Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 endnu et spørgsmål vedr. lucerne
Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 01:06
Hej allesammen

er der nogen der ved, hvormeget 1 kg dangrønt lucerne svarer til i forhold til alm. hø.

Mvh
Majbritt
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: endnu et spørgsmål vedr. lucerne
Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 12:43
næ, det ved jeg faktisk ikke.

Jeg bruger lucernen fra DG til at blande i det alm. foder til at give struktur.(800 g dagligt)Så tygges der mere på den alm. kerne hvilket giver bedre fodreudnyttelse vha spytsekretion.

Jeg ville meget nødigt fodre med det som hø, idet det er meget proteinrigt og det koster ca 4 kr pr kilo, så det vil blive dyrt pr.dag.

Hesten har fordøjelsesmæssigt ikke godt af kun at få lucernen da fibrene ikke er lang nok.... i så tilfælde skal den også have en del halm eller hø hvis du ikke vil opsøge kolik.


DG skriver selv, at de anbefaler 1-1,5 kilo lucerne pr dag alt efter hestens huld.


Håber svaret var til at forstå ellers må du meget gerne kontakte mig.



Hilsen Karina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: endnu et spørgsmål vedr. lucerne
Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 14:28
Her er lidt oplysninger om indholdet i lucerne og hø:

Hø Lucerne

FE pr. kg 0,46 0,60
Fordøj. protein g/kg 60,00 110,00
Calcium g/kg 4,90 15,00
A-vitamin IE/kg 10200,00 35000,00
D-vitamin IE/kg 1000,00 500,00
E-vitamin IE/kg 25,00 70,00

Dvs. at der f.eks. skal 2,17 kg hø til en foderenhed (FE), mens der kun skal 1,67 kg lucerne til en foderenhed (FE).

Mvh Heide
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: endnu et spørgsmål vedr. lucerne
Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 18:11
Hej karinae

Det var mest af ren nysgerrighed at jeg spurgte. Af stråfoder får han 1 kg lucerne hver dag + alt det byghalm han kan spise.
MVH
Majbritt
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: endnu et spørgsmål vedr. lucerne
Forfatter: 
Dato:  29-12-2001 20:20

På pakken med Hartog Lucerne står der så vidt jeg husker at man skal give 1kg/100kg hest/dag, hvis man ikke samtidig giver hø. Dvs de anbefaler tilsyneladende at erstatte 1 kg hø med 1 kg lucerne. Men det bliver dyrt! Jeg husker ikke, hvad der står på Green Power sækkene. Måske 1-2kg til ponyer og 3-4 til heste?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: endnu et spørgsmål vedr. lucerne
Forfatter: 
Dato:  04-01-2002 22:27
3 kg svarer til 5 kg hø, har jeg fået at vide. Jeg synes også, det er dyrt med Greenpower som erstatning for hø, men jeg står med en allergihest og kan ikke finde andre alternativer til høet. Kan I??
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider