Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 Sadler, sadler, sadler
Forfatter: 
Dato:  25-09-2017 10:02

Hej,

 

Min nye hest, som jeg nu har haft i lidt over 5 måneder, trænes og forberedes gennem jordarbejde, lange trækketure, longering, bomarbejde og let ridning hen imod det mål, at hun til foråret har sat muskler på en måde, der gør at jeg har en chance for at finde en sadel, vi kan beholde de næste mange, mange år, med de nødvendige justeringer undervejs. Indtil da har jeg prøvet 117 sadler i min omgangskreds og lånt mig frem til en sadel, der ligger ret godt og som hun bevæger sig frit med (og som min sarte mås også kan klare at sidde i). Det er dog ikke en beholder-sadel, men foreløbig tjener den sit mål.

 

Gennem årene er jeg blevet mere og mere glad for tanken om læderbomssadler og lignende. Jeg har fået mange anbefalinger fra mange sider, og efter at have sorteret i disse (enten ved at tænke mig om eller ved at prøve), er jeg nok ved at have snævret feltet ind til nogle få modeller.

 

Allerførst mine "ambitioner" for en sadel: Jeg skal kunne træne dressur (klassisk), ride i terræn (også med fuld musik), springe en smule. Min nye hest har helt andre gangarter end den gamle havde, så jeg har brug for noget sadelfacon og ikke en pude - jeg er ikke blevet modigere med årene, he he he. Hvis det er en sadel af engelsk model, vil jeg helst have en kombineret udgave. Jeg kan ikke fordrage dressur-knæpuder. Sadlen må ikke fylde ret meget, når vi kommer ned under sædet, da jeg har korte ben og derfor kommer for langt væk fra hesten, hvis der er for meget sadel mellem mine lår og hesten.

 

Min hest: Overraskende kort sadelleje (ikke målt) og et gjordleje, der ligger langt fremme i forhold til sadellejet (vi skal nok bruge banangjord), så alt skrider frem, hvis jeg ikke bruger antiskrid-underlag. Overraskende bred hest, selv om hun ser smal ud. Foreløbig fornuftigt afrundet ryg, som forhåbentlig bliver endnu bedre muskuleret med tiden.

 

De løsningsideer jeg har lyder sådan her:

 

1) Tage den meget dyre løsning og købe en La Selle Epona sadel. God kvalitet, kan holde resten af min tid, har kopfjern for og bag, som kan ændres. Uldstopning, der skal tilpasses regelmæssigt. Jeg ved ikke helt, om jeg er tryg ved to kopfjern på en ellers fleksibel sadel. Formodentlig nok mest egnet til dressur og relativt rolig terrænridning. Jeg kan evt. finde en god brugt sadel og få den tilpasset, så jeg kan springe i den, hvis jeg har lyst.

 

2) Baloun, ideen bag sadlen er god, jeg vil være tryg ved at bruge stigbøjler ved f.eks. terrænridning og springning. Igen her er der kopfjern foran, kombineret med fleksibel sadel. Stopninger er ikke uld, bør holde mange år uden omstopning. Fås ikke som kombineret.

 

3) Sensation, helt blød sadel med en ret traditionel facon. Påstår, at den fordeler trykket fra stigbøjlerne, så længe man ikke lægger vægt i dem - men hvordan skal man så springe? (jo jeg kan godt springe uden bøjler, men jeg vil bare undgå at skade hesten, hvis jeg får brug for bøjlerne til f.eks. en dyb landing). Og er Sensation holdbar? Puder kan skiftes og ændres løbende.

 

Jeg vil meget gerne høre jeres input og erfaringer med de ovenstående sadler - eller måske helt andre ideer.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadel..
Forfatter: 
Dato:  29-09-2017 19:37

Efter at have bøvlet med en masse forskellige sadler gennem mange år, er jeg endt med en Baloun M2..

Mine sadelproblemer bestod af, at alle sadler gled frem og derfor gav gnavsår/gjordsår bag albuen.

 

Jeg har ikke fortrudt et eneste sekund - jeg ELSKER simpelthen den sadel... og selvom jeg glemmer at spænde gjorden ordentligt efter, så rokker den sig ikke ud af flækken.

Den har en dejlig, superkort anlægsflade, der passer godt til min korte pony, og de nye Balounmodeller kan sammensættes, fuldstændig efter rytterens (og hestens) behov. F.eks. Sædedybde, knæstøtte osv.

 

Jeg er også vild med dens store skulderfrihed - ja, jeg er i bund og grund, bare mega glad for min sadel

 

Set i bakspejlet, ville jeg ønske at jeg havde købt en Baloun for mange år siden - men jeg var desværre for "nærig"... I stedet har jeg gennem årene,løbende brugt rigtigt mange penge på dårlige løsninger, der alligevel aldrig rigtig duede


Mange hilsner fra

Rina B & Misty - det grå lyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Baloun
Forfatter: 
Dato:  30-09-2017 22:46
Hej Rina,

1000 tak for dine erfaringer med Baloun, det er nok også foreløbig den, der tiltrækker mig mest, må jeg sige. Har du kopfjern i din? Jeg har hørt, at mange er solgt uden kopfjern.

Mvh
Jette

Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 BAU eller Butterfly
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 07:24

Mojn

 

BAU sadlen kan stort set ændres i alle tænkelige retninger.

Selv farven...

Butterfly saderne kan købes med forskellige længder klapper, 44 forskellige knæstøttemodeller og sædedybder.

Hos Butterfly findes forskellige modeller mens BAU kan ændres til det du gerne vil have.

Begge sadler giver skulderfrihed og passer også de korte heste. Butterfly har desuden en specialgjord som hjælper hvis sadlen vil flytte sig frem.

 

Mvh Helle Klahn

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kopfjern...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2017 07:26

Nej, jeg har ikke kopfjern i min.

Jeg har købt den ved Flexisadler, og jeg tror kun hun sælger uden.

Min pony er faktisk meget markeret i sadellejet, men det er ikke noget problem. Jeg har dog et grandeur underlag under, med indlæg - Det var det sadelmageren foreslog.

 


Mange hilsner fra

Rina B & Misty - det grå lyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende sadel
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 10:47

Hej Helle,

 

Wauw, jeg kendte ikke BUA-sadlen, hvor er den spændende. Dog er jeg lidt betænkelig ved, at der tilsyneladende sidder en lynlås mellem plastpanelet på undersiden og puden ned mod hesten. Man har jo hørt om, hvor stor skade selv små ujævnheder i en bom kan gøre på hestens ryg. Men det var sådan det så ud på videoen. Har du selv eller kender nogen, der har en BUA sadel, så du har set, om den lynlås i virkeligheden sidder sådan? Ved du, om der er lavet tryktests af sadlen på en hesteryg?

 

Butterfly kendte jeg godt, og umiddelbart tænker jeg, at det er en god fornyelse af bomsadlen. Nu er jeg så mere interesseret i noget med en blødere type bom, såsom læderbom.

 

Rina: Jeg har hørt, at Flexisadler for det meste solgte Baloun sadlerne uden kopfjern, og at producenten ikke var glad for det, og at det er derfor, forhandlingen nu er flyttet til en anden forhandler. Det kunne være spændende at høre fra nogen, som rider med en Baloun med kopfjern, hvis det er sådan, man i fremtiden kommer til at købe den.

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 sssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 14:47

Jeg er lykkelig ejer af en Trekker master II

Den er med flxibel cobjern og læder bom, og den har ikke store dressurpuder ved knægene, men dog lange blokke, som skal justeres, så de kommer til at passe rytteren. Den er "stoppet" med memori skum, så den former sig efter hesten efter kort tids ridning.

Den ligner en helt almindelig engelsk dressursadel.

Jeg fik den syet til min gl. hest! de laves vist ikke længer.

Men desværre så er den hest/pony jeg har købt efterfølgende, desværre lige kort nok til sadlen så jeg skal have en anden.

 

Min sadel er udmidelbart ikke til salg, da det er mit kæreste eje. Men realistisk så ønsker jeg ikke at købe ny hest, når den jeg har nu, engang om 10/15 år går på pension

 

Hvis sadlen har din intresse, kan du skrive til mig. også hvis du bare vil høre nærmer om modellen, og erfaring mm...


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Baloun
Forfatter: 
Dato:  04-10-2017 19:26

Okay, det var så nyt for mig, at Flexisadler ikke længere sælger Balounsadler, men jeg kan godt se, at hun skriver det på hjemmesiden.

Det er max et par uger siden, at jeg sidst var derinde og kigge efter en gjord, og der solgte hun dem stadig..

 

Jeg vil også meget gerne høre om folks erfaringer med Balounsadler MED kopfjern, bliver jo lidt "nervøs", når Baloun ikke længere vil samarbejde pga manglende kopfjern.

Men må dog heldigvis sige, at min hest aldrig har gået friere - og bedre, end siden vi skiftede sadel. (Men måske det kunne være endnu bedre med )


Mange hilsner fra

Rina B & Misty - det grå lyn

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-10-2017 21:38

Jeg har ikke ret meget kendskab til de sadler du omtaler, men jeg læste og googlede med stor interesse, da jeg så nåede til beskrivelsen af hvilken hest du har, rund, kort og med sadelleje lige bag forbenet, så tænkte jeg at du skal lige ha tilbuddet om min gamle clincher sadel. Den har ligget på præcis sådan en type hest du beskriver. Det er en gammel "Svend " men 100 % brugbar. Du må komme og hente den og prøve den hvis du bor på Sjælland ? Jeg bor ved Slagelse. ( det er gammel dressur sadel, men du får ikke en masse mellem knæene)

mvh Anni


Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ellers tak
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 15:55

Hej Anni,

 

Jeg er lige nu mest interesseret i at høre om erfaringer med sadler med læderbom eller anden meget fleksibel bom, så jeg er ikke så interesseret i din sadel, selv om den lyder dejligt kort, når man læser om ClinCher sadlerne. Men ellers mange tak for tilbuddet!

 

MVH

Jette


Nu med rød hoppe!

Og stadig synes jeg, at:

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider