Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 knogle forandringer
Forfatter: 
Dato:  13-09-2022 14:29

søger erfaringer og råd..

Min gamle frieser har fået taget røngten billeder da jeg så hans bagben ikke altid var med når han skulle ud af boksen.

 

røngten viser knogle forandringer i flere led i begge bagben.

 

han er glad og tilpas, holder huld, er ikke halt i trav på begge volter..

 

problem, han ligger ikke ned i boksen mere + når han triller sig så kommer han næsten ikke op.

 

Han får glukosamin, chondroitin, msm,hyben og djævleklo

 

Video

 

Video

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke selv erfaringer, men...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2022 21:09
Jeg har ikke selv erfaringer med gamle heste - da jeg kun har eget egen hest i et par år.
Men...

En ting er "knogleforandringer".
Det kan være alt, eller intet.

Jeg er mere bekymret over, at han på video to ikke lægger sig ned - men sænker kroppen efter bedste evne, og så lader kroppen falde det sidste stykke.
Nåja, og så er det svært for den gamle dreng at komme op.

Men dyr i den vægtklasse, som heste nu engang er, så kan de ikke tåle at lægge ned i for mange timer ad gangen.
Simpelthen, de muskler som vender nedad ikke får så meget løbende blodtilførsel - karrene er jo mast af dyrets egen vægt.
Lægger dyret nok tid i samme stilling har musklerne derfor ikke krafter til at komme op at stå.
Så - hvis han en dag ikke KAN rejse sig, så skal du være klar til at aflive akut.

Dernæst - vil du vente på den dag, hvor han ikke kan rejse sig en sidste gang, eller vil du snakke med dyrlægen om prognose?
Er der behandlingsmuligheder, som med nogenlunde sikkerhed kan give ham en væsentlig bedring??

Jeg ville nok selv forberede mig på, at aflive ham inden han når dertil.
Også fordi, måske kan han gå og trave - men, forsøg på at lægge sig og rejse sig gør nok naller....
Jeg er stor fan af at aflive før dyr får det rigtig skidt.
2
0
Svar på denne tråd
 
 Enig.....
Forfatter: 
Dato:  16-09-2022 11:31

Jeg er helt enig med Dr Who her - du skal nok tænke over, hvor længe det er værdigt for din hest.

 

I mine øjne er det ikke sundt for din hest, som det ser ud nu. Sådan som han smider sig, så kan han let få en skade, og lige pludselig risikerer du, at han sidder på måsen og ikke kan komme længere.

 

Jeg ville, hvis det var min hest, tage en snak med dyrlægen - og hvis ikke denne har et "mirakelmiddel" i baghånden, så ville beslutningen være helt klar for mig.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider