Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Soring – nu sker der endelig noget!


Endnu et nyt lovforslag fremsættes nu i USA, for at stoppe den barbariske træningsmetode 'soring', der primært anvendes på Tenessee Walking Horses. Det seneste forslag blev stoppet af præsident Trump ved hans tiltrædelse som præsident

 

Nyt lovforslag der skal forbyde Soring

Et nyt forslag vil ændre lovgivningen, og forbyde anvendelsen af den såkaldte soring metode - en brutal træningsmetode, der primært anvendes Tennessee Walking Horses - altså hvis det vedtages af det amerikanske senat.

 

Formålet med det nye lovforslag er at ændre lovgivningen, og lukke de huller der er i den gældende lovgivning. Den gældende lov, giver nemlig bl.a. trænere mulighed for at benytte kaustiske kemikalier på hestenes ben, at anvende skarpe genstande på hestens hove, samt påføre styltesko og ankelkæder om hestens ben, med henblik på at frembringe et overdrevent stort ben løft kaldet 'big lick', ved fremvisninger og konkurrencer.

 

Overtrædelse vil medføre straf

Forslaget er fremsat af to amerikanske senatorer Mike Crapo og Mark Warner, der har genoptaget og justeret det seneste fremsatte lovforslag 'Prevent All Soring Tactics (PAST) Act, der havde til hensigt at ændre lovgivningen af 1970 Protection Act, for at forhindre misbruget af Tennessee Walking Horses, og andre heste idet sydøstlige USA. Vedtages det nye lovforslag, vil det indebære en betydelig stramning af lovgivningen på området, og ikke alene forbyde brugen af soring, men tilmed medføre at overtrædelse kan medføre straf.

 

 

[[outstream]]

 

Stoppet af Trump

En tidligere fremsat ændring til lovgivningen, der skulle tvinge trænere og inspektører til at sikre lovens overholdelse, og forbyde anvendelsen af de store styltesko, blev netop, til manges ærgrelse og forbitrelse, sat på hold da USA's præsident Donald Trump, da han tiltrådte sit embede. Lovforslaget blev først fremsat i 2013, men blev efterfølgende blokeret gentagne gange, senest ved den amerikanske præsident Trumph indtræden i præsidentembedet, og siden har det ikke været til drøftelse før nu.

 

Anvendelse skal medføre straf

Det pågældende forslag er nu droppet, men det nye forslag, der nu er fremsat går således skridtet videre, idet der i forslaget indgår sanktioner og straf ved brud på lovgivningen. Muligheden for at idømme straffe for overtrædelser, er ikke omfattet af gældende ovgivning heller ikke det forslag der var fremme da Trump tiltrådte.

 

"Jeg støtter human behandling af alle dyr og forsvarlig træning af heste" udtaler senator Mike Craop, og fortsætter " Jeg vedbliver at være engageret I kampen for at forbyde den forfærdelige træningspraksis at benytte soring, og jeg vil fortsætte med at støtte op om stramninger i lovgivningen der beskytter dyrevelfærden", udtaler den ene af de senatorer der stå bag det nye lovforslag.

 

Ben så kødfulde med udseende som en pizza

Marty Irby, der er direktør for organisationen Animal Wellness Action, og tidligere præsident for avls- og udstillingsorganisationen for Tennessee Walking Horse, bifalder senatorernes tiltag;

"Jeg har set hestes hove og hesteben, der har været udsat for så slem behandling, at de havde tstruktur og udseende som en pizza. Det er absolut på tide, at sættes en stopper for anvendelsen af soring metoden, som jeg personligt har været vidne til siden jeg var barn!",

 

Pricilla Presley støtter op

Priscilla Presley, der ligeledes er en stor dyrevelfærdsforkæmper siger: "Der er ingen andre kategorier af hesteshows der benytter metoder der er så brutale og diabolske som soring af hestes ben. Ingen myndighed skulle se til den anden side og tillade at dett forsætter blot en dag mere!"

 

Lang vej til lov

Før forslaget kan blive til en realitet og en ny lov, skal det passere igennem flere komiteer i både parlamentet og senatet. Derefter skal der så stemmes om forslaget i begge kamre, og herefter kobles på en større lovpakke.

 

Lad os alle håbe på, at lovforslaget denne gang formår at passere den lange vej til godkendelse i det amerkanske parlament, og at en velkommen stramning af lovgivningen på området bliver en realitet.

 

Billede

 

Endnu et nyt lovforslag fremsættes nu i USA, for at stoppe den barbariske træningsmetode 'soring', der primært anvendes på Tenessee Walking Horses. Det seneste forslag blev stoppet af præsident Trump ved hans tiltrædelse som præsident (Arkivfoto)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider