Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Para-rytter 2'er i MB på Blue Hors


Line Thorning Jørgensen brækkede ryggen i en rideulykke som 25 årig. I dag er hun én af Danmarks bedste para-ryttere og opnåede torsdag en placering som nummer 2 i MB, på førstedagen af Blue Hors dressurfestival

 

Handicap ingen hindring

Paradressurrytteren Line Thorning Jørgensen og Don Allivan (e. Blue Hors Don Schufro / Blue Hors Romanov) blev placeret placeret som nummer 2 i MB0 med 70,5%, torsdag ved Blue Hors Dressurfestivalen, og er et lysende eksempel, hvorledes et handicap ikke er til hinder for en lysende sportskarierre, og oven i købet at kunne gøre sig gældende blandt ryttere der intet handicap har (se her)

 

Brækket ryg ændrede livet

Line har redet siden hun var 8-9 år gammel. Hun var en pige med fart over feltet, som elskede at springe. Men i 2001, i en alder af 25 år, kommer hun ud for en rideulykke der ændrede hendes liv markant.

 

[[outstream]]

 

Line arbejde i en salgsstald, og en dag kom en af køberne forbi med en pony, som de havde købt på stedet. De havde haft lidt problemer med ponyen, og Line skulle derfor lige hurtigt hjælpe dem. Desværre blev den hurtige ridetur ret fatal for Line: ponyen går nemlig bagover med hende og hun brækker ryggen. Bruddet på ryggen betyder at hun bliver lam i det højre ben.

 

Ride skulle hun igen

Selvom man skulle tænke, at en rideulykke med et sådan udfald, kunne virke afskrækkende var det ikke tilfældet for Line; det eneste hun kunne tænke på imens at hun var i genoptræning, var hvornår hun kunne komme ud og ride igen. Springningen måtte hun dog erfare var for farligt, når nu det ene ben var spændt fast til hesten. Derfor forslog hendes veninde hende at hun kunne køre til para-samling - eller som det hed dengang - handicap dressur. Det krævede dog lidt overtalelse, før at den inkarneret springrytter var med på idéen, om at skulle ride dressur.

 

Heldigvis tog Line afsted. Hun blev fanget af dressuren, og den nye verden der åbnede sig var både spændende og udfordrende. Sidenhen er det blevet til flere medaljer ved både DM, EM og VM i para-dressur.

"Jeg har haft så mange gode oplevelser som para-rytter og de fede oplevelser ville jeg aldrig have fået, hvis jeg ikke var komme til skade. Så jeg føler aldrig at jeg har mistet noget, selvom der selvfølgelig er nogle andre udfordringer"

 

Godt makkerskab med Don Allivan

De sidste tre år har Line redet den imponerende 10 årig vallak Don Allivan (Blue Hors Don Schufro x Blue Hors Romanov) som ejes af Signe og Thomas Kirk Kristiansen. Allivan er opvokset her på Blue hors, og Line og Allivan har også deres daglige gang her, hvor Allivan står opstaldet. Ydermere rider parret undervisning ved Nanna Merrald og Bjarne Nielsen.

 

Selvom Allivan ikke umildbart er den oplagte para-hest, så tror Line meget på ham, men hun ved også, at han er en hest der kræver tid. Heldigvis nyder Line processen, og glæder sig over de fremskridt han viser:

"det handler om at få ham til at stole på, at det jeg beder ham om ikke er farligt og sådan noget som det her, er et fantastisk stævne at få lov til at ride, da han virkelig kan få noget erfaring i de store rammer. Så ja, de her gode oplevelser er et vigtig skridt i at Allivan lærer at slappe af og stole på mig til stævner"

 

Dog er resultat ikke det der betyder mest for Line efter hendes ridt, for hende var det vigtige ved i dag, at alle de ting de har trænet, er begyndt at give pote:

"Det der lykkes i dag inde på banen, var at jeg kunne holde ham ved mig. Han kiggede ikke, og han bliv ved med at tro på mig og stole på mig. Det var derfor den bedste ridetur jeg har haft med ham, nogensinde til et ridestævne. Det var en super fed følelse og det er det der betyder alt"

 

Kilde: Blue Hors

 

Billede

 

Line Thorning Jørgensen brækkede ryggen i en rideulykke som 25 årig. I dag er hun én af Danmarks bedste para-ryttere og opnåede torsdag en placering som nummer 2 i MB, på førstedagen af Blue Hors dressurfestival (Foto: Blue Hors)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider