Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

Ekvipage påkørt på Klampenborgvej og hest aflivet


De trafikale forhold mellem ved Dyrhaven mellem Den Røde Port og Klampenborg Galopbane er formentlig den direkte årsag til at den 27-årige Melina Dahl og hendes hest Aragon blev påkørt af en bil på Klampenborgvej søndag den 7. januar, der gav rytteren kvæstelser og kostede hesten livet. Melina opfordrer nu myndighederne til at trafiksikre adgangen

 

Søndagspåkørsel

Uheldet på Klampenborgvej sker ifølge lokalavisen.dk umiddelbart efter ekvipagen har krydset et fodgængerfelt. Hesten bliver skræmt og springer tilbage ud på vejen, hvor en bil kommer kørende uden mulighed for at bremse op og rammer ekvipagen. Rytter Melina Dahl får ved kollisionen en slem hjernerystelse og brækker armen, mens hesten efter halvanden dag desværre må aflives, da det konstateres, at Aragon er blevet delvist lam som følge af påkørslen.

 

Behov for sikre veje
Melina Dahl understreger, at hun ikke bebrejder bilisten. Derimod mener hun, at der er et problem med trafiksikkerheden på og omkring Klampenborgvej:

 

[[outstream]]

 

"Det er simpelthen en sag, der har gået mig på siden 2012, og jeg har skrevet til Gentofte Kommune, jeg har skrevet til Lyngby-Taarbæk Kommune, jeg har skrevet til skoven, og det har jeg gjort ad flere omgange. Jeg har vedhæftet artikler om folk, der er kommet til skade med heste. Og vi skal ikke diskutere, om heste er farlige, for heste er farlige. Sådan er det. Heste er store 400 kilos dyr, og der er ikke nogen, der kan holde et 400 kilos dyr, hvis det løber. Men hvis man accepterer, at der er heste i en kommune, hvilket der nu engang er, så behøver vi jo ikke være dumme omkring det. Så kan vi ligeså godt være kloge og håndtere de heste, der nu engang måtte findes i området, og det kan man blandt andet gøre ved at sikre de veje, vi bruger." siger Melina Dahl til lokalavisen.dk

 

Hegn langs vejen som løsning

Melina Dahl foreslår en løsning, hvor et hegn, der adskiller ridesti fra vej, opsættes på strækningen fra Den Røde Port til Klampenborg Galopbane:

"En hest tænker langs med linjerne. Den vil derfor følge med hegnet. En hest vil meget sjældent tænke: Nu springer jeg ind i hegnet og ud på gaden," siger hun.

 

Ryttere har også et ansvar

Melina understreger, at hun som rytter selvfølgelig også har ansvar for at have sin hest under kontrol:

"Det er det 100 procent. Det kan man jo altid sige. Hvis folk rider på heste, så er det på eget ansvar. Men vi må erkende, at vi har heste i området. Og hvis vi vælger at have heste i området, så synes jeg også bare, at der skal være en eller anden sikkerhedsforanstaltning i relation til det. Det er jo ikke kun mig, det går ud over. Det går også udover bilisten. Det går også udover fodgængere, der måske lige er der på et dårligt tidspunkt. Der kunne snildt være døde fem-seks mennesker i det scenarie."

 

Ingen planer om hegn som trafiksikring

Ifølge Lokalavisen.dk er både Gentofte Kommune og Naturstyrelsen kontaktet vedrørende de trafikalske problemer på Klampenborgvej.

 

Fra kommunen lyder svaret til avisen: "at naturområderne på begge sider af Klampenborgvej - inklusiv ridestien - er ejet af Naturstyrelsen. Og det er Naturstyrelsen, der tager stilling til, om et eventuelt hegn vil kunne øge trafiksikkerheden for ryttere og heste. Kommunen vil derfor tage kontakt til Naturstyrelsen for at drøfte forholdene."

 

Fra Naturstyrelsen har skovrider Hans Henrik Christensen givet følgende kommentar til lokalavisen.dk:

"Os bekendt har der ikke været et hegn i det område, og vi har ikke nogen planer om at lave et. Der er rigtig mange steder rundt omkring Dyrehaven, hvor der rides på veje og tæt på veje. Og det kræver efter min mening, at hestene skal være trafiksikre."

 

Den voldsomme ulykke og tabet af sin hest, har ikke taget modet fra Melina Dahl, der til daglig er dyrlæge med speciale i heste:

"Jeg vil sige det på den måde, at jeg er så garvet en rytter, at jeg er indforstået med den risiko, der er. Jeg har slået mig så mange gange på heste. Men hvis det havde været et hvilket som helst andet menneske, som havde været udsat for det her, så tror jeg aldrig, den person ville sætte sig op på en hest igen," siger hun.

 

Kilde: lokalavisen.dk

 

Billede

 

De trafikale forhold mellem ved Dyrhaven mellem Den Røde Port og Klampenborg Galopbane er formentlig er til fare for hesteekvipager på strækningen. senest er de den 27-årige Melina Dahl og hendes hest Aragon blev påkørt af en bil på Klampenborgvej søndag den 7. januar, der gav rytteren kvæstelser og kostede hesten livet. Melina opfordrer nu myndighederne til at trafiksikre adgangen



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider