Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Søger råd om opstart med ponyer
Forfatter: 
Dato:  30-12-2022 08:52
Vi overvejer at anskaffe os et par shetlændere, til hygge og trækketure med vores datter på 3 1/2år. Vi har et par spørgsmål, som vi håber i kan hjælpe os med ?

Skal det være en tilredet pony, eller kan man sagtens selv lære dem at gå med et barn på ryggen (og muligvis lidt mere selvstændig ridning på sigt)?

Hvilket foder er godt til shetlændere?

Smed - hvor ofte og hvad er ca pris?

Hestepas - hvad betyder de forskellige farver?

Vi er en familie på 3, der er nede på jorden og fornuftige. Vi sætter os grundigt ind i tingene når vi skal prøve noget nyt (deraf dette opslag). Vi bor på landet og har en fold med et rummelig læskur, hvor der tidligere har gået andre dyr. Der er 120cm dyrehegn om folden. Der er dybstrøelse i huset, som bliver muget helt ud nogle gange om året (efter behov). Vi tænker ponyerne kan bo her.

Jeg har erfaring med heste fra barn/teenager, og er ikke i tvivl om grundlæggende pasning og pleje. Dog ved jeg ikke så meget om foder/udgifter mm, da jeg bare gik til ridning på en rideskole.

Vi forestiller os at finde 2 søde og børnevenlige ponyer, som vi kan strigle, nusse om og gå ture med (inkl trækture med vores datter).
Er det helt urealistisk?

Mon nogen har et bud på et realistisk budget til vores scenarie?

??
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2022 13:19

Det nemmeste er jo en tilredet pony, men hvis den ellers er velopdragen og vant til at være i hænder, kan I sikkert selv vænne den til at gå med rytter på ryggen.

 

Jeg ville nok bare give en shetlænder vitaminer og ellers give den godt grovfoder. De er ret nøjsomme og bliver let for fede, så godt hø/wrap i passende mængde, suppleret med fri adgang til halm, så de har noget at tygge i hele tiden. Ikke alle shetlændere kan tåle at gå på græs, som sagt bliver de let for fede og bliver nemt forfngne.

 

Går de uden sko, skal de have smed ca hver 8. uge, nogle kan dog gå lidt længere. Prisen varierer fra smed til smed, men regn med ca 1000 kr pr gang.

 

I kan læse lidt om hestepas her:

Krav om registrering af alle heste (landbrugsinfo.dk)

 

Mht til jeres læskur, skal I være opmærksomme på, at der mindst skal være 2.10 m til loftet over strøelsen. Gulvarealet skal være mindst(2,0 x hestens stangmål)² pr. hest.

 

Guide til Lov om Hold af Heste her:

guide_lov.pdf (landbrugsinfo.dk)

 

Husk at shetlændere er notoriske udbryderkonger, så sørg for at jeres hegn er *meget* solidt. Pas på, at de ikke kan få benene i hegnet og hænge fast. Folden skal være minimum 800 m2, og være 20m på korteste led, dvs. mindst 20m x 40m.

 

Jeg har ikke noget forslag til budget, bare regn med, at det bliver meget dyrere, end I regner med Og at det kræver mere tid end I på nogen måde kan forestille jer

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Først halvpart, så tilredt pony.
Forfatter: 
Dato:  31-12-2022 13:07
Mit råd er - først et par år med undervisning / halvpart.

Dels for at lære alt det praktiske.
Dels for at finde ud af og mærke efter - hvad vil i?

....
Når det er tid til at starte op hjemme - at bygge / klargøre en bygning til løsdrift, sætte hegn op, planlægge muddersikring, planlægge opbevaring af foder og udstyr, trække vand ud. osv.

Det koster alt fra 60.000 til en kvart million... (Jeg har selv brugt en kvart million. Byggede simpelt skur +sat teltskuret op. Billig ridebane med muslingeskaller. Sat hegn op. Opbevaring sker i eksisterende bygninger. Købt en palle muddersikringmåtter. Dvs absolut intet fancy.)

...
Køb af ponyer er den mindste udgift.
Husk penge til udstyr. Sadel, hovedtøj, et passende bid, osv koster ca 10.000 kr pr ridedyr.

Køb IKKE utilredne ponyer. Hvem pokker skal lære dem signalgivning? Kan hverken barn eller pony ride, så lærer barnet aldrig at håndtere pony selvstændigt = ikke fedt på sigt.
Tværtimod, rolige, omgængelige dyr kræver at du HVER DAG har dem i hænder og tager dig af dem. Skal små børn få en god intro til hestelivet vil jeg derfor anbefale at du køber ponyer du selv kan få glæde af, dvs lær selv at køre og køb en vogn.
- Bemærk, uheld ved at falde af er normalt harmløse, og man sætter brækket finger på plads og sætter sig op igen.
- Uheld for vogn er meget farligere end rideuheld, hvis de sker - så, nej, føl dig ikke frem, du skal sætte dig ind i det. Men så er det også en god måde at røre dyrene på.


Faste udgifter?

Grovfoder. Dvs græs, hø eller wrap.
Hø kræver opbevaring ved lav luftfugtighed, ellers rådner det.
Afhængig af lufttemperaturen, så holder wrap kun 3-10 dage fra du åbner til wrap er dårligt og gør dyrene syge.
Rådden wrap er god som jordforbedring i haven. Just saying.
-Så, har du kun to små ponyer, så er du nødt til at kun købe helt små wrapballer. Bemærk, at små baller til får ofte indeholder kløver, og kløver tåler heste ikke.
Ponyer skal have 2 kg wrap / hø om dagen pr 100 kg hest, så du skal måske bruge 4-5 kg pr dag - mindre hvis de også får græs.
De store baller koster 2-2,5 kr pr kilo. De Bette 60 kg wrap som du bør købe koster dobbelt kilopris.
- Pas på med græs. Ikke alle ponyer tåler det, køb evt greenguard mundkurv.

Mennesker har en ide om at alle dyr skal have lækre måltider. Nope. Nej. Nix.
Krybbefoder er til supplement, til at skjule vitaminer og mineraler, og til at sikre nok kalorier til de få dyr som arbejder så hårdt at de ikke kan dække behovet for via grovfoder.
Heste kan næsten altid leve af grovfoder og vitaminer.
En spand vitamingodbidder koster et par hundrede kroner.

Strøelse.
Jeg er stor fan af halm i dybstrøelse.
Jeg er ekstra doven. Får sat en hel bigballe ind. Fjerner snorene. Dyrene splitter det selv ad. I dybstrøelse fjerner man ikke klatter, der skal bare være nok strøelse. Udmugning sker årligt, evt via maskinstation som kører det bort med det samme.
Træpiller, pilestrø og lignende er moderne, men kræver at du dagligt muger klatter. Opstart er en pose pr kvadratmeter. Og vedligeholdelse er en pose pr uge.
Og kræver at du har en mødding / container . At smide møg i bunker og glemme alt om det synes jeg er en uetisk vane, hvis du ikke vil finde dig i at andre laver punkt forurening.
Løsdrift skal have støbt bund, eller 30 cm sugende bund, ellers så er løsdrift uden bund punktforurening med ammoniak...!
Tørv udvinder man ved at drønlægge en mose, grave tørvemos op. Dvs en biotop bliver slået ihjel for at skaffe strøelse, CO2 bundet over tusindvis af år frigives mens al tørvemos tørre ud og dør, men, selvfølgelig, det kan gendannes på et par hundrede år...

Årlig vaccination og tandrasp. Spørg din lokale dyrlæge. Forvent et par tusinde kroner pr år.

Smed.
Barfod beskæring koster her, æhh, 750 kr pr hest.
2 sko ca 1200.
Forvent smed hver 8 uge. Hellere 3 dage for tidligt end 3 uger for sent.

Vand, el, osv koster ikke ret meget.
Jeg er så super heldig, at min onkel gerne brakpudser og hjælper med meget andet mark vedligeholdelse, men gødning osv koster. Maskinstation koster ca 500 kr pr time.
De usynlige vedligeholdelse udgifter, som er glemt en uge efter, er det som koster.

Undervisning - de par hundrede kroner pr måned skal ikke spares væk.

...
Samlet - etableringen bliver det dyreste, hvis du tænker det hele med. Indkøb af dyr og udstyr bliver billigere.

Grovfoder er nok 25 kr pr dag for to, små ponyer. 750 kr pr måned.
Krybbefoder / tilskud et par hundrede.
Halm til strøelse er måske 1-200 kr pr måned, Bundmugning med maskiner fra maskinstation måske 1500 kr pr år.
Dyrlæge - 5000 kr pr år, hvis du undgår væsentlig sygdom.
Smed - 800 kr hver anden måned pr pony. Så, 1000 kr pr mdr uden sko.
Undervisning 200 kr pr gang, dvs 500 pr måned.
Og så kommer udstyr, reperation af stald, osv.

Små 3000 kr pr måned for to shetlændere hjemme er realistisk.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider