Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Daniel - testrytter i Herning


Dansk Varmblod har i forbindelse med hingstekåring i MVH Messecenter Herning i marts 2020, valgt at entrere med en dansk top-rytter som fremmedrytter i dressur, nemlig Den dygtige unge rytter Daniel Bachmann Andersen. Både Dansk Varmblod og Daniel glæder sig til opgaven

 

Traditionen med test af fremmedryttere

Traditionen tro benytter Dansk Varmblod sig af fremmedryttertest ved unghestechampionatet i Herning. Her har det de senere år været prominente udenlandske top-ryttere som britiske Carl Hester og Charlotte Dujardin, tyske Dorothee Schneider og svenske Patrik Kittel - men i år har Dansk Varmblod indgået aftale med en af vore egne internationale top-ryttere, nemlig Daniel Bachmann Andersen om at ride ved Dansk Varmblods Hingstekåring i MCH Messecenter Herning.

 

Dansk toprytter bliver testrytter

Daniel Backmann Andersen har de senere år virkelig har formået at slå sit navn fast internationalt, og for nuværende ligger pænt placeret på FEI's verdensrangliste med Blue Hor Zack, men også har andre heste pænt med på ranglisten.

 

[[outstream]]

 

Dansk Varmblod har netop entreret med Daniel Bachmann Andersen som testrytter ved unghestechampionatet i dressur under hingstekåringen 2020, og glæder sig over aftalen med den talentfulde unge danske Dressurrytter, der til daglig rider for Blue Hors.

 

Den danske toprytter ser ligeledes frem til at afprøve og vurdere 24 unge dressurheste i Herning

Profilrytter på Blue Hors

 

Hvem er Daniel?

Daniel Bachmann Andersen er 29 år, gift med Tiril Bachmann Ånerud, som han har to mindre børn sammen med. Han er uddannet tysk berider hos den tidligere danske landstræner, Rudolf Zeilinger i Tyskland, og har også arbejdet hos Helgstrand Dressage, inden han kom til Blue Hors, hvor han i dag er profilrytter og igennem de seneste fem år har udviklet flere heste fra ungheste til Grand Prix.


I samme periode har han udviklet sig til en af verdens førende dressurryttere med adskillige internationale Grand Prix-heste. Han har i 2018-2019 vundet to World Cup-kvalifikationer, vundet DM og repræsenteret Danmark ved både WEG og EM. Han sluttede som nr. 17 ved WEG i Tryon sidste år, nr. 4 i World Cup-finalen i Göteborg i år og nr. 7 ved EM i Rotterdam i år.


Daniel har også haft succes med flere ungheste i de danske championater, som da han sidste år bliver toer i 4-års finalen med Blue Hors Zackerey i DRF's championatsfinale, ligesom han med succes også har været UVM-finalist i Ermelo. Hans brede erfaring skaffede ham en invitation til at være gæstedommer ved championatsfinalerne i Falsterbo i år.


Ved hvordan det skal føles

Det er en helt ny udfordring for Daniel at skulle være testrytter - en udfordring han lige ville overveje, inden han sagde ja, og en udfordring han nu virkelig glæder sig til. Da han blev spurgt, om det var en opgave for ham, var hans første tanke, hvad det ville indebære i forhold til Blue Hors, men han kom hurtigt frem til, at det ikke har nogen betydning. Han vil under alle omstændigheder forholde sig neutralt til hestenes afstamning og bare mærke dem.

"Den næste tanke var, at det er fedt for en rytter at få mulighed for at sætte sit præg på noget så stort som Dansk Varmblods Unghestechampionat, og jeg synes, at jeg har en ret klar føling af, hvordan det føles, når det er rigtigt," fortæller Daniel.

 

Daniel har mange års erfaring i at uddanne heste fra næsten rå til Grand Prix, og han kender til de mange udfordringer, som man typisk har med en kommende 5-års hest i marts måned.

"Jeg har redet rigtig mange ungheste, og jeg ved også, hvordan det føles, når rytteren har sprunget over, hvor gærdet er lavest. Jeg synes selv, at jeg kan mærke og se, hvad der er godt eller ikke så godt", siger han.


Hestens reaktioner er vigtige

Personligt arbejder Daniel ikke med sine heste med henblik på deltagelse i championater. Han understreger, at hans fokus er langsigtet, så han tænker ikke over, om hesten er en UVM-kandidat, men om den kan blive en god Grand Prix-hest.

"Derfor vil jeg nok mere have Grand Prix-talent i tankerne, når jeg tester unghestene. For mig er grunduddannelsen det vigtigste, men ikke at forstå sådan, at det er afgørende, om hestene er helt skolet. Der er jeg nok mere tolerant, og er hesten ikke helt lige på tøjlen, behøver det jo ikke betyde, at den er dårlig eller dårligt redet. Det er ikke noget, jeg vil straffe hårdt i min vurdering, og det er ikke vigtigt for mig, at hesten er helt poleret og perfekt som ung, men den skal reagere rigtigt", forklarer han.


Daniel slår fast, at en 5-års ikke skal være doven, og det er ikke meningen, at man skal sparke til den for at få den frem, for så bliver det for svært for den i længden.

"Så hellere lidt ekstra ild, så længe det er regulerbart, og hesten har lyst til arbejdet. Det vil kunne give et godt indtryk af rideligheden", siger han.


Kapaciteten består af flere grundelementer, og her er tre gode, rentaktede og funktionelle gangarter vigtige, ligesom hesten skal have en positiv indstilling.
"Når rytteren rider frem eller regulerer tilbage, så skal hesten kunne strække sig og samle sig lidt, så man får fornemmelsen af, at den kan gå både småt og stort", slutter Daniel uden at røbe alt om, hvordan han fornemmer og vurderer en 5-års dressurhest.

 

Daniels karriere højdepunkter

Aktuelle sportslige højdepunkter fra Daniel Bachmann Andersens karriere:

  • Nr. 1 ved danmarksmesterskabet i dressur 2019 med Blue Hors Zack
  • Nr. 4 ved World Cup-finalen i Göteborg 2019 med Blue Hors Zack
  • Vinder World Cup-kvalifikation 's-Hertogenbosch 2019 med Blue Hors Zack
  • "L'Année Hippique Award" - publikumspris 2019
  • Vinder World Cup-kvalifikation Herning 2018 med Blue Hors Zack
  • Nr. 7 ved World Cup-finalen i Paris 2018 med Blue Hors Zack
  • 10. plads i Grand Prix som bedste dansker ved WEG i Tryon 2018 med Blue Hors Zack
  • Vinder af Bundgaard Byg Cup i 2018 med Blue Hors Zee Me Blue
  • Vinder af Louisdor Preis Finale med Blue Hors Veneziano
  • Dobbeltsejr ved Dutch Master i Grand Prix og kür med Blue Hors Don Olymbrio
  • Nr. 2 ved danmarksmesterskabet i dressur 2018 med Blue Hors Don Olymbrio
  • Adskillige Grand Prix-sejre på Blue Hors Zepter, Blue Hors Don Olymbrio og Blue Hors Zack

 

Billede

 

Dansk Varmblod har i forbindelse med hingstekåring i MVH Messecenter Herning i marts 2020, valgt at entrere med en dansk top-rytter som fremmedrytter i dressur, nemlig Den dygtige unge rytter Daniel Bachmann Andersen. Både Dansk Varmblod og Daniel glæder sig til opgaven. Her ses Daniel og Blue Hors Zack under World Cup i Herning (Foto: JP-Photo.dk)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider