Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ville I klippe en 3-års?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2021 19:28

Hej

Jeg har fået min 3-års ind fra løsdriften og er stille og roligt ved at sætte den i gang.

Jeg har ikke haft dækken på den, så den står allerede med ret tyk vinterpels, og det bliver kun mere, som det bliver koldere.

 

Ville I klippe en 3-års? Altså den bliver jo ikke redet sådan "rigtigt" og sveder ikke efter ridning. Men det kan selvfølgelig ændre sig, som pelsen bliver tykkere.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klipning
Forfatter: 
Dato:  16-10-2021 22:44

Så længe den ikke sveder så meget at det går ud over dens arbejdsevne - eller den er gennemvædet til skindet i timevis efter træning - så ville jeg glemme alt om klipning.

 

Hvis den på et tidspunkt udviser ubehag, ville jeg give den et halsklip, eller måske en form for jagtklipning/tæppeklip, så den kan komme af med den værste varme, men stadig har pels til at holde sig varm.

 

Den kan tidsnok komme til at gå med tykke dækkener og være glatbarberet - der er ingen geund til at fremskynde dén proces.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 If it ain't broken -
Forfatter: 
Dato:  19-10-2021 20:41
En sjælden gang er jeg enig med amerikanere.
Fx
If it ain't broken, don't fix it.

Hvis hesten ikke har problemer med sin pelsmængde, hvad er så fordelen ved at klippe?

Du kan jo altid klippe lidt, senere på sæsonen. Og så klippe lidt mere af, hvis du ikke fik nok af.
Og hvis den ikke fryser, så vent evt med dækken??

Min hest har stået i løsdrift i et par år.
Jeg har aldrig givet ham dækken på, og han har det fint uden.

Jeg rider almindelig hyggeridning - og det er kun et par gange pr vinter at han bliver virkelig svedt.
Det er kun, da han stod på boks og dermed ikke havde ordentlige skurmuligheder, at det skete han frøs i Heldagsregn kombineret med blæst.
I løsdriftkonceptet, så er der jo adgang til kvalificeret læ (hvis flokken fungerer).

Hvis du starter dækkenhelvedet, så skal han have dækkenet af og strigles hver dag. Også, når du ikke har tid.
Og han får sværere ved at autoregulere, da hårene ikke kan rejse sig.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider