Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 analyse grovfoder
Forfatter: 
Dato:  20-08-2019 18:56

Jeg overvejer for første gang i mange år at få lavet analyse af mit wrap. Sidst brugte jeg BLGG, der sendte en ud, der udtog prøverne.

Hvilket muligheder er der nu? Er Eurofins, BLGG og Steins blevet slået sammen? Kan man stadig få en ud til at udtage prøverne? Uden et prøveudtagningsspyd, tror jeg, det bliver svært at få et resultat, man kan regne med.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Validt resultat
Forfatter: 
Dato:  20-08-2019 20:55

Hvis du skal have et validt resultat, så skal prøverne tages af ballerne mens de står på marken, så kan der tages flere prøver jævnt fordelt over marken og der udregnes et gennemsnit.

 

Når først de er kørt ind, så er det rigeligt at tage én prøve af en balle, det behøves ikke tages med spyd, da det bare er en stikprøve.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 For sent
Forfatter: 
Dato:  21-08-2019 07:41

Ja det er jo ligesom for sent nu. Har godt set, at man kan tage prøver fra marken, HVIS man laver wrap med meget høj tørstofprocent, hvilket jeg normalt ikke gør. Jeg foretrækker 60-70%, da jeg synes, det nemt går galt, hvis det bliver for tørt. Er lidt spændt på udfaldet i år, da det fik en del regn og lå meget længere på marken end normalt, og måske i sidste ende endte med at blive rigeligt tørt.


1
0
Svar på denne tråd
 
 Tørstofprocent?
Forfatter: 
Dato:  28-08-2019 13:18

Jeg kan ikke se hvad indflydelse tørstofprocenten vil have på det? Der kan jo være stor forskel på jordens indhold af mineraler fordelt over hele marken, og dermed tilsvarende forskel på indholdet i wrappen.

 

Når man køber wrap er det desværre svært at få noget der ikke er tæt på hø dvs 85% tørstof, jeg vil også helst have tørstofprocenten noget lavere.

 

Jeg ved godt det er for sent i år, jeg tænkte mere på næste år og så at man ikke behøves gøre det vilde ud af det nu, da resultatet alt andet lige bare er et skøn af det reelle indhold.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Sukkerindhold
Forfatter: 
Dato:  30-08-2019 13:45

Hvis tørstofprocenten er meget høj kan man samle mange totter rundt om på marken før presning, og resultatet vil være næsten det samme som at tage af en 4-6 uger gammel "færdig" balle. Er tørstofprocenten lavere vil bl.a sukkerindholdet ændre sig mere pga insileringsprocessen.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider