Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Alder ingen hindring


83-årig rytter deltager i hendes jagtsæson nummer 73, på en 20-årig pony. Et eksempel på at alder ingen hindring er for at ride, og at det er muligt at have et aktiv liv både som rytter og sportshest til langt op i alderen

 

Ekvipage på sammenlagt 103 år

Shirley Reed har haft et langt liv med heste, og til trods for at hun nu er blevet 83 år gammel, har hun endnu ikke lagt ridningen på hylden. Faktisk har hun netop gennemført sin jagtsæson nummer 73, på en hest med hvem hun har en samlet alder af 103 år.

 

Shirley Reed og palomino connemaraen Biscuit er et meget velkendt syn i området, og de forskellige jagtselskaber. Selvom de nu om dage ikke tager turen over de højeste hegn, er de trods al med lige så snart hundene bliver sendt afsted.

 

[[outstream]]

 

Slip hundene løs og han er strøget

Den 20-årige Biscruit har tidligere været springhest, men fandt det lidt svært til sidst i en alder af 15, hvor efter han blev overdraget til Shirley Reed.

"De ønskede ikke at han skulle videre til et sted, hvor han ville blive presset for hårdt. De ønskede at han skulle have en lykkelig alderdom", fortæller Shirley Reed til britiske Horse & Hund og fortsætter:

"Han rider nu jagter med mig og han har ikke i sinde at gå på pension! Han er helt fantastisk", siger Shirley Reed, som næsten nægter at tro at ponyen er 20 år gammel.

"Når hundene slppes løs, så er han på farten" fortæller Shirley Reed. "Han kan tilmed være ganske fræk. Han kan dreje omkring meget hurtigt og tror selv han stadig er fem eller seks år gammel, men han er bare helt fantastisk og har en helt bedårende personlighed. Jeg kender landskabet utroligt godt, og hvis alle går efter en tur over forhindringerne, så springer vi ikke, men hvis hundene løber, så skal jeg love jer for at han er med på den værste".

 

Ingen planer om pension

Shirleys mand der godt kan lide at gå på jagt, har nu behov for lidt mere hjælp, og de lægger lidt en dæmper på Shirleys deltagelse i jagter, men hun rider fortsat regelmæssigt med hundene og har ingen planer om at pensionere sig selv fra ridningen.

"Jeg har været så heldig. Jeg har haft nogle gode heste, og Biscruit er helt perfekt til mig nu. Han er stadig sund og rask og tager enhver dag som enhver anden hest og gør de samme ting" fortæller Shirley Reed. Hun udtrykker samtidig taknemmelighed overfor sin groom Jacky Southin,, der de seneste 30 år har sørget for at holde hendes heste sunde og raske.

 

83-årige Shirley Reed slutter med ordene:

"Jeg håber Biscuit bliver ved så længe som jeg gør, eller længere. Han er som en Rolls Royce at ride, så jeg prøver bare at følge med!"

 

Billede

 

83-årig rytter deltager i hendes jagtsæson nummer 73, på en 20-årig pony. Et eksempel på at alder ingen hindring er for at ride, og at det er muligt at have et aktiv liv både som rytter og sportshest til langt op i alderen (Foto: Privat)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider