Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  30-01-2023 11:44

Hej

 

jeg har en hesteejer i min bekendtskabskreds (ikke en, jeg ville kalde en ven), som ofte taler om at dennes pony'er er forfangne og at de egentlig burde aflives, men at hesteejeren synes at det er så hyggeligt med hestene, at hesteejeren ikke "nænner" at gøre noget. Ejeren har 4-5 pony'er, såvidt jeg ved. Der er vist shetlandspony'er og nok også en miniature pony.

Hesteejeren har talt om dette i min. 1 år nu, så de pony'er må efterhånden være ret syge. Endvidere tror hesteejeren ikke på medicin, så de får ikke behandling, så vidt jeg ved.

 

Jeg bor selv ret langt væk fra hvor pony'erne holdes, og stalden ligger på ejerens grund bag hegn og stakit, så det er vanskeligt for mig at lige "tage forbi" og se hestene. Den ene gang jeg tog forbi, var det frost men solskin, og jeg kunne ikke se hestene (jeg antog, at de var i stald, da ejeren ikke var hjemme). Derfor er det stadig blot en mistanke om vanrøgt på baggrund af anekdotisk bevisning, og hestenes værn kræver billedbevis for at tage ud og kigge til dem.

 

Jeg tænker over de heste meget, men har svært ved at se, hvordan jeg kan hjælpe dem.

Hvad ville I gøre, hvis det var jer?

 

Venligst en bekymret

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tag kontakt
Forfatter: 
Dato:  30-01-2023 13:02

Der er vel kun én ting at gøre: tag kontakt til din bekendte og sig det ligeud: at du er bekymret for, om hestene lider - at det bekymrer dig, at de tilsyneladende er syge, uden at der gøres noget ved problemet.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-01-2023 13:10

Ved du noget om, hvor forfangne de er?

Hvis de har været forfangne i et år, er de sandsynligvis kronisk forfangne, og det kan heste leve fint med, afhængigt af, hvor meget hovbenet evt. er drejet. De behøver ikke nødvendigvis at være "ret syge" som du skriver, fordi de var forfangne for et år siden.

Akut forfangenhed kræver smertestillende, men ellers behøver forfangenhed ikke kræve medicin. Forfangenhed behandles faktisk bedst ved at slanke hestene og motionere dem, når de ikke er akut forfangne.

Det med at de "burde" aflives kan handle om, at de aldrig kommer sig helt og ellers har det fint, men at man ved, at de sikkert bliver forfangne igen og derfor bør aflives. Det kan selvfølgelig være fordi de virkelig har det skidt.

 

Så alt i alt ved du ikke ret meget, og ponyerne kan jo være ganske velpassede, trods forfangenhed, så egentlig synes jeg ikke du har noget at have din mistanke om vanrøgt i. Hvis du gerne vil gøre noget, så tal med din bekendt og spørg, hvor slemt det står til og om vedkommende har brug for din hjælp.

Og så er det nok en god ide, hvis du selv læser op på forfangenhed, for det lyder ikke til, at du selv ved så meget om det, siden du automatisk går ud fra, at de er meget syge fordi de har været forfangne, og du tror, at de har brug for medicin her et år efter.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-03-2023 09:16
Hestens Værn kræver da ikke billedbeviser for at tage en sag..?

Jeg kører som frivillig for dem, og det er da langt fra altid at der er billeder af de heste det drejer sig om...
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider