Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Produkter og leverandører

 lavt stivelse indhold?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 10:59

ja jeg søger et foder produkt der har et lavt stivelseindhold.


min dejlige hoppe har nemlig haft tindens til mavesår godt nok for 2½ år siden men tør ikke tage nogle chancher.


hun har indtil videre fået havrefri foder, med en masse lucerne. plus hø/wrap ved siden af.


men jeg syntes efterhånden at stivelse indholdet er det sammen som produkterne med havre i.


jeg vil jo selvfølgelige helst have et probukt med så lavet et stivelse indhold som muligt.


så er der nogle der kender til et godt foder produkt med et lavt stivelse indhold. ???



jane


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 11:35

Den allerbedste måde at undgå stivelse på, er evd at gå helt og aldeles uden om fuldfoderprodukter og tilskudsfoderprodukter, og i stedet fodre med et koncentreret vitaminprodukt kombineret med roepiller eller fiberpiller, lucerne og evt. olie. Og så selvfølgelig masser af godt stråfoder.


Jeg fodrer selv efter den model (har hest med tendens til at få hævede ben af sukker og stivelse og tendens til at blive pænt overfrisk af stivelsen også). Min bliver redet rimelig seriøst ca. 6 dage ugentligt (dressur, spring og lidt ture). Han er forholdsvis nem at fodre på, så han får kun roepiller (ikke ret store mængder), ca. 1 kg hel wrappet lucerne samt lidt koncentreret omega 3,6 og 9 olie. Og så selvfølgelig rigeligt godt hø. Han ser godt ud (er stadig lige en anelse rund, da han stadig går på græs) og mangler absolut hverken energi eller gnist:) Og så får han praktisk talt ingen stivelse eller sukker.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelsesfattigt foder
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 11:50

Ja det er jo nærmest blevet en modedille at fodre med fiberpiller, men de ER nu geniale!


Stivelsesfattigt foder er fiberpiller, grønpiller/græspiller, roepiller, Linamix (hørfrø), lucerne, olie og hø/wrap. Ja og så vitamin/mineral selvfølgelig.


Der findes skam også tilskudsfoder, der er stivelsesfattigt, jeg bruger selv Horselux Easy, der har et stivelsesindhold på 7,5%.


Af alle kornsorter er havre den mest fiberrige, så du undgår slet ikke stivelse ved at vælge byg, hvede eller majs frem for havre - tværtimod!




...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer


***


Flot, brun Bates dressursadel sælges! Se mine annoncer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 12:03

Problemet med horselux easy (og mange andre foderprodukter, der slår sig op på lavt stivelsesindhold) er at de opgiver stivelse og sukker hver for sig - det skal de selvfølgelig også, det er 2 forskellige ting, men mange glemmer at regne procenterne samme. I horselux easy er der fx ca. lige så meget sukker som der er stivelse, så hvis man pga. eksempelvis hævede ben, forfangenhed, mavesår eller andet skal undgå både sukker og stivelse, så bliver den totale procent af de to ting alligvel forholdsvis høj.


Misforstå mig ikke - jeg har indtryk af horselux easy er et rigtig godt foderprodukt. Men hvis man tilstræber absolut minimum af sukker og stivelse er det ikke den produkt, der kommer nærmes målsætningen.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 12:13

Ja, det er da rigtigt, at vil man helt undgå stivelse og sukker, så er et koncentreret vitamin-/mineralprodukt det bedste! Jeg har vist aldrig sagt, at Easyen er helt fri for stivelse. Men den har trods alt et noget lavere stivelsesindhold end de fleste andre tilskudsprodukter, som ofte indeholder en del korn.


Min hest får stivelse, og det fungerer han fint på, men jeg forsøger trods alt at holde stivelsesniveauet så lavt som umiddelbart muligt i mit tilfælde.




...sagde Ditte, nu med Lenny - det langbenede lyn!

Lenzicco - westfaler e. Riccio mf. Laurentianer


***


Flot, brun Bates dressursadel sælges! Se mine annoncer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 altså jeg tror
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 12:29

jeg prøver med min egen blanding.

men roepiller, lucerne samt grønpiller.plus vita/minraler. evt lidt sort havre


hvor køber i grønpiller. jeg har en foderstofforretning i baghaven næsten men der har de ikke grønpiller.


fiberpiller kender jeg slet ikke til?


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 12:56

Fiberpiller produceres af NAG (forhandles på sjælland) og af Miljøfoder - fiberpellets (forhandles på fyn og i jylland). Det er foderpiller baseret primært på fibre og fedt(olie). De har et ret højt indhold af FE pr. kg sammenlignet med meget fuldfoder, så hvis der er tale om en hest der er nem at fodre på ville jeg vælge grønpiller og/eller roepiller i stedet. Havde jeg derimod en hest der havde tendens til at blive for tynd eller som grundet hårdt arbejde havde brug for ekstra energi, ville jeg vælge fiberpiller (evt. kombineret med roepiller/grønpiller).


0
0
Svar på denne tråd
 
 det lyder da
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 13:11

som et godt foder produkt.

det eneste der lige skær mig i øjene er hvor stor pris forskel der er på de to produkter. det her på sjælland er godt nok meget dyre end det fra jylland.


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-11-2010 13:29

Ja det er dyrt at være sjællænder - ikke kun når man skal købe fiberpiller (sagde hende, der er glad for at bo i Århus ).


0
0
Svar på denne tråd
 
 muhkdorfer
Forfatter: 
Dato:  04-11-2010 11:58

de har et produkt der hedder Low Glycaemic struktur, det kan du læse om på deres hjemmeside.




Paint hoppe på 4 år sælges, hun er efter BG Golden Eagel, hun er trænet 2 x ½ år hos KLM reini ...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider