Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Dujardin og Freestyle diskvalificeret ved EM


Britiske Charlotte Dujardin og Mount St John Freestyle blev efter gårsdagens Grand Prix EM i dressur i Rotterdam diskvalificeret ved det efterfølgende kontrol. Eliminationen har afledt debat i medierne. Dujardin selv er fortvivlet og undskylder overfor sine fans, på de sociale medier

 

Dujardin elimineret i kontrol

Den britiske dressurstjerne Charlotte Dujardin, der i gårsdagens holdkonkurrence ved EM i Rotterdam red hoppen Mount St. John Freestyle til 81,91%, blev efter konkurrencens afslutning diskvalificeret. Eliminationen blev udløst af at kontrollanten i den efterfølgende kontrol fandt blod på flanken af hoppen. Eliminationen har efterfølgende afledt en del debat, ligesom diverse parter har udtalt sig i sagen, inklusive Charlotte Dujardin selv, som er særdeles følelsesmæssigt berørt af episoden, og undskylder over at have svigtet hendes team og mange fans og følgere på de sociale medier.

 

Den officielle meddelelse

Den officielle udmelding som følge af beslutningen om at diskvalificere Charlotte Dujardin fra gårsdagens Grand Prix, lyder som følger:

 

[[outstream]]

 

Den britiske dressurrytter Charlotte Dujardin og Mount St John Freestyle blev elimineret fra Grand Prix konkurrencen ved FEI EM-dressur championaterne i Rotterdam. Blod blev fundet på den venstre flanke af hesten i den efterfølgende kontrol, og i overensstemmelse med Artikel 430.7.6.2. i FEIs Dressur reglement, resulterer dette i eliminering. Eliminering under denne regel er ikke ensbetydende med at det har været til hensigt at skade hesten, men reglerne er til for at beskytte konkurrencehestenes velfærd.

 

Fortvivlet Dujardin

Charlotte Dujardin udtalte selv efterfølgende udmeldingen: "Jeg er fuldstændig fortvivlet - intet som dette er nogensinde hændt mig tidligere. Sundheden og velfærden hos mine heste, har altid været min højeste prioritet, men jeg accepterer naturligvis beslutningen".

 

Hesteejere og holdleder støtter op

Mount St Freestyles ejere Emma og Jull Blundell, støtter op om Charlotte Dujardin og udtaler:

"Vi støtter Charlotte fuldt ud. De præsterede fantastisk i dag [red. Tirsdag den 20/8], men vi accepterer beslutningen. Vi ved hvor seriøst Charlotte er med henblik på velfærden af vores hest og vi er stolte over at hun rider for os".

 

Den britiske holdleder Vikki Underwood kommenterede også episoden efterfølgende:

"Det er en ekstrem vanskelig situation, fordi vi i Storbritannien er så stolte over vores dyrevelfærd. Charlotte er en af vore mest respekterede og talentfulde atleter, der virkelig elsker hendes heste, men hun tøver ikke med at acceptere beslutningen. Det kræver en høj grad af teamwork at nå til et mesterskab, og alle vil være fortvivlede, men hesten er i form og har det godt og vil deltage i mange kommende championater".

 

Dujardin undskylder overfor sine fans og trofaste følgere

Charlotte Dujardin har efterfølgende lagt et opslag op på sin Facebook side, til alle sine fans hvor hun bl.a. skriver:

"Dagen i dag har været en af de vanskeligste dage i min karriere, og jeg finder det virkelig svært at være her i Rotterdam", og fortsætter "Jeg er virkelig fortvivlet. De sociale medier har altid været noget jeg har omfavnet og benyttet til at dele min rejser med mine heste med jer alle. I dag har jeg været et helt andet sted"

 

"Dagen I dag er fyldt med en tristhed jeg ikke tidligere har oplevet, og jeg skriver til jer der har støttet mig I alle årene og tillige I dag. Jeg er ked af, hvis jeg har svigtet jer. Jeg er ked af at have svigtet holdet,Carl og Alan og alle bagved scenen som står ved min side".

 

Læs Charlotte Dujardings fulde Facebook indlæg på engelsk her

 

Charlotte Dujardin og Mount St John Freestyle er hermed også ude af kampen om de individuelle medaljer ved EM, og kan alene betragte konkurrencen på sidelinjen.

 

Billede

 

Britiske Charlotte Dujardin og Mount St John Freestyle blev efter gårsdagens Grand Prix EM i dressur i Rotterdam diskvalificeret ved det efterfølgende kontrol. Eliminationen har afledt debat i medierne. Dujardin selv er fortvivlet og undskylder overfor sine fans, på de sociale medier (Foto: privatfoto, Charlotte Dujardin)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider