Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Du kan her give din kommentar til nyheden:

At avle verdens bedste springhest


At avle verdens bedste springhest -

Det var målet for Lene Ibsen for fem år siden, og det er det stadig. Lene Ibsen avler springheste af høj kvalitet på sit stutteri i Sønderjylland, og den bedste hest hun indtil videre har avlet er den 6 årige vallak Classified Love der blev nummer seks i Zangersheide i 2014.

Hestenettet har mødt Lene til en snak om springavl, den økonomiske krise og om fremtidens drømme og visioner.

 

Her i Herning er der jo masser at se på for avlerne når alle hingstene kommer frem, hvordan ser materialet ud?

 

Der er nogle fine hingste imellem, men feltet er lille, og det betyder selvfølgelig noget når følårgangene bliver små. Der er ikke så meget materiale at vælge imellem.

Hvordan ser det ud med dine egne avlsplaner i år?

Jeg får fire føl i år, et Dansk varmblod og tre holstener føl.

Du har mest avlet holstenere, er det planen at fortsætte med udelukkende at avle på dem?


Det har ikke været så bevidst, men jeg har ikke avlet så mange varmblodsheste, og derfor har jeg heller ikke så mange hopper at avle Dansk Varmblod på. I år ifoler jeg to Dansk Varmblod hopper, så det er da en fordobling, og jeg vil gerne avle lidt af begge dele.


Du red jo også selv en del, og rider jo også stadigvæk, men hvordan går det egentlig med springkarrieren? Det har mest været din avl man har hørt om?


Jeg har altid redet lidt, men ikke særlig godt, men så for to et halvt år siden besluttede jeg at hvis jeg skulle nå at lære at ride, så skulle det være nu, og så gik jeg i gang med at lære det. Jeg besluttede mig for at give det en skalle og det har jeg gjort. Jeg er stadig meget under udvikling, men jeg er begyndt at ride MA2, og satser på at komme ud og ride S i år. Det er helt okay at gå fra at ride ikke ret godt, til at ride 140 på to et halv år, og målet er helt klart DM. Ikke i år, men måske næste år eller næste år igen.

 

Det er noget af et spring må man sige, har du hesten?


Ja det har jeg, det er en ti års vallak efter Linaro Cassiniet. En utrolig stor flot smuk vallak, som er sådan en speciel hest. Jeg fik den for to et halvt år siden, ca samtidig med at jeg besluttede at jeg ville lære at ride, og den var erklæret uridelig, der var simpelthen ingen der turde ride på den. Og så er han endda 180 høj.


Det lyder jo som den perfekte hest at lære at ride på?

Ja det må man sige, men det går nu ret godt. Han er bestemt ikke uridelig længere, men det har da taget noget tid. Alle mine heste ved hvem der bestemmer. Ikke sådan at de er bange, men jeg er ofte kommet langt med heste som ellers er opgivet. Det handler meget om at heste er trygge når der er en der har styr på sagerne, så det prøver jeg at vise at jeg har. Det er også det der er med min ridehest, han er meget sensibel, så der skal ikke ret meget til før han bliver utryg.

 

Når du vælger hingste til dine hopper, hvilke kriterier går du så efter, ridelighed velsagtens?

 

Mine kriterier er kapacitet og vilje, og det er det jeg virkelig går efter. De skal have et helt specielt hjerte, de skal have en vilje og en lyst. Hvis en hest kommer ind på en springbane og ser sur ud, så er det ikke en hest jeg har lyst til at bruge. Så kan det være nok så god en hest med nok så gode linier, men hvis den ligner en hest der syntes det er sygt at gå til springning, så er det ikke en hingst jeg nogensinde kan finde på at bruge, jeg kigger rigtig meget på om de har lysten. Nu har der lige været en 140 klasse og det er ved gud ikke alle rytterne der rider fantastisk, men bare de sidder på en hest der virkelig kan, så behøver man ikke altid at ride super fantastisk. Hvis hesten kan så går det faktisk ret godt, og det er jo også det jeg lever lidt på, for jeg rider heller ikke helt fantastisk, men jeg sidder også bare på nogle heste der virkelig kan, og jeg kunne ikke ride det jeg gør hvis jeg havde nogle møgheste. De skal simpelthen trække mig med over når jeg bedømmer forkert.

 

Du er ret vild med de tyske stammer? Er det fordi de har bedre materiale der?


Ja jeg har avlet en del på de tyske, men i år kigger jeg meget til de franske, de har nogle fantastiske hingste. Det er ikke fordi de danske er dårlige, jeg syntes bare det er spændende med noget nyt blod til avlen.

 

Den bedste hest du har avlet resultatmæssigt må siges at være Classified Love, har du andre i samme kategori eller endda bedre?

 

Jeg har avlet Millila Love, som er en meget talentfuld hoppe, men den kommer i avl i år. Jeg rider simpelthen ikke godt nok til at ride til at udnytte hendes potentiale.
Jeg avlede også et helt fantastisk føl helt i starten af min karriere, men det var en trist affære. Jeg havde denne her tyske hoppe som jeg havde sat en virkelig fantastisk hingst på og der kom det skønneste føl ud af det, men så skete der det at den hængte sig i hegnet. Det her føl som jeg tænkte var hele min fremtid, og jeg kunne ikke forstå hvordan det kunne ske nu vi havde brugt så mange penge på at lave sådan noget hegn der kunne skæres over og alt muligt. Og alligevel så hang den der en dag og var død. Det blev jeg selvfølgelig super ked af, og så besluttede jeg mig faktisk for at tage op til revision om jeg skulle fortsætte det her avl, eller skulle jeg ikke. Og det tænkte jeg så over noget tid og blev så enig med mig selv om at hvis jeg skulle fortsætte med det så skulle det virkelig være gode heste, al den tid og alle de penge jeg brugte skulle virkelig give resultat. Så jeg solgte alt hvad jeg ejede, på nær en enkelt og så brugte jeg et helt år på at lede efter de heste jeg gerne ville have. Jeg fandt først en hoppe og året efter en mere. Den første hoppe jeg fandt den fik et føl, og det føl var jeg bare fuldstændig forelsket i, det var simpelthen bare den bedste hest ever. Så vi kaldte den Libsens Love. Tre år senere skulle den stilles til kåring i Tyskland, og jeg vidste ikke noget om den slags, men det viste sig at de har nogle navneregler, og der skulle det her føl så starte med U, så den kunne pludselig ikke hedde Libsens Love mere, så dernede skulle vi meget hurtigt beslutte at den lige skulle have et nyt navn, så den kom til at hedde Utopia Love og så kørte det derefter. Og i dag kunne jeg ikke have fundet på et mere genialt navn, for "Love" hestene er efterhånden blevet kendt som mig. Jeg havde på et tidspunkt en pige der ringede til mig og det var noget med at hun skulle have et føl og hendes mor var død og det her føl skulle bare hedde et eller andet med "love" men det var jo "mit" navn og der sagde jeg at det bestemte jeg søreme ikke, jeg har simpelthen ikke patent på ordet kærlighed. Men det er lidt sjovt at det er blevet et varemærke.



Nu talte vi tidligere om at udvalget her i Herning er lidt begrænset, hvilket nok til dels skyldes krisen. Hvordan har du mærket krisen? Har du fået færre heste?

 

Nej, jeg har fået flere. Vi har produceret til lager kan man sige. Man har jo fået ryddet op, så jeg syntes vi har nogle rigtig gode heste tilbage. Økonomisk har det været nogle hårde år, men jeg vil mene at det avlsmæssigt er noget positivt der er kommet ud af den her krise, det er de bedste heste der er tilbage, og det kan jeg også se på dem jeg har, at dem jeg avler på nu er bedre end dem jeg avlede på før krisen.
Og om det er erfaringen eller krisen der har gjort det så er mine heste steget i kvalitet år for år.

 

Hvordan ser fremtiden så ud for dig, hvis du får lov at drømme lidt?

Altså, hvis jeg havde tid og råd ville jeg gerne have dobbelt så mange hopper, jeg syntes det er SÅ spændende at avle, så jeg kan slet ikke lade være, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at jeg havde muligheden for at øge produktionen. For der er så mange spændende kombinationer jeg gerne ville prøve.


Hvad er drømmen på lidt større plan? Drømmen for dansk springsport?

 

Jeg følger rigtig meget med i de debatter der er igang, og jeg har været med til alle de møder der har været omkring det og lavet referat hver gang.

Det største problem i dansk springsport lige nu er at der bliver avlet for lidt, der bliver simpelthen født for få føl. Det kan vi også se her i Herning i år, hvor der kun var 16-17 springhingste i kollektionen i år og deraf skal man så selektere 5-8 stykker der skal kåres og det bliver faktisk svært for feltet var ikke særlig stærkt og der var ikke ret mange at tage af, men det er det der sker når der ikke er ret mange at vælge af. I år bliver der født omkring 1200 varmblodsføl, og af dem er det kun ca 180 springbetonede. Af dem er halvdelen så hopper, og af de 90 der er tilbage der skal vi så om tre år selektere noget godt her. Og af de 90 duer halvdelen ikke fordi de er røget fra pga mus, skæve ben, skader osv. Og af de 45 skal man så finde en kollektion at tage med her til Herning. Det er pga krisen. Langt de fleste problemer i både spring og dressur verdenen er økonomisk betinget, og der er blevet skåret ned og skåret ned og man er presset, om det er på foder og strøelse, alle er så pressede pt, og før det ligesom vender så vender avlen heller ikke.

 

Med disse sidste ord er det tid for Lene at gå ud og nærstudere flere hingste, og hvem ved, måske finde kombinationen til verdens bedste springhest?

 



Nyt indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider