Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 En hingst i lille fold 45 cm fra vej
Forfatter: 
Dato:  09-06-2022 17:31

Jeg har et problem. Vi har to travhopper gående - den ene med føl. Mandag kom to store heste (hingste og vallak), ca. 1,55 meter og vel 500 kg. Ind i nabofolden. Der er nyanlagt af proff. hestehegnsleverandør. Imidlertid er der kun elhegn, hegnet er ca. 1,1 meter og det står ca. 45 cm. fra ret befærdet privat fællesvej.

 

Hingsten er meget påvirket af hopperne og kører rundt i folden, der ud til vejen er "opkørt". Ydermere oplever jeg, at hegnet er meget lidt stærkt, så der er risiko for, at hingsten løber ud.

 

Hvilke regler gælder? og hvad kan jeg gøre.

Er der nogen som kan hjælpe.

 

Tak.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regler og sund fornuft
Forfatter: 
Dato:  14-06-2022 11:17

I forhold til regler, så siger hesteloven, at folden skal have et areal på mindst 800 m2, og at den korteste side skal være mindst 20 meter - samt at heste ikke må indhegnes med pigtråd.

 

I forhold til sund fornuft (og sikkert også nogle forsikringsregler), så skal en indhegning være solid nok til at holde dyrene inde. Du kan finde mange eksempler og tommelfingerregler på nettet, som er meget fornuftige - men det er ikke lovbestemte krav.

 

http://www.hegn.dk er der et "regelsæt" for hestehegn, og på http://www.hobbyheste.dk er der et rigtig godt indlæg om etablering af fold - men igen, det er ikke lov.

 

Find gerne inspiration på nettet - og tag så en venskabelig samtale med hesteejeren og forklar din bekymring. Du kan evt. minde vedkommende om den lovpligtige ansvarsforsikring for heste, idet evt. skade på dine heste jo pålægges denne, hvis hingsten og vallakken bryder ind til dine hopper.

 

Og sørg for, at DIT hegn er 100% i orden. Det er jo ikke kun naboens fold, der danner barriere - det gør dit også :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2022 10:39

Jeg mener at have læst et sted at der er regler for, hvor tæt på vejen et hegn må være. Det kan Teknisk Forvaltning i jeres kommune sikkert svare på. Jeg tror umiddelbart at 45 cm er for tæt på.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indhegning
Forfatter: 
Dato:  23-06-2022 12:31

Det har du ret i, IBH. Der skal være min. 50 cm fra vejen til indhegningen :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider