Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 horselux fiberpellets
Forfatter: 
Dato:  24-05-2021 20:05

Uha der er virkelig meget heste foder derude. Jeg har en hest med pollenallergi og kan derfor ikke tåle Lucerne, som der er i mange foderblandinger.

Er der en der ved lidt mere end jeg:) Kan dette foder fodres alene med hø a libitum? Eller skal Mash og- eller vitaminer tilføjes? Hesten går ikke på græs, men jordfold.

mvh Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grovfoderet er fundamentet
Forfatter: 
Dato:  25-05-2021 17:59
I min verden er grovfoder fundamentet i hestefodring.
Jeg tillægger altid selv vitaminer / mineraler fx som godbidder eller sæson mikrovital.
Hvis hesten ikke kan æde nok grovfoder til at holde vægt eller mangler energi kan man tillægge krybbefoder - men mange hobbyheste tror jeg ikke på, at har brug for det.

De 8 foderenheder en varmblodsblanding har brug for om dagen, når de er i let ridning har min hest frygtelig let ved at nå at æde i græsset...

...
Så, ja?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fiberpellets ...
Forfatter: 
Dato:  25-05-2021 20:23

... Kan være gode til at fylde hos en hest, der ikke må få ubegrænset hø/wrap/græs. Fiberpiller er, som navnet siger, kun et tilskud af fibre, men er ikke foder i den forstand. De skal helst blødes op i vand, især hvis man fodrer med store mængder fiberpiller.

Har hesten nemt ved at blive overvægtig kan op til 1/3 af hø/wrap erstattes med byghalm eller evt. frøgræshalm. Frøgræshalm kan dog også være ret sukkerholdigt, så det skal man være opmærksom på.

 

Skal man gøre det efter bogen, bør man have analyse på sit grovfoder, og så få beregnet en foderplan, hvor man tildeler de vitaminer og mineraler, der mangler i grovfoderet. Uanset hvad, skal der suppleres med et vitamin/mineral-tilskud, man kan ikke forvente, at hesten er dækket ind via grovfoderet.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider