Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Ingen op ad bakke uden op med maven!


På Cathrine Dufours storstilede clinic Sct. Hans dag på Slangerupgaard i Ringsted overtog Landstræner Natalie Zu Sayn-Wittgenstein, instruktionen af Dufours første elev gennem mere end 10 år Sanne Svendsen, der netop har debiteret i DM. Det blev en undervisningstime med fokus på at ride hesten op at bakke, med tydelige resultater til følge

 

En lærerig dag

På Cathrine Dufours storstilede Clinic Sct. Hans dag på Slangerupgaard i Ringsted overtog Landstræner Natalie Zu Sayn-Wittgenstein, instruktionen af Dufours første elev gennem mere end 10 år Sanne Svendsen. Sanne har nu selv med hælp fra Dufour uddannet sin hest, Hannah Montana, til dressurens sværeste programmer, og har netop debuteret i Danmarksmesterskabet for seniorer. Det var lærerrigt for og gav inspiration til både eleven og til Dufour selv

 

Fra spring til dressur

Cathrine mødte Sanne da de begge stod på Kumlegården i Roskilde. Cathrine var blot 16 år og så Sanne ride rundt på sin springhest. Cathrine hjalp hende lidt med hesten, og de blev efterfølgende veninder. Efterfølgende skilte Sanne sig af med springhesten, og så gik hun på jagt efter en dressurhest. Pengene var små og hun fandt en 4-års hoppe på Fyn, en lille hoppe under lavmål. Hannah Montana var blot 162 cm stor, men Cathrine kunne konstatere, at der var masser af tænding og virkelig gode bagben, så hesten blev indkøbt, som Sannes kommende dressurhest.

 

[[outstream]]

 

Med Cathrine på sidelinjen har Sanne selv uddannet sin hest, og de er gået fra fire år og ingenting til 9 år og uddannet. De er sammen er nået igennem ponyklasserne gennem junior og ungrytterklasser til nu, hvor ekvipagen sammen har debuteret i Grand Prix og har redet til over 70%.

 

Lad dig inspirere af de bedste

Tidligere i denne måned debuterede ekvipagen ved Danmarksmesterskabet for senior og har derudover leveret pæne resultater i de få Grand Prix-starter, de har haft, og nu er målet at komme til at ride Grand Prix internationalt.

 

"Det at have mål er vigtigt", siger Nathalie indledningsvist, da Sannes mål bliver annonceret i højtalerne. "Man skal have drømme og skal have et mål, og det var forfærdeligt hvis man ikke har et mål. Sanne har nu opnået sit mål, og har nu sat sig et nyt om, at nu vil hun gerne ud og ride internationalt. Cathrine Dufour bryder ind og tilføjer: "Det har hendes ridelærer sagt", til stor morskab for publikum, og Cathrine fortsætter: "Det er vigtigt at sætte sig mål og at have folk omkring sig, som er virkeligt dygtige. Jeg har det også selv sådan når man kommer ud og ser Isabel Werth eller andre fx da jeg var på clinic med Dujardin, det er rigtigt inspirerende".

 

Dufour overlader sin elev til landstræneren

Dufour havde dog i dagens anledning aftalt at overlade styringen af hendes elev Sanne til Landstræner Natalie Zu Sayn-Wittgenstein, og selv se på fra sidelinjen. "Det vil være spændende at lade Natalie styre og høre hvad hun har at sige. Det er stort set første gang hun ser dig og hesten. Men du skal nok klare det Sanne", opmuntrede Cathrine sin elev, Sanne, der sikkert var lidt nervøs i dagens anledning.

 

Rid hesten op af bakke - og tænk det selv!

Landstræneren for dressurholdet overtog med det samme styringen og på kyndig vis og med professionelle øjne begyndte hun at kommentere ekvipagen: "Når jeg ser på Sanne og Hannah, så synes jeg det er meget harmonisk. Jeg kunne dog godt tænke mig en hest, der var mere op ad bakke. Den går lidt ned af bakke, så det ville jeg arbejde på."

 

Det kommer imidlertid også lidt an på hvordan hesten er bygget, men hvis den kan, så gælder det om at få den til at arbejde bedre bagfra og op i nakken, fortæller Natalie, som fortsætter med at fortælle hvad der skal til for at opnå dette: "Det er det helt basale der skal til. Lav en masse temposkift og få den op ad bakke, og du skal også selv tænke op ad bakke!" siger Natalie opmuntrende. "Saml den lidt og tænk op ad bakke frem i arbejdsgalop eller frem i samlet galop. Tryk mavemuskulaturen op under dig, så hun tænker op med maven. Ren gymnasticerende arbejde, fra dag til dag, Tryg maven op under dig!"

 

Hannah Montana reagerer og bliver en smule urolig, mens Natalie bemærker det og kommer med en beroligende forklaring: "Nu prøver jeg med nogle nye ting og så bliver hoppen lidt usikker, men Sanne skal bare holde roen. Det er fordi man begynder at røre ved nogle andre ting. Du skal hele tiden mærke sug, men hun skal være let fortil. Du kan også tage højre hånd lidt ud til siden, og så hesten balancerer, den værste fejl er hvis man tager hænderne lidt hen over nakken". Cathrine supplerer med et billede som hun selv har haft gavn af: "Jeg fik altid at vide at jeg skulle ride ind i tunnelen, og det gav mere mening for mig".

 

Ingen hævet ryg uden en opstrammet mave!

Efter lidt, er det tydeligt for publikum at bemærke, at kvaliteten i hoppens galop bliver langt bedre og hoppen sætter sig bedre bagpå, og fremstå meget mere op ad bakke. "Bliv siddende på hendes bagben, uden at holde fast og tænk op ad bakke" opmuntrer Natalie. "Så du føler at du har kontrol over ethvert galopspring uden at du holder fast, og at du med din fod kan arbejde så hun trækker maven op under sig. Der er mange der siger at den skal mere op i ryggen, men det er reelt et forkert billede. Man skal tænke på hvad der skal til for at få den op i ryggen. Det er egentligt nemmere at tænke på at man skal bruge mavemusklerne, for det er jo det, der skal til for at få den op i ryggen. Samtidig skal du føle, at du kan balancere manken mellem dine tænder, fremad og tilbage. Vær lidt løs i anklen og brug foden", instruerer landstræneren med et billedsprog der får det hele til at blive lidt lettere at forstå. "Galoppen bliver også lidt mere rolig nu. Godt klap hende" siger Natalie anerkendende.

 

Grundridning fra vugge til grav!

Cathrine Dufour selv får også meget ud af at følge Landstrænerens undervisning af hendes elev gennem mange år og bemærker: "Det er vigtigt at få nogle friske øjne på. Nu har jeg undervist Sanne i 10 år, så det er godt at få noget inspiration. Det er sjovt med sådan en hest, der er debuteret i Grand Prix. Det er tilbage til grundridningen. Det er i virkeligheden det, der er det svære. Det andet er bare sjovt" og Natalie understreger vigtigheden af dette arbejde: Ja, det skal man arbejde med fra hesten er tre år og til den pensioneres!".

 

Efter det gode arbejde med frem og tilbageridning, hvor galoppen synligt er blevet langt bedre og mere op ad bakke, siger Natalie: "herefter læg en kort skridtpause ind. Galoparbejde er virkeligt anstrengende for hesten, så det er vigtigt med pauser."

 

Ny inspiration til både traner og elev

Efter en veloverstået undervisningssession af landstræner Natalie, bliver Sanne spurgt om, hvad hun fik ud af undervisningen: "Der var helt klart nogle gode ting, og meget brugbart. Jeg har været opmærksom på mange af de ting, der er blevet sagt i dag, men det er godt at få nogle andre ord på det". Cathrine der tydeligvis også har suget til sig af den afsluttede session bemærker "Jeg er også selv ny på Grand Prix niveau, og det er vigtigt at være åben og tage nye ting med sig. Det har været meget inspirerende - også for mig!"

 

Det var med sikkerhed en meget træt Sanne og Hannah Montana, der takkede for en lærerig dag!

Næste ekvipage på banen i Ringsted, var så det højdepunkt, som mange af de tilstedeværende publikummer havde set frem til, nemlig vores førende danske ekvipage Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy (se næste og sidste artikel i serien).

 

Se den første artikel om arrangementet her

 

Billede

 

På Cathrine Dufours storstilede clinic Sct. Hans dag på Slangerupgaard i Ringsted overtog Landstræner Natalie Zu Sayn-Wittgenstein, instruktionen af Dufours første elev gennem mere end 10 år Sanne Svendsen, der netop har debiteret i DM. Det blev en undervisningstime med fokus at ride hesten op at bakke, med tydelige resultater til følge (Foto: Tine Lessèl)



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider