Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foder Irish cob
Forfatter: 
Dato:  07-04-2022 09:24

Hej med jer 😀

 

jeg søger råd til havd jeg skal fodre mine Irish cob med sommer og vinter .
vi får vores skønne hypper om 2-3 måneder . Så vil gerne have alt på plads så det er klar når de ankommer .
andre med koldblod heste der vil give mig noget gode anbefalinger.

tak på forhånd 🤗

0
0
Svar på denne tråd
 
 Køb Den Store Foderbog
Forfatter: 
Dato:  10-04-2022 09:50
Jeg kan og vil ikke give dig en konkret foderplan.

1)
Men, jeg vil anbefale dig at købe Den Store Foderbog af Nanna lutherson.

Hun er vist en af landets største forskere/ eksperter i hestefoder - og skriver så det er let at blive klog og forstå.

2)
Derefter.
Generelt - når folk taler om foder, falder de ofte i den fælde, at de tænker mest på krybbefoder - og så springer let hen over grovfoderet.

Jeg ville i dit sted fokusere på grovfoder af passende kvalitet og tænke på grovfoder som fundament.
Krybbefoder er bare til justering, og til kamuflage af evt nødvendige tilskud.
Men, det er måske værd at tænke på, at hesten æder fx 10 kg hø, eller 50 kg græs (med mere vand i), så 1/2 l müsli er jo virkelig kun justering...
En del koldblods får muklignende hudproblemer, hvis protein indtaget er for højt, og fedme hvis kalorie indtaget er for højt.
Så, du vil have en grovfoder pusher med velplejede marker, et godt ry, og magre græssorter egnet til trivelige heste.

3)
Mit råd - tænk i at gøre det daglige arbejde praktisk.
Jeg har 2 voksne køer, et par unge kreaturer og to heste plus evt et par opstaldere.
Jeg bruger 15-20 min pr dag alt inklusiv, fordi, jeg er virkelig stolt af hvor praktisk her er og alt er indrettet på dyrenes vilkår. :)
Når dyrlægen kigger ud over markerne smiler han og mumler noget i stil med "her får de det de skal have". Eller "her har man det godt. "

4)
Hos mig er det vandrefold inspireret - men jeg har lavet sporene brede nok til at man kan køre med traktor, lastbil osv.
Det ville give et areal så stort, at fede heste var uundgåeligt.
Så, jeg har lidt kødkvæg også. Så kan der være 8 meter bredt 600 meter langt spor og græsset holdes nede. Og inderfolden åben efter behov. Hestene har relativ gode muskler.
Hestene får store dele af året kun vitamin godbidder. Om foråret mikrovitalkur eller lignende serveret med et par deciliter müsli. I de dele af året, hvor der ikke er nok græs - så supplerer jeg med wrap.
Jeg har løsdrift, med halm i dybstrøelse.
(Hvis du har ikke støbt bund, så kræver husdyrbekekendtgørelsen at der er 30 cm sugende strøelse! Nej, måtter, sand og grus suger ikke og blokere derfor ikke for punktforurening med ammoniak!) Ved at der er RIGELIGT med halm, så kan heste og køer altid æde af det, hvis de vil.
Jeg har aldrig set dem æde så meget halm, som da græsset begyndte at spire.


Opsummering.
Læs den store Foderbog.
Find en grovfoder pusher, og tænk på grovfoder som fundament, krybbefoder til justering.
Og indret dig praktisk!
Sidst men ikke mindst - nyd livet.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder til koldblodsheste
Forfatter: 
Dato:  19-04-2022 10:12

Dr. Who har - som sædvanlig - skrevet et udførligt og godt gennemtænkt svar, som jeg ikke vil pille ved :)

 

Men jeg tænker, at du sikkert kan have god gavn af at erfaringsudveksle med andre IC/Tinker-ejere, for disse heste kommer jo nemt til at lide af "utøj" i hovskægget, og det kan man langt hen ad vejen holde i skak med den korrekte fodring.

 

Det kaldes mange forskellige ting, fx hovskab - men noget af det er Mallender/Sallander, også kaldet M/S. Det kan du finde mange artikler om på nettet, og der er en Facebookgruppe, som hedder "Foder forsøg M/S", hvor der kan findes masser af oplysninger, tips og inspiration.

 

Her er et link til en vældig god artikel: holstebrohestepraksis.dk/DK/ Vi%20tilbyder/ Medicinske%20behandlinger/ Mallenders%20(x9x)%20Sallenders.aspx

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider