


Det skal nok gå, bare se på statistikken katrine har stillet op for dig





M.V.H


Tine K

&

Kavan K


( Udstyr sælges, se annoncer )

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider