Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Kasprzak udvider med en avlsafdeling


Kasprzak Dressage udvider med avlsafdeling, og tilfører nye stalde der skal rumme den udvidede fokus på avl, der får adresse på Stokkerhovedgård på den modsatte side af vejen til det nuværende stutteri

 

Udvider til at omfatte avl

Kasprzak Dressage udvider med avlsafdeling. Den nye avlsafdeling får adresse på Stokkerhovedgård, der ligger på den modsatte side af vejen fra det nuværende stutteri. Her har ombygningen af en gammel gård været i gang i nogle måneder, og den forventes at kunne tages i brug senest i sensommeren, når hestene skal ind fra sommergræs.

 

Mette Bonefeld Thomasen bliver daglig leder

I spidsen for den nye avlsafdeling står 40-årige Mette Bonefeld Thomasen, der bliver daglig leder på Stokkerhovedgård. Mette har været ansat på deltid hos Kasprzak Dressage siden april 2019 og vil, så snart Stokkerhovedgård står færdig, arbejde fuldtid med driften af gården og stå for det daglige staldarbejde, koordinering med dyrlæge og bestilling og afhentning af sæd til inseminering. Det er meningen, at alle avlshopper, føl og ungheste skal stå på Stokkerhovedgård.

 

[[outstream]]

 

"Jeg skal sørge for, at hopperne har det godt fra ifoling til modtagelse af føl og indtil de er tilredet. Det bliver også på Stokkerhovedgård, at de unge heste skal tilrides og gøres klar til videre uddannelse," fortæller Mette.

 

Selv er hun med sine egne ord "nærmest født på en hesteryg", har redet siden hun var helt lille på naboens rideskole og begyndte at undervise i dressur som 14-årig. Siden har Mette været ansat som rytter flere forskellige steder, og hun glæder sig til at skulle arbejde med de unge heste.

 

"Jeg elsker at arbejde med ungheste, og det er jo fedt, hvordan man kan give dem alle de vigtige ting med fra starten på en forhåbentlig stor karriere som rideheste," siger Mette, der har tilredet mange heste i sin tid som rytter.

 

Kasprzak er tryg ved sit valg

Anna er samtidig meget tryg ved, at det er Mette, der får hovedansvaret for driften af Stokkerhovedgård.

 

"Vi er jo allerede så småt i gang med et godt samarbejde omkring avl, og derfor ved jeg også, at Mette er virkelig dygtig til at tænke sig frem til gode kombinationer af hopper og hingste. Vi har et super godt samarbejde, hvor jeg kan bidrage med viden om, hvordan hopperne er som rideheste, og Mette kommer med input til hvilke hingste, der kunne være spændende at bruge på de forskellige hopper," siger Anna.

 

Stine Dam Andersen slutter sig til

På Stokkerhovedgård får Mette også selskab af Stine Dam Andersen. Stine har siden december 2017 været ansat til at tilride ungheste i Kasprzak Dressage, hvor hun også arbejder som hestepasser. Hun vil lejlighedsvis have sin daglige gang på Stokkerhovedgård, når unghestene skal tilrides, og desuden ansættes der også en til to deltidsmedarbejdere til at dække weekenderne. Mette og Stine har kendt hinanden i mange år, fordi Stine har redet hos Mette som barn, og derfor forudser Anna er succesfuldt samarbejde mellem de to.

 

"Både Mette og Stine er virkelig dygtige til at have med ungheste at gøre, og jeg ved, at Stine stoler 100 procent på Mette. Det er vigtigt, når Stine skal kravle op på de unge heste, når de skal tilrides. Stine skal vide, hvad den, der står på jorden, gør, og hende og Mette har vist sig at være et rigtigt godt makkerpar, da de allerede har samarbejdet om at tilride vores første kuld heste af egen avl. Så jeg har fuld tillid til, at de to kommer til at udføre arbejdet på bedste vis," siger Anna.

 

På Stokkerhovedgård bliver der indrettet 11 folingsbokse og fire store løsdriftsområder til ungheste. Kasprzak Dressage råder i øjeblikket over seks avlshopper og laver også embryotransfer på nogle af de hopper, som går i sporten. Alle avlshopper og rugehopper kommer til at bo på Stokkerhovedgård, som også kommer til at rumme ridehus og insemineringsafdeling. Dermed får avlsafdelingen de optimale rammer.

 

"Jeg glæder mig til at få en hverdag på Stokkerhovedgård med tæt kontakt til dyrlæger og hingstestationer," siger Mette. Og til spørgsmålet om, hvad hun håber, et målrettet fokus på avl kan resultere i, er svaret klart:

 

"Det ultimative ville være at lave en Grand Prix-hest til Anna. En hest med den rette størrelse, gålyst og temperament, der passer lige til Anna. Tænk, hvis vi kunne lave den selv!"

 

Begejstringen for udvidelsen af Kasprzak Dressage er bestemt også at finde hos Anna, der ser store fordele i en mere fokuseret indsats på avl.

 

"Indtil nu har ridning og avl skulle varetages sideløbende af alle medarbejdere, men når vi nu flytter avlsdelen af forretningen til Stokkerhovedgård, vil det også give mine medarbejdere i dressurafdelingen bedre muligheder for at have fuldt fokus på ridehestene," siger Anna, der glæder sig til at se resultaterne.

 

"Vi går jo og kigger på byggeprocessen næsten dagligt, og jeg glæder mig til, at det står færdigt og vi kan komme i gang. Og jeg ved, at jeg ikke behøver at blande mig en hel masse, fordi Mette og Stine udfører deres arbejde på samme måde, som jeg ville have gjort. Jeg skal bare glæde mig til at nyde at se føllene vokse og til at tage imod det arbejde, der vil blive gjort med hestene på Stokkerhovedgård.", slutter den talentfulde dressurrytter der nu har udvidet sin forretning

 

Billede

 

Kasprzak Dressage udvider med avlsafdeling, og tilfører nye stalde der skal rumme den udvidede fokus på avl, der får adresse på Stokkerhovedgård på den modsatte side af vejen til det nuværende stutteri



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider