Jeg har lige googlet lidt, og det ser ud til at "betonsand" er meget fint sand: www.grus-sand.dk/betonsand_101.html
Jeg tror at det bliver for "dødt" og tungt til en ridebane, og ville i stedet vælge noget grovere sand, fx 4-5 mm. i størrelsen.
Men som Dr. Who skriver, så afhænger rigtig meget af jordbundsforholdene - især når man gerne vil lave en billig bane
På vores første ejendom havde vi rigtig kartoffeljord = sand. Det blev lynhurtigt tørt om sommeren, og græsset havde svære betingelser - men ridebanen var enormt nem: vi skrabte jorden af med en rendegraver, og voila! så havde vi den fineste ridebane, som jeg kunne bruge hele året.
På hestene står nu, er det noget anderledes. Det er våd, kold jord og min ridebane, som er etableret ved at skrabe muldlaget af og erstatte med vasket sand, str 4, bliver nemt våd. Fx har jeg ikke kunnet bruge den ret meget i vinter. Men den har været billig, og jeg har valgt at bruge penge på at køre i ridehal om vinteren (og få noget socialt samvær) i stedet for at lægge dem i ridebanen.
Min svoger og svigerinde har lige lavet ridebane til datteren. Den er lavet efter alle kunstens regler: der er gravet jord af, og lagt sand ud, og så er der kommet muslingeskaller på toppen. Det er en dejlig bane - eller det bliver den når den har "sat sig". Desværre er der kommet rigeligt med sand på, så den er meget dyb, og jeg kan godt være lidt bekymret for hestebenene
Mit bedste råd til dig er, at du skal tage fat i en lokal entreprenør. Ikke et landsdækkende fancy ridebanefirma - men ham som bygger stalde og reparerer grusvejene rundt om dig. Han kender jordbundsforholdene på egnen, og kan sikkert give dig et godt råd (og så skal han ikke leve af at trække penge ud af en lille hobby-hesteholder , så han har ingen interesse i at sælge dig noget dyrt og ubrugeligt).
Hilsen Sif