Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Agnete trives i Florida


Blue Hors-rytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste

 

På vinterophold i Florida

I december måned rejste den danske landsholdsrytter Agnete Kirk Thinggaard til Florida med fire Grand Prix-heste og en yngre hest for at træne hos Lars Petersen i White Fences, og nu beretter Agnete, at det er helt fantastisk at være i Florida.
"Klimaet i sig selv er jo totalt vanedannende. Her er sol og palmer og altid varmt og dejligt, og det er helt vildt fedt. Man får helt automatisk ekstra energi og overskud bare på grund af vejret", fortæller hun meget glad.

 

Billede

Agnete Kirk Thinggaard og ungheste Vegas Volt på deres træningsbase, Legacy Farms i Florida. (Foto: Privat)

 

Hestene er faldet godt til
Alle fem heste trives også rigtig godt i Florida, og de har alle taget rejsen super godt, og de klarer også varmen rigtig fint. Især hingstene tabte sig lidt på rejsen, men de har taget på igen og ser rigtig fine ud nu.
"De er glade, friske og i super humør. Det er som om, at varmen og solen også påvirker deres humør til det bedre", fornemmer Agnete.

 

Billede

Gårdhaven på Legacy Farms i White Fences lige udenfor for Wellington. (Foto: Privat)

 

Omstændig karantæne
Ikke blot de tre hingste Blue Hors Don Olymbrio, Blue Hors Zatchmo og Blue Hors Veneziano, men også hoppen Atterupgaards Orthilia var igennem en længere karantæne, efter ankomst til Wellington. Karantænen for hopper er ikke så lang, så Orthilia var hurtigt ude igen, men hingstene har stået der længe. De første to kom ud for halvanden uge siden, og Veneziano kommer ud i denne uge.
"Det er virkelig omstændeligt og tager lang tid, men til gengæld er faciliteterne i karantænestalden helt i top, og derudover har der været super folde, som de kunne gå på, så det har været helt fint", fortæller Agnete og fortsætter: "Vi har kunnet træne hver dag i karantænen. Godt nok er det på en springbane, men hingstene har vænnet sig til, at der sker lidt af hvert omkring dem, mens vi rider, og det har jo været fin miljøtræning".

 

[[outstream]]

 

Til ridestævne med tre hingste
Agnete kunne ikke ride ved sæsonens første store stævne i forrige uge, da hingstene ikke var ude af karantæne endnu, men netop nu står hun overfor sit første stævne i Wellington, og hun glæder sig helt vildt. Don Olymbrio og Zatchmo skal gå CDI3*, og Veneziano skal gå to nationale Grand Prixer, fordi man kun kan starte to heste i CDI'en.


"Det bliver så skønt at komme op ad midten igen", fortæller Agnete med glæde i stemmen.
De tre hingste er stadig forholdsvis "nye" i gamet. Don Olymbrio i den forstand, at hans og Agnetes samarbejde er helt nyt, og både Zatchmo og Veneziano er stadig forholdsvist urutineret på dette niveau. Derfor er de første stævner enormt vigtige i forhold til at få rutine, finde sammen inde på banen, hvor Agnete også skal lære, hvordan hestene hver især reagerer på de forskellige situationer.
"Der skal samles erfaring på alle tre heste. Masser af erfaring - og helst på rekordtid", siger hun med et smil og samtidig utvivlsom alvor.

 

Don O. føles som et privilegie
Der er mange på Instagram og Facebook, som spørger til en status på samarbejdet mellem Agnete og Don Olymbrio, og slår begejstret fast, at det går rigtig godt.
"Det har været en fornøjelse at overtage så velredet og veluddannet en hest som ham. Han er høflig, utrolig talentfuld og bare så skøn at ride på. Jeg synes, vi har ret godt styr på det meste i træningen, så næste skridt er jo stævnerne, der som sagt begynder i denne uge. Vi tager et stævne ad gangen og lægger planer for efterfølgende stævner løbende", forklarer Agnete.
"Jeg glæder mig helt vildt til at komme afsted med ham. Det er et kæmpe privilegie at få en hest som ham", lyder det fra rytteren.

 

Billede

Don Olymbrio har fundet sig rigtig godt til rette i sine nye omgivelser. (Foto: Privat)

 

Veneziano-søn til fremtiden
Udover de tre hingste har Agnete medbragt en 6-års vallak, Vegas Volt efter Veneziano, som hun er meget glad for at ride på.
"Det er rigtig sjovt at uddanne en unghest, og jeg synes, det er ekstra sjovt, fordi han er efter Veneziano. Han er meget modtagelig for uddannelsen, og jeg skal ride nogle mindre stævner på ham herovre som led i hans uddannelse. Han er en spændende hest til fremtiden, og jeg tror, han kan blive rigtig god, fortæller hun om den tyskfødte hest".

 

Lige så fantastisk som altid
Orthilia er nu færdig med sin egentlige genoptræning og skal nu bygges op til stævner igen. Det kommer til at tage lidt tid, men Agnete håber, at hun kan nå at ride et stævne eller to på hende i Wellington, inden turen går hjem igen.
"Hun er lige så fantastisk, som hun altid har været, men det er klart at jeg går langsomt frem og passer rigtig godt på hende, så vi ikke får en skade igen", forsikrer Agnete.

 

Stort boost til uddannelsen
Agnetes fem heste er opstaldet på Legacy Farms i White Fences hos hendes træner Lars Petersen og hans kone Melissa Taylor. Agnete træner med Lars hver dag, men ikke alle heste går undervisning hver dag. Som oftest rider hun to heste for Lars hver dag, og så veksler hun lidt mellem hestene, så de hele tiden får en eller to fridage fra træning.
"Det giver virkelig et boost til min uddannelse. Før trænede vi mest på Skype, og så var han hjemme i Danmark op til stævner, men i den her periode kan vi virkelig få fat på nogle ting og komme i dybden med grundridningen og de forskellige issues, hver hest har, og det fungerer super godt", forklarer Agnete.

"Jeg er rigtig glad for at træne med Lars, og vi har et rigtig godt samarbejde med stor respekt for hinanden og for hestene", understreger hun.

 

Billede

 

Med fem konkurrence optager man lidt plads på staldgangen.(Foto:Privat)

 

Trives med de andre heste-tosser
Agnete er rigtig glad for at være opstaldet hos Lars og Melissa og fortæller, at de har en super hverdag sammen. Til at passe sine heste har hun jeg to hestepassere med hjemmefra; hendes stævnegroom, Trine Ølgod, og hendes groom fra Julianelyst, Katrine Seidelin.


"De knokler og er fuldstændig uundværlige for, at dette eventyr kunne realiseres. Det er teamwork, og ingen rytter kan fungere optimalt uden gode hestepassere til at sørge for alt det, de sørger for. Det er virkelig et team, der skal fungere for, at det hele fungerer i de 6 minutter, man er på banen, og jeg er rigtig glad for mit team", forsikrer Agneter, der samtidig slutter denne status med ordene:
"Jeg har det fantastisk og trives i Florida sammen med alle de andre heste-tosser, der er her i sæsonen. Det er med skyklapper på, for det handler kun om heste, og det er fantastisk!"

 

Billede

 

Hestepasserne Katrine Seidelin og Trine Ølgod sammen med Zatchmo, og de nyder alle tre sol og palmesus (Foto: Privat)

.

Agnete Kirk Thinggaards heste i Florida

  • Blue Hors Don Olymbrio, 12 år, e. Jazz/Ferro (opdr. J. Lamers, NL)
  • Blue Hors Zatchmo, 11 år, e. Blue Hors Zack/ Donnerhall (opdr. Inge Bastian, DE)
  • Blue Hors Veneziano, 10 år, e. Vivaldi/ Donnerhall (opdr. Blue Hors, DK)
  • Atterupgaards Orthilia, 15 år, e. Gribaldi/ Donnerschlag (opdr. Atterupgaard, DK)
  • Vegas Volt, 6 år, e. Blue Hors Veneziano/ Don Gregory (opdr. Zuchtstall Kotschofsky, DE)

 

Agnete har take over på Blue Hors' Instragram i dag tirsdag den 21. januar.

 

Kilde: Blue Hors

 

Billede

 

Blue Hors-rytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste. Agnete og Veneziano sammen med træner Lars Petersen. (Foto: Privat)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider