Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Avlers åbenhjertelige appel til Dansk Varmblod


DV- avler Jytte Jolster appellerer i et åbent brev Dansk Varmblod, til aktiv stillingtagen til den genetiske sygdom WFFS. Jytte Kolster opfordrer avlsforbundet til at inføre obligatorisk test for WFFS-genet for samtlige avlsaktive hingste i forbundet, efter at hun selv har konstateret WFFS i sit hestehold - med store tab til følge

 

Åbent brev til Dansk Varmblod

Den succesfulde danske DV-avler, Jytte Kolster har i et åbent brev på sin Facebook side fremsat en appel til sit avlsforbund Dansk Varmblod, om at gå mere proaktivt ind i kampen mod den genetisk arvelige sygdom WFF, og opfordrer kraftigt Dansk Varmblod til at indføre obligatorisk test for samtlige avlshingste registreret i forbundet, efter at hun selv har mistet føl og på eget initiativ har fået konstateret, at flere af hendes dyrebare avlshopper er bærere af genet.

 

Jytte Kolster indleder sin appel således:

"Kære Dansk Varmblod og avlerkolleger
Jeg har nu fået testet 3 hopper og et dødt føl for WFFS. De 3 hopper er bærere af sygdommen, mens det døde føl havde fået det syge gen fra både fader og moder. Jeg skal anbefale DV at indføre obligatorisk test for alle avlshingste".

 

[[outstream]]

 

WFFS i eget hestehold

Jytte Kolster har på egen hånd oplevet hvilke rædsler WFFS kan føre med sig, foruden de store økonomiske tab, der uundgåeligt følger med. Hun skriver videre i sit åbne brev til avlerkollegaer og til sit avlsforbund Dansk Varmblod:

"Jeg har nu fået testet 3 hopper og et dødt føl for WFFS. De 3 hopper er bærere af sygdommen, mens det døde føl havde fået det syge gen fra både fader og moder. Mange ting giver nu mening for mig - bl.a. at det ikke var muligt at få hopperne i fol med en bestemt hingst. Naturen sørger nemlig for, at 2 bærere normalt ikke kan forplante sig".

 

Der er dog undtagelser, og når det sker, kan det ende helt galt, som det gjorde for den danske DV avler. To hopper blev ifolet med samme hingst, men der kom kun et enkelt føl ud af det, og det blev dødfødt:

" Desværre lykkedes det at få en hoppe i fol, selvom begge er bærere. Det skete så for os og ovenikøbet gik hun næsten tiden ud (Kokholms Dixieland). Kokholms Raggae [Red: som det også har vist sig er bærer af WFFS genet] er netop løbet om med verdensmesteren Don Martillo, men hun bliver trukket ud af avlen straks".

 

Som ansvarlig avler ønsker Jytte Kolster nemlig ikke at bidrage til af WFFS spredes yderligere i genmassen, og hun frygter at sygdommen er langt mere udbredt end hidtil antaget: " Denne sygdom er uhyggelig udbredt - og vi må alle være med til at få den stoppet". Den danske DV-avler tilføjer et lyspunkt med en opfordring til andre varmblodsavlere om ikke at blive afskrækket fra at foretage test af deres heste: "Heldigvis kan bærere blive de samme dejlige rideheste, som før en test. En test koster kun 400 kr."

 

Trækker elitehoppe fra avlen

Jytte Kolster har nu valgt at trække den 19-årige elite hoppe Kokholms Raggae (e. Rubinstein / Donnerhall / Rasant) ud af avlen, når hun har afvænnet sit hoppeføl fra i år. Føllet er navngivet Kokholms Frenzy, men det har desværre også har vist sig at denne er bærer af WFFS-genet. Hoppeføllet er efter Franklin.

 

Raggaes anden datter Kokholms Dixieland (e. De Niro /Rubinstein / Donnerhall) er den tredje hoppe på stutteriet, der ligeså er bærer af WFFS-genet. Det dødfødte WFFS føl (se billedet nedenfor) var efter netop denne hoppe. Dixieland er blot 4 år gammel, så Jytte Kolster overvejer at give hende endnu en chance for at blive ifolet igen, men denne gang bliver det i få fald med en WFFS-fri hingst, har hun lovet sig selv.

 

WFFS får konsekvenser for den fremadrettede avl

Forud for årets avlssæson, og efter 40 års målrettet avl, havde DV avleren valgt at skære ned i sit hestehold. Fremadrettet skulle der alene satses på to gode avlshopper, fortætter Jytte Kolster til Heste-nettet. Men de to planlagte føl, blev altså til et - og et dødfødt et af slagsen!

 

Sammenholdt med informationen om den pludselige fokus på en for avleren ukendt sygdom, gjorde det udfald, at Jytte fik begge hopper samt hoppefølet og det døde føl testet for WFFS-genet, der affødte det chokerende resultat.

 

Utestet verdensmester Don Martillo

Begge hopper var ifolet den utestede verdensmester Don Martillo, fra hvilken Jytte fortsat har sæd. Men nu har hun stillet krav til hingsteholderen:

"Det hele er jo nyt og chokerende, men jeg har dd [red. den 7. juni 2018] truffet den beslutning, at den unge hoppe kun bliver insemineret en enkelt gang, såfremt ejer af Don Martillo tester hingsten negativ inden 10 dage. Jeg har anmodet ejer om tilladelse til at videresælge sæden, hvis de ikke når at teste ham inden 10 dage. Den unge De Niro hoppe på fire år skal herefter ud af avlen. Så altså højst et enkelt føl, hvis hingsten testes negativ inden 10 dage!", forklarer en beslutsom Jytte Kolster til Heste-nettet.

 

Finder ro i beslutningen

Selvom det er en chokerende og turbulent tid Jytte har været igennem i avlssæsonen 2018, har hun det fint med den beslutning hun i kølvandet heraf har truffet, også taget konsekvenserne i betragtning.

"Jeg glæder mig faktisk allerede til at få redet den 4-års op og startet den i dressur. Under alle omstændigheder er jeg ikke avler til næste år. Jeg har det egentlig fint med det perspektiv, da jeg har masser af afkom rundt omkring, som jeg kan følge. I øvrigt har jeg jo fortsat nogle unge heste, jeg skal hygge mig med".

 

Vi skal nok få WFFS ud af avlen!

Med henblik på WFFS fortsatte spøgen og tilstedeværelse i varmblodsavlen, er DV-avleren imidlertid meget forhåbningsfuld for fremtiden:

"Vedrørende sygdommen generelt tror jeg på, at det øgede fokus gør, at vi nok skal få avlet den ud af varmblodet. Prisen på hoppeafkom testet positiv vil dale, og dermed få avlerne til at avle på hopper uden denne genfejl. Hingstene testes, og avlerne vil naturligt vælge de negativt testede" og Jytte tilføjer reflektorisk: "Lidt skræmmende er det, at Danmarks mest benyttede hingst ifølge indberettede bedækninger dd er testet positiv" (se her).

 

Dansk Varmblod har fortsat ikke taget aktiv stilling

Dansk Varmblod har som forbund indtil videre indtaget en afventende indstilling til WFFS problematikken, mens flere danske hingstestationer på eget initiativ er gået aktivt ind i problematikken (bl.a. Blue Hors og Katrinelund), og har valgt at lade deres hingste teste, hvorpå de selv har offentliggjort testresultaterne på Internettet og egne hjemmesider.

 

Det hollandske og svenske varmblodsforbund er begge gået aktivt ind i problematikken og har valgt at lade samtlige aktive hingste teste (se her), mens de store tyske forbund fortsat forholder sig helt lukkede, og indtil videre ikke har iværksat nogen former for aktiv handling, bortset fra at opfordre hoppeejerne til selv at tage stilling.

 

Testresultater deles af avlere på internettet

Som konsekvens af manglende aktiv stillingtagen fra mange af de helt store varmblods avlsforbund, spredes initiativerne nu nærmest på græsrodsbasis, og avlere der selv har foretaget tests, deler nu velvilligt de opnåede testresultater mellem sig på internettet og de sociale medier. Det gælder særligt de populære og mest benyttede tyske hingste, hvis WFFS status ellers er ukendt for offentligheden. Herved hjælper avlerne hinanden og samtidig øges presset fra medlemmerne på de store varmblodsforbund, for at gøre noget aktivt.

 

Avlerne har som Jytte Kolster fået øjenene op for, at det i sidste instans kan fåfølger for deres avlsdyr og tillige store økonomiske konsekvenser for den enkelte producent af varmblodsheste, såfremt man ikke forholder sig aktivt til den arvelige genetiske sygdom, og tilstræber at avle på sunde individer, der ikke er bærere af WFFS-genet.

 

Læs den danske avler Jytte Kolsters åbne brev i sin helhed på hendes facebookside her.

 

Billede

 

Dv-avler, Jytte Kolster har skrevet et åbent brev til sit avlsforbund Dansk varmblod, hvori hun opfordrer forbundet til at indtage en mere proaktiv holdning til at sikre at samtlige kårede hingste testes for WFFS-genet, efter at hun selv har fået den genetiske sygdom meget tæt på sit hestehold med tab til følge. Føllet var ved fødslen dødfødt, men det er tydeligt at se de typiske hudlæsioner på føllets forben, som er karakteristisk for WFFS føl (Privatfoto: Jytte Kolster)

 



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider