Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Tager sig af de unge hingste


For Betina Møller blev hendes hobby til hendes erhverv, når hun til daglig arbejder på Stutteri Ask på 10. år. Her har hun ansvaret for de unge hingste, og er selvindskreven, når Dansk Varmblods hingstekåring åbner dørene i begyndelsen af marts i Herning

 

10 år på Ask

Betina Møller har siden 2008 arbejdet på Stutteri Ask, hvor hun primært arbejder med de unge heste og har ansvaret for avls- og reproduktiondelen på stutteriet samt dets markedsføring. Hun ville bare lige have et sabbatår med heste efter sin HHX-uddannelse, inden hun skulle læse til ejendomsmægler, men en fantastisk arbejdsplads med mange muligheder ændrede hendes holdninger og hendes hobby er nu blevet hendes levevej.

 

"I år bliver således mit 10. år til hingstekåringen i Herning som en del af Stutteri Ask, og jeg glæder mig mindst ligeså meget som de foregående år, hvis ikke en smule mere. Hvert år tænker jeg, kan det blive bedre? Men ja det kan det, der bliver hele tiden optimeret fra alle sider," fortæller Betina.

 

Stolt af sit arbejde og arbejdsplads

Hun er stolt at sit arbejde og sin arbejdsplads, og Herning er Stutteri Asks udstillingsvindue, hvor de får lov til at dele det hele med en masse andre. I år har de ændret lidt i deres markedsføring, da de ikke har lavet det traditionelle store hingstekatalog, men i stedet en lille flyer.

"Jeg syntes, tiden er rendt fra kataloget, for de fleste finder i dag al information på internettet, men jeg er alligevel spændt på, hvordan avlerne tager imod vores nye tiltag fremfor traditionen," siger Betina.

 

[[outstream]]

 

Sjovt at få kåret hingste, man har passet som føl

På Stutteri Ask er de ca. 22 ansatte, og i Herning er 12 medarbejdere med som fast team, mens de resterende passer hestene derhjemme, som er et mindst ligeså vigtig et job som at passe og vise hestene i Herning.

"De der er hjemme plejer dog ofte på skift at smutte til Herning enten fredag eller lørdag og få en del af oplevelsen med og se det store Gallashow", siger Betina.

.

For Betina er det noget helt særligt at have hingste med, som er avlet på stutteriet og som hun har været med til at tage imod som føl. Når man har passet dem, fulgt deres udvikling, kendt deres forældre helt tæt på og været med til at præge og forme føllene hele vejen. Det, synes hun, er det sjoveste ved jobbet.

"Selvom vi ikke altid vælger at sætte dem i avlen herhjemme, men måske udstationerer eller nogle gange sælge dem, hvis f.eks. deres fædre står i stalden, betyder det noget helt særligt for mig. Jeg har prøvet det før med bl.a. Frodo Ask, Frontier Ask, Cyrano Ask og Fidelio Ask, og jeg er sikker på det kommer til at ske igen. Næste år kommer jeg bl.a. med en søn af Quarz Ask, " betror Betina.

 

Unghingste som hovedansvar

Stutteri Asks avlshingste deltager på forskelligvis ved hingstekåringen; Cassado Ask stiller til færdigkåring, Action Man Ask Z og Cornettino Ask fremvises i hingstepræsentationsklasserne, og Cyrano Ask, Humberto Ask, Ci Ci Senjor Ask, Favorit Ask, Quarz Ask samt Todt Un Prince Ask skal alle deltage i det internationale stævne.

"Til Unghestechampionatet kommer Caprice Ask (e. Favorit Ask), som jeg personligt tror rigtig meget på, og så er vi netop ved at købe en 5-års hoppe (e. Ci Ci Senjor Ask), der også er udtaget, så hvis alt går vel, skal hun også med", fortæller Betina Møller.

 

"Af nye hingste kommer vi i år med tre talentfulde 3-års hingste; to af egen avl, Farino Ask (e. Favorit Ask/Nekton) og Cornet Senjor Ask (e. Cornettino Ask/Ci Ci Senjor Ask,) samt den indkøbte Jewel Ask Z e(. Jaguar Van Paemel), der med nyt blod og spændende afstamning måske kan vise sig at blive en af vores næste avlshingste på Stutteriet", forklarer hun.

 

Ansvarlig for hingstene

De tre unge hingste er Betinas hovedansvar, og hun glæder sig til at vise dem frem, for hun mener, at det er tre rigtig gode heste, forskellige heste, men alle med noget helt særligt.

"I år har træningen dog været lidt anderledes, da Lasse, som plejer at være med til at træne de unge hingste, holder orlov og arbejder som skilærer i Østrig. Han kommer dog hjem i uge 10, hvor der er hingstekåring, for det er jo ikke en begivenhed, man har lyst til at undvære," siger Betina.

 

Fokus har ændret sig med tiden

Betina kommer selv oprindeligt fra Herning, og det meste af hendes familie bor stadig i området, så hun startede tidligt med at komme til hingstekåringen sammen med sin mor og søster, da hun blot var seks år gammel.

"Den gang samledes en stor flok på Herning Rideskole, hvor jeg red, og købte billetter til Gallashowet og selvfølgelig Hest & Rytter-messen. Det var der et stort fællesskab omkring, og siden dengang har jeg været der hvert år. Min hovedattraktion dengang var dog nok mest at komme på messen og få nogle godbidder med hjem til min pony, som ironisk nok hed Candy", siger Betina med et smil.

 

I dag er det særligt hingstekåringen for springhestene, der er hendes højdepunkt og det hun glæder mig mest til, men også unghestechampionatet og de internationale klasser med det høje niveau har hendes store interesse.

"Det er bare et luksusproblem, at man ikke kan nå at se det hele, så der må prioriteres", slutter Betina Møller.

 

Kilde: Dansk Varmblods hingstekåring

 

Billede

 

For Betina Møller blev hendes hobby til hendes erhverv, når hun til daglig arbejder på Stutteri Ask på 10. år. Her har hun ansvaret for de unge hingste, og er selvindskreven, når Dansk Varmblods hingstekåring åbner dørene i begyndelsen af marts i Herning (Arkivfoto: JP-Photo.dk)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider