Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hestekøb
Forfatter: 
Dato:  21-05-2021 09:19

Hej vi står og skal have fundet en pony til vores datter, til både spring og dressur.

Vi har nu fundet drømmehesten til hende og det er et virkeligt godt match. vi drøfter handelsundersøgelse og sælger siger at man ikke laver røntgen når hesten har en pris under 100.000, vi skal betale 78.000 for hende her med lækkert udstyr.

Vi finder så ud af at den dyrlæge der bedst har tid er vores egen der hvor vi bor og sælger fragter så hesten ned til vores rideskole. Der laves handelsundersøgelse og hesten går frit igennem. Jeg insistere alligevel på at få lavet røntgen da jeg synes det er vigtig når vi skal betale så mange penge. Dyrlægen siger at der er en smule begyndende spat på det ene bagben og kan ikke sige hvad det kan udvikle sig til. Vi har lavet en betinget købskontrakt hvor vi har 14 dages fortrydelsesret og betinget af forsikringens godkendelse. Jo mere jeg læser og jo flere jeg snakker med, er jeg stærkt bekymret for at købe hesten da vi ved den har det her. Ligeledes er det lidt en udfordring at sælger langt fra vil give sig prismæssigt i forhold til at overtage den her byrde. Jeg har haft drøftet 50.000(som jeg får at vide er i overkanten af min ridelære)og det afviser sælger blankt og siger de så bare kommer og henter hesten igen. Hesten er virkelig et godt match, så vi er villige til at strække os langt, men er også bekymret. Er der nogle her inde der kan hjælpe os lidt på vej, med hvad i ville gøre? Hilsen en bekymret ponyfar!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den er svær
Forfatter: 
Dato:  21-05-2021 16:00
Citat
 sælger siger at man ikke laver røntgen når hesten har en pris under 100.000


...
Jo, du gør man så!... Hvis man vil.

Som jeg ser det, så afhænger handelsundersøgelse af, hvad man skal bruge hesten til. Og hvor meget, man tør stole på egen mavefornemmelse.

Hvis mine krav er meget lave, fx selskabshest, så skal den være blid og nem at håndtere - og uden så oplagte tegn på sygdom, at selv jeg kan se dem.
Er det almindelig hygge - ridehest, så vil jeg have en klinisk handelsundersøgelse.
Hvis jeg skal bruge hesten til konkurrenceridning, eller andet der stiller lidt højere krav, så vil jeg klart overveje dyberegående udredning.
Men - det forbandede ved fx rtg er, at den statistiske sammenhæng er der, men så præcis forudsigelse er den vist heller ikke.

- Så, svaret på dit råd afhænger af, hvad I vil bruge dyret til?
Er det bare almindelig let ridning, så burde det være ok - er det hårdere konkurrenceridning, så er det nok mere usikkert om den vil holde.
- Jeg havde talt med jeres egen dyrlæge om, hvad I vil og hvad odds for at hesten holder.

Men, citatet vil i min verden være et advarselstegn. - Hvis sælger var overbevist om, at deres hest var pengene værd, så kunne de jo ikke være mere ligeglade??
Ved en gennemført sund hest, så er det jo egentlig i sælgers interesse at hesten bliver undersøgt - for så har de dokumentation for, at der ikke var tegn på problemer ved handelstidspunktet. Ergo kan køber få sværere ved at klage senere.

Den perfekte hest findes ikke, hvis der ikke er noget galt, så er den ikke undersøgt grundigt nok - er jo en gammel joke.
Og det er en forbandelse at vide noget, som måske, måske ikke har betydning.
I enhver handel er der noget, der trækker prisen op, og noget der trækker ned.


Jeg ville tale med din datter - forventningsafstemning.
Uanset hvilken hest i køber, er der nok noget, der ikke er perfekt.
Og så vil jeg foreslå, at I holder fast i et passende afslag.
Hav is i maven - og insister på, at de henter hesten igen, hellere i dag end senere, hvis de ikke giver afslag.


... Hvis de tror på hesten, så henter de den hjem. Nok hurtigt, før der sker noget med den. Hvis de tror på jeres betalingsvillighed, så vil de nok udskyde afhentning, i håb om at i binder jer til hesten og ender med at betale.
1
0
Svar på denne tråd
 
 utroværdig
Forfatter: 
Dato:  22-05-2021 23:40

Alle mine alarmklokker bimler og bamler, når en sælger kommer med en så uhyrlig påstand. Selvfølgelig tager man røngten af heste under 100.000 også. Så lige her ville jeg sige "Tak, men nej tak".

 

Som Dr. Who så rigtigt skriver skal I gøre Jer klart hvad hesten skal bruges til. For spat kan være både ligegyldigt og noget djævelskab, og alt der imellem.

 

Der er nogle ting der kan have indflydelse på om I tør tage chancen. For mig vil det være alder, er den meget ung når den får spatten er der en chance for den alligevel kan gå konkurrence, men få for guds skyld en dyrlæges vudering.

Er det en godt kåret hoppe, kan den måske sælges til avl, hvis den ikke holder. Dog til en langt mindre pris, end I skal give - selv med afslag.

 

Pøj pøj med beslutningen, den er ikke nem, når der er både barn og følelser involveret. Som forælder til forælder - husk intet barn siger dig tak for en hest de ikke kan bruge.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Køb af hest
Forfatter: 
Dato:  26-05-2021 11:23

Først og fremmest tager man selvfølgelig også røntgen af heste under 100.000. De fleste forsikringsselskaber kræver også røntgen af heste der skal forsikres for uanvendelighed med en sum over 50-60000

 

Hvis jeg skulle købe hesten ville mit endelige valg helt sikkert afhænge af om mit forsikringsselskab ville tage forbehold for fejlen i såvel syge- som uanvendeligedsforsikringen. Hvis der tages forbehold ville jeg ikke købe hesten.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider