Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Werth: ’Min eneste ene’


Hun har stalden fuld af verdensklasse heste. Alligevel står en enkelt hest hendes hjerte så nær, at hun omtaler den som 'den eneste ene'. Verdensetteren Isabell Werth og den smukke Bella Rose, der netop har fået et overraskende comeback til dressurscenen, har et ganske særligt bånd

 

Stald fuld af superstjerner

Hun har et utal af verdensklasse heste i sin stald, og har flere top heste men er alligevel ikke kommet sovende hertil. Alligevel står en af hendes heste, hendes hjerte så nært, at hun betegner selv den som ' den eneste ene', kommer det var verdensetteren Isabell Werth, når hun med stor emotionel vægt i stemmen taler om det nylige come-back til dressuren for hendes absolutte favorit hest - den smukke nu 12-årige westfalier hoppe Bella Rose (se her).

 

Da Isabell Werth for flere år tilbage gav interview om de fantastiske heste hun har og har haft sin lange glorværdige og aktive dressur karriere, var der allerede på det tidspunkt en hest der stod ud med et særligt lys og var hendes hjerte særligt nær, selvom hun den gang netop understregede at hun aldrig gik efter den eneste ene - for ellers ville hendes stald være tom!

 

[[outstream]]

 

Netop denne indstilling til sporten, er vel nok et af Werths største talenter, og derfor hun netop har så mange gode heste at ride, og så det faktum, at hun rider hver enkelt af sine super heste med stort hjerte og passion, og med den totale ukrukkede og spontane glæde ved hver eneste af hendes mange store sejre, som var hver og en af dem hendes første store sejr, at det er med til at gøre hende til den stor sympatiske sportsmand som hun i sandhed er.

 

Dybden af talenter i Isabell Werths stald ses bl.a. på at hun havde både Weihegold og Emilio klar til at erstatte Bella Rose ved WEG i 2014, og Don Johnson som top-hestene ved OL, da begge heste fik skader. Men det er ikke tilfældigt og ikke kun fordi Werth ridemæssigt er et stortalent. Hun er ekstremt passioneret for sine heste: " jeg elsker virkelig meget, ikke alene at uddanne hestene, men også at gå på udkig efter nye unge talenter, at se mig for og sammenligne dem for at finde de gode. Og Isabell fortsætter "Det første er at finde dem. Det næste er at sikre sig dem, og det tredje er at sikre sig at de er sunde. Det næste er så om du kan bygge dem op på fire, fem og seks år.

 

Hvordan gør hun det?

Men hvordan sikrer man at fastholde flowet af super talentfulde ungheste, at man i den grad kontinuerligt år efter år, er i stand til at holde sig på toppen, som det har været tilfældet fr Isabell Werth igennem snart et kvart århundrede, sinde hun vandt sit første EM i 1989? Til det spørgsmål svarer verdensetteren "Ved at holde øjenene åbne. Man skal holde udkig efter dem!"

 

Med Belantis, der når alt skal gøres op uden tvivl har været et af Isabell Werth's absolutte top heste, foregik det netop på denne måde, fortæller Isabell Werth: "Jeg deltog i det sammen show som Belantis. Jeg kunne lide hesten. For mig var det en heldig situation at se hesten, og i en heldig situation at stutteriet sagde 'ja, vi kan godt tænke os at sende hesten til dig, så du kan træne ham'. Det var den ene hest!", fortæller Isabell Werth. Og så fremdeles. "Næste gang var det ved en auktion sidste år, hvor vi fandt en super tre-års hest".

 

Afsøg bredt og få hestene til at blomstre

En vigtig ting i Isabell Werths søgning er, at hun siger at hun afsøger bredt. "Jeg ser efter de gode heste, ikke blot den eneste ene". I forlængelse heraf nævner hun El Santo, Don Johnson og Warum Nicht, i gruppen af gode heste, der er med til at give hende synlighed i top-sporten. "Ridning er ikke kun Bella Rose, Belantis, Don Johnson, Wiehegold eller Emilio - der af masser af heste imellem dem".

 

Det gælder også om at dyrke de enkelte hestes bedste sider og arbejde fokuseret med dem, for at udnytte deres talent hver især optimalt.En hest som Don Johnson f.x. har Isabell primært set som en udfordring for hende, at kunne bringe en hest som ham til toppen. De kan vel sammenlignes Lidt med, da britiske Carl Hester, bragte Nip top op i verdenstoppen, selvom alle andre havde dømt hesten ude [red.]. "Du skal arbejde for det, for at fortjene en top hest", siger verdensetteren, om hvem ingen er i tvivl om at hun lægger mange timer og kræfter i sine heste, helt fra start af. "Hvis jeg kun gik efter 'den eneste ene - så ville jeg have en tom stald", tilføjer Werth.

 

En ganske særlig stjerne

Når det så er sagt, så har verdensetterens hårde arbejde, skarpe øje, og møjsommelige selektion, faktisk givet pote, i en sådan grad, at det faktisk er lykkedes hende at modsige sine egne principper og havde fundet nålen i høstakken. For der er faktisk en ganske særlig hest, der har vist sig at træde ud af mængden af stjerneheste i Werths stald. Den hest der særligt står ud som en lysende stjerne er westfalier hoppen Bella Rose. Den unge langbenede smukke hoppe, der med lynfart fik en strålende karierre og kom til tops på rekorttid, og som ved de seneste WEG i 2014 blev nummer to efter Charlotte Dujardins berømmede Valegro.

 

Det hårde beton underlag under banen blev senere identificeret som problematisk for mange heste, ikke mindst Bella Rose. Hun deltog 4 måneder efter i et stævne i Stuttgart, i Tyskland, og have ikke konkurreret siden, indtil hun i sidste weekend 2008 præsterede et fænomenalt overraskelses-comeback ved CDI stævnet i Fritzens-Schindhof i Østrig hvor hun indkasserede en dobbelt sejr, med netop Isabell Werth i sadlen ( se her og her).

 

Særlig følelsesmæssig forbindelse

Isabell Werth har en særlig følelsesmæssig forbindelse til denne hoppe, der er helt ud over det sædvanlige. Det var helt tydeligt da de havde afsluttet begge to sejrs ridt ved weekendens stævne. Isabell Werth var rørt til tårer, og det var tydeligt at hun både oplevede en utrolig glæde og en ekstrem forløsning over, at hendes projekt med Bella Rose imod alle odds og til trods for alles forventninger, ser ud til at lykkes for hende [red. man tør næsten ikke skrive det].

 

Stort set ingen, bortset fra Isabell Werth selv, har formentlig troet på at superhoppen Bella Rose kunne få comeback, og det er med sikkerhed kun Werths egen ihærdighed og brændende ønske om at det skulle lykkedes, at det har kunne lade sig gøre.

 

Med støtte fra sit faste team omkring sig, sin dedikation for hver enkelt hest, tegner det til at drømmen endelig er blevet indfriet. Werth kommenterede selv efter weekendens utrolige resultat, at det formentlig var hendes personlige højdepunkt på hendes ridekarriere - den bedste dag i sadlen nogensinde (se her) - ikke World Cup Guld, OL-medaljer, eller WEG resultater, men Bella Roses returnering på konkurrencebanerne, som tilmed indkasserede hende to sejre ud af to starter. Ikke mindre end fænomenalt!

 

'Min eneste ene'

Da Isabell Werth efterfølgende blev udspurgt om de videre planer for hoppen, svarede Isabell Werth: "Jeg har håber om at jeg kan bringe hende tilbage i sporten. Det ser godt ud, Det har været en hård periode for mig, men det har været en hård tid for alle, da vi ikke vidste hvad der var galt" Jeg håber at vi ved det nu, og at vi kan få løst problemet. Man ved aldrig. Det er fortsat for tidligt at sige noget, for tidligt at tale om hvad der måske var årsagen til problemet", udtaler en forsigtig Isabell Werth, af frygt for at drømmen måske stadig kan briste, som var det det Werths eneste mulighed for nogen sinde at komme til at ride igen.

 

Herpå bliver et oplagt retorisk opfølgningsspørgsmål stillet af en nærmest vantro interviewer: "Men du har jo stadig en stald fuld af andre heste-stjerne du kan ride, ikke sandt? Den den sympatiske verdensstjerne svarer resolut, dybtfølt og med stor ærbødighed, underfundig blødhed i stemmen, som bliver hun selv overrumplet over ligefremheden og oprigtigheden i sit svar: " Ja, det er sandt ?? men denne hest ER 'min eneste ene'!"

 

Billede

 

Hun har stalden fuld af verdensklasse heste. Alligevel står en enkelt hest hendes hjerte så nær, at hun omtaler den som 'den eneste ene'. Verdensetteren Isabell Werth og den smukke Bella Rose, der netop har fået et overraskende comeback til dressurscenen, har et ganske særligt bånd (Arkivfoto)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider