Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Fra ponytrav til ren ekstravagance!


På Slangerupgaard fik publikum et særegent indblik i træning af en verdensstjerne, da Cathrine Dufour kom på banen på Atterupgaards Cassidy, og viste hvorledes verdens nummer 4. i løbet af en undervisningstime gik fra 'shetlænder pony-tav' til verdensklasse bevægelseskunstner foran et engageret publikum

 

Undervisning med Cassidy

Dagens sidste indslag i ridehallen til Dufour clinicen på Slangerupgaard ved Ringsted Sct. Hans dag, var fremvisning af superstjernen Atterupgaards Cassidy med Cathrine Dufour på ryggen. Det kunne have været en helt almindelig underrvisningstime, hvis ikke det lige havde været for det store dressurinteresserede publikum, der så med, og det gav et særegent indblik i hvordan en verdenstræne træner til daglig.

 

Med sin nye træner, landsholdstrænerNathalie zu Sayn-Wittgenstein, gav de sammen publikum et særegent indblik I Cassidys program til daglig, og fulgte ham fra den indledende opvarmning til de Grand Prix øvelser, som Cassidy som bekendt udfører til perfektion. Undervejs kommenterede både Nathalie og Cathrine øvelserne og uddelte tips og tricks.

 

[[outstream]]

 

Publikum fik til opgave undervejs at klappe af Cassidy, hver gang han udførte en øvelse de kunne lide. Ekvipagen skal snart afsted til et stort internationalt stævne og Cassidy er til trods for hans store rutine på de internationale baner, ikke så tryg ved store og larmende menneskemængder. Så Clinic 'en var en god anledning til også at træne dette, inden sommerens kommende store stævner.

 

Har taget turen hele vejen

Cathrine købte Cassidy i 2010, og har således haft ham i 8 år. Hun erhvervede ham fra Andreas Helgstrand, som på daværende tidspunkt sagde, at han havde en god junior hest stående, men at den aldrig kom ud og gå Grand prixt. På det tidspunkt var det helt uaktuelt for Cathrine, men siden har de gjort ordene til skamme. De har sammen taget hele turen op fra juniorer til seniorer, og er nu tredobbelte danmarksmester, bornzevindere fra EM, OL-deltagere og ligger som nummer fire på FEI's verdensrangliste!

 

Cathrine startede ud med at varme den 15-årige Cassidy op, mens han blev redet lang og dyb i ' shetlænder-trav", som Nathalie kaldte det, idet hun bemærkede, at Cassidy jo ligner en helt almindelig hest indledningsvist, med ikke udpræget prægende gangarter til start. "Jeg tænkte det kunne være lidt interessant at se ham i opvarmning, for der ligner han bare en helt almindelig hest. Jeg vil vise at en ældre uddannet Grand Prix hest, har brug for god opvarmning, og selvom det ser mærkeligt ud, så er det faktisk rigtig godt. Man kan faktisk korte opvarmning ned til 5-10 minutter, hvis man har sådan en hest" indledte Cathrine med. Det vigtige var at arbejde hesten helt igennem, og tage hans alder i betragtning, så han nænsomt får arbejdet stivheden ud af kroppen.

 

Nathalie supplerer "Der er et tysk begreb for det, som vi ikke har på dansk, men det er spørgsmålet om at arbejde igennem hele kroppen. Med en lidt ældre fuldt uddannet Grand Prix hest, er det vigtigt man gør noget af det. Se her kan man virkelig se hvor mange små overgange og temposkift Cathrine laver" kommenterer Nathalie mens Catrine ride frem korter op, skrifter gangarter i roligt tempo i et væk mens Cathrine forklarer: "Jeg ligger og søger bare efter at finde en let kontakt, meget med temposkift". Og Nathalie supplerer: Ja, rid langsomt, så øges der lidt, og så tilbage og frem igen".

 

Grundridning og masser af overgange

Det er måske overraskende for det dressurvidende publikum, at det også med en hest der er så uddannet og rutineret som Cassidy skal rides så meget grundridning hele tiden og lægges vægt på at opnå kvalitet i gangarterne. Selv når der rides øvelser kans tempoet verieres og der kan lægges overgange ind i gangarterne. "Når man f.eks. øver galoppiroetter, så tænk på kvaliteten i galoppen først, og derpå at lave piruetterne mindre efterhånden. Prøv at lave lidt større piruetter, men vis at du også kan skifte tempo i galoppiruetten"

 

Det er vigtigt for at kunne angive klare temposkift i øvelserne, at man kan ride frem, men Catrine understreger, at det er lige så vigtigt at kunne stoppe op som at øge "Det er altid flot med en eksplosiv øgning, men det er også flot, hvis man kan nå at stoppe når man når hegnet!", mens publikum let kan forestille sig at hesten bare fortsætter videre, hvis den ikke formår at stoppe op.

 

Hvis du vil høste marginalerne!

Men det er i nuancerne og kontrollen at der høstes de sidste marginale points. Hele tiden at fornemme hvor koblingspunktet på hesten er, at den er under kontrol og at man kan speede op og bremse op, hvornår det skal være. Dette skal trænes så man sikrer at man er i kontrol, samtidig med at indvirkningen ikke behøver at kunne ses fra tilskuerrækkerne.

 

"Hvis du vil ud i marginalerne på konkurrencebanerne, så skal du starte fra punktet og ride til punktet, men max risiko. To tre gallopspring inden bogstavet skal du begynde at bremse lidt op, men fortsætte med at ride frem til bogstavet", forklarer Natalie, og Catrine demonstrerer: "Jeg sender ham af sted, men også under turen, mærker lidt efter at jeg ikke mister stopknappen. Bid den over også på opvarmningen. Så ved man hvor man har hesten, forklarer Cathrine. Natalie tager tråden op" Det tjener også til at bevare hestens fokus. Hver øgning behøver ikke at være fuldt diagonal. Nogle gange er en kvart nok".

 

Spar på den frie trav

Med en hest som Cassidy der skal passes på så han kan holde længe endnu, arbejdes der meget med øgninger og stop i galoppen, men derimod ikke så meget i traven. Den imponerende frie trav, slider meget på hesten og populært siger man, at der kun er så og så mange antal frie trav øgninger i en hest, derfor skal man anvende dem med omtanke.

 

Fri trav er derfor ikke noget Hverken Natalie eller Cathrine træner ret meget til dagligt, hvilket heller ikke er en nødvendighed for at vide om hesten kan, når den indtager konkurrencebanerne. "Vi træner ikke meget øgninger i trav. Hvis man har en hest der kan gå fuld samlet, så kan man også gå ud i en øgning. "Hvis man har samling i hesten, behøver man ikke træne øgninger i trav særlig meget", forklarer Natalie. "En travøgning på tværs, svarer til en hel bane i springning, så det er enormt krævende for hesten. Derfor siger man, at en hest kun et vist antal travøgninger i sig i sit liv, så derfor behøver man ikke øve det for meget" oplyser Cathrine.

 

En strop til hjælp

En af de ting Cathrine og Cassidy har arbejdet på med deres nye træner, er at Cassidy har det med at svinge lidt i kroppen fra side til side. Natalie har givet Catrine det tip at hun skal forsøge at fiksere sin ene hånd, ved at holde fast i en strop, om signal til Cassidy "Jeg tager fat i stroppen hvis han ikke vil give sig, så han skal give sig ind i den.". Nogle gange er det derfor simple lavpraktiske hjælpemidler, der kan være til gavn for at få de sidste detaljer på plads.

 

Fra pony-trav til ekspressiv gangformåen

Efterhånden som undervisningstimen skrider frem, er det tydeligt at Cassidy bliver langt mere bevægelig og ekspressiv i sine gangarter, og selvom der ikke er lagt meget travarbejde i ham under opvarmningen, er det nu tydeligt at hans trav er langt bedre. Natalie henviser specifikt publikums opmærksomhed herpå "Kan I se, der er nu en himmel til forskel på hans trav nu. Kan I huske da han først kom ind? Nu har traven meget mere udtryk". Catrine forklarer igen princippet for hvad det er hun gør: "Jeg lader ham vente lidt, så lader jeg ham gå, og så venter jeg lidt igen". Natalie forklarer at det er lidt som at sammenligne en formel-1 kører. Han indstiller sig også med henblik på at finde balancen mellem gassen og bremsen, hver eneste dag. "Det er nuancer man skal indstille, hver eneste dag. Og jo tættere man kommer på et stort stævne, jo finere skal indstillingen være dag for dag', forklarer Nathalie.

 

En anden ting ekvipagen har arbejdet med, er at få kortet Cassidy lidt op i mere vertikale bevægelser. "Hvis jeg føler han løber lidt af med mig, så tager jeg fat i stroppen. Jeg har ladet ham være lidt for lang, siger de kloge. Så nu rider jeg ham så mere op og ned". Natalie Forklarer: "Hvis han har været for langt gående, er han blevet lidt for lang i bagbenene, og så kan han ikke få maven op. Men hvis han går lidt kortere, kan Cathrine få lidt mere fat i mavemuskulaturen, og det kan give forskellen på 7,5 til 8 eller måske 8,5 i karakter. Og man skal kuske at man kan variere tempoet i alle øvelser."

 

Cathrine siger at netop det har hun brug for. "Det er faktisk lidt forskelligt hvordan han opfører sig på banen. Nogle gange er han lidt mere hektisk, andre gange hænger han lidt i bremsen, så det er godt at få en fornemmelse af hvor han er"

 

Publikum klapper under hele undervisningssessionen velvilligt, når Cassidy og Dufour fremviser flotte øvelser, de synes har fortjent applaus, og Cassidy tager det hver eneste gang pænt uden at miste koncentrationen.

 

Cathrine udbryder spontant "Han kan virkelig godt lide dette publikum. Jeg tror vi tager jer med til stævnet i Aachen!"

 

En rigtig god dag og et flot arrangement for både publikum og aktive deltagere, der alle fik noget med sig hjem til at arbejde videre med!

 

Se deto øvrige artikler fra arrangementet med Dufour og Nathalie 'Ingen op af bakke uden op med maven' her og 'Indblik i træning på top-niveau' her.

 

Billede

 

På Slangerupgaard fik publikum et særegent indblik i træning af en verdensstjerne, da Cathrine Dufour kom på banen på Atterupgaards Cassidy, og viste hvorledes verdens nummer 4. i løbet af en undervisningstime gik fra 'shetlænder pony-tav' til verdensklasse Grand Prix hest foran et engageret publikum (Foto: Tine Lessèl)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider