Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Tør krakelerende hov
Forfatter: 
Dato:  06-06-2021 22:15

Billede

min hoppes hove ser sådan ud. Jeg vander dem hver dag 2 gange. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg ellers skal gøre. Synes det ser helt vildt ud! Det er kun fordi det tørt i vejret, men den er ligeså snart det ikke regner en dag. Er der nogle der har gode råd - hun er en lidt nervøs hest, så kan ikke få hende til at stå på et vådt håndklæde..

0
0
Svar på denne tråd
 
 TS.......
Forfatter: 
Dato:  06-06-2021 23:16
Mit råd er vandbade og Hypona hovolie.

Måske kan du holde et rigtigt vådt håndklæde om hoven, som hvis du ville rense hove, når hun er nervøs anlagt.

Derefter påføre hypona hovolie, hvilket indeholder lakseolie som giver fugt til hoven.

God bedring til hestens hove.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar til jnc 1
Forfatter: 
Dato:  07-06-2021 13:43

Tak jnc 1.
Jeg må prøve med det olie på sålen så ;) er ikke meget for det, men hvis det kan hjælpe

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keratin er vandtæt
Forfatter: 
Dato:  07-06-2021 14:59
Negle, hår og hove er dannet af keratin, og er vandtætte strukturer.

Jeg forventer, at det at gøre hove våde har omtrent lige så meget effekt som at holde fødder i vand, hvis man har tør hud.

God hud og negle kommer indefra.
Dvs kig på foderet - hos heste handler det om grovfoder, god kvalitet og så bør resten give sig selv.
Især hvis du undgår overfodring, monstrøse mængder stivelse osv.
Hov-uvenlig foder er fx ad libitum stresset sommergræs, osv, derfor får mange heste flossede hove i tørre sommerperioder...

Du kan overveje B vitamin kur osv, men heste danner b vitaminer ud fra fordøjelse af fibre.
Så, burde være dækket godt ind.

Og så passende, hyppig smed, selvfølgelig.
Prøv evt lidt kortere intervaller.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Levertran
Forfatter: 
Dato:  10-06-2021 10:40

Jeg bruger levertran - helt almindelig levertran fra købmanden. Det koster kun en brøkdel af Hyponas olie, og er akkurat ligeså effektiv :)

 

Når jeg binder hesten op, starter jeg med at rense hovene og vaske dem med en børste og lidt vand, hvis de er beskidte/fulde af jord og den slags. Så pensler jeg med levertran udvendigt og under sålen - og så fortsætter jeg ellers med at strigle resten af hesten.

Uanset om jeg skal ride, eller om jeg bare strigler/fodrer/nusser, så er hovene tørre og fine, når jeg er færdig.

 

Jeg har aldrig haft den helt store fidus til det dér med at smøre udvendigt, fordi jeg mener - som Dr. Who - at gode "negle" kommer indefra/med fodringen. Men min smed er helt utrolig glad for at jeg gør mig ulejligheden. Han siger at det gør hans job meget lettere :) - og jeg kan da også godt se, at hovene ser pænere ud ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hove....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2021 19:13
Jeg kunne aldrig være uenig, mht at gode hove/negle kommer indefra.
Men nogen gange er det nødvendigt med et boost udefra.

Og alt prøves.

Taler af erfaring, da jeg er indehaver af en hest, som intet mangler indefra, men ganske enkelt er født med skøre, skrøbelige og tynde hove.

Så det er en udfordring.

For som ordsproget siger, ingen hov - ingen hest.

Og det er bare ikke for sjov, når du står med hest, som har problemer med sine hove.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tørre hove
Forfatter: 
Dato:  26-08-2021 18:52
Det eneste som gør en forskel på tørre hove er vand. Det kan være fra en våd græsfold eller fra boksen.

Om sommeren tørrer hovene ud, og kan blive hårde som et stykke træ.
Førhen så alle hestes forhove sådan ud når de stod i spiltov, mens baghovene var fugtige og bløde.

Mvh. Rasmus Grøn.
1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider