Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forsikringsansvar- spændende dilemma
Forfatter: 
Dato:  18-05-2021 09:57

Jeg har lige brug for en second opinion her:

Jeg har sammen med en gruppe venner, et mindre hold af naturpleje kvæg. Vi har indkøbt en ny tyrekalv, som bliver sat sammen med flokken, men da vognmanden har haft en rigtigt stresset kørsel, så går det hverken værre eller bedre, en han laver en rigtig træls overlevering, dyret kan slet ikke falde til ro, og ender i sidste ende med at bryde ud af både fangfold og indhegning ( der er strøk og henget er intakt) og løbe bort. Vi ihversætter naturligvis straks en eftersøgning, melder det til myndighederne og jeg har kontakt til flere jægere, for der er tale om dyr, som ikke er vant til at være hænder, så at afskyde det, er nok den eneste løsning.

 

Vi plejer arealer hvor der er meget skov, og derfor også hestefolde og hestesteder/ryttere/løbere/MTB folk i nærheden ( og mange andre kvægholdere)

 

Efter 3 timer for jeg et kald fra en kvinde på en islænder, som kan se kalven ligge i skovkanten- jeg beder hende blive hvor hun er, og kaster mig i bilen. Men da jeg kommer derhen, er, tyrekalven løben videre.

 

Der kommer en anden kvinde trækkende med en hest, som virker meget ophidset og hun har svært ved at styre den. Kvinden med islænderen står roligt og taler med mig. Hendes hest reagerer ikke.

 

Jeg får at vide, at tyren er løbet over i den anden skov og på vejen har ramt et skilt- jeg kan se skiltet er bøjet og der er dyrespor.

 

Men lang historie kort, så finder vi efter mange timer tyrekalven og får den aflivet - Den er helt færdig efter at have vandret over 20 km og vi ønsker ikke flere uheld.

 

Anyway- 3 dage senere modtager vi så en mail fra Hende med den Ophidsede hest. Hun skirver så at det har hendes hest, ikke kalven, som har ramt skiltet. Hesten slap løs fra hende, da den så kalven og ramte skiltet og har så fået nogle skrammer. Der er vedlagt billeder, og nogle af skrammerne ser ældre ud ( der er skorpe/hår på) som gamle spark, andre er helt friske.

Ingen kræver som syning/limning eller andet end lidt rens.

Hun skriver at hun hun tilkaldte dyrlægen- men ikke noget om hesten har fået udskreven nogen behandling?

Hun skriver også at hun vil tilkalde en hestefysioterapeaut for at se efter andre evt skader?

 

Og sagen er den, at det vil hun have, vi skal erstatte. Vi har naturligvis en landbrugsforsikring- og hun har en sygeforsikring.

Men er vi erstatningspligitge?

og hvad skal vi erstatte?

Fysioterpi til heste er ikke annerkendt i de fleste selvskaber,og slet ikke, hvis hun bruger en behandler som ikke er dyrlæge og desuden er det vel rigtigt svært at afgøre om hesten har en skavank pga en gammel skade/foldskade/?

 

Hvis hendes hest har modtaget en behandling udskrevet af dyrlægen, burde hendes forsikring dække, men for at få fres, kunne vi godt dække det. Men hvis der ikke er udskrevet en behandling, så er det vel hendes eget valg at ringe efter dyrlægen?

 

Der er desuden også tale om et hændeligt uheld- noget som kunne ske for alle ( det sker for alle...). Selvfølgelig skal man pleje naboskab, men jeg er også lidt nervøs for at komme til at hænge på en syndflod af regninger fra alternative behandlere?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min første ...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2021 16:46

.... Tanke er at sige "Glem det!" til hende islænderdamen. Hun er mere end normalt pylret.

 

Men det er jo ikke særligt konstruktivt.

For at være lidt mere seriøs, ville jeg nok tage fat i mit forsikringsselskab, anmelde episoden og lade forsikringsselskabet køre det.

Hvis I vil være helt sikre, så kontakt en advokat, og få rådgivning der. I kan evt. få rådgivning ved landboforeningen, og måske er der advokathjælp med i jeres forsikringer?

 

En anden mulighed er jo at betale for dyrlægen for at få fred, som du skriver, men på den betingelse, at I så ikke hører mere fra hende. Det lyder til, at dyrlægen ikke har fundet nogen skader på hesten, den undersøgelse vil I gerne betale for, men alle efterfølgende undersøgelser af diverse behandlere vil I ikke betale for.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-05-2021 08:54

Under forudsætning af Jeres hegn er 100% i orden, tror jeg det vil blive regnet for "force machure" (lydstavet) altså begivenheder udenfor din kontrol.

 

Jeg ville bede om at min dyrlæge må kontakte damens dyrlæge og få besked om, hvilke skader der er sket ved sammenstødet med skiltet. Hvis hun har ventet flere dage med at ringe efter doktor dyr, kan jeg ikke se hvordan hun vil godtgøre skaderne stammer fra skiltet. Er hesten undersøgt umiddelbart efter uheldet ville jeg gå i dialog med min dyrlæge om, hvilken behandling der er rimelig, høre mit forskiringsselskab hvad de vil dække, og så tage den derfra.

Jeg vil dog aldrig dække regninger, der ikke kommer fra anerkendt uddannet behandler, dvs reelt sige kun dyrlægeregninger.


Suldudu

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  19-05-2021 12:04

vi afventer en evt regning fra Hestedyrlægen- så vidt vi er orienteret er hesten tilset, men der er ikke udskrevet nogen behandling ( ingen behandlingskrævende skader).

Der er selvfølgeligt mega ærgeligt, og jeg kan godt forstå hun har fået en kæmpe forskrækkelse- hvis hesten er sluppet fra hende og løbet ud på vejen, så kunne det jo have gået rigtigt galt.

 

Hvornår man tilkalder en dyrlæge er jo meget individuelt og hænger sammen med ens erfaring som hesteejer. De fleste af os, kan godt vurdere hvor slemt et sår er, men hvis er blevet vildt forskrækket kan jeg godt forstå, at man ringer, bare for at blive beroliget.

 

Efterfølgende massage/fysioterapi/ect - ja, der bliver det jo sygeligt svært at fastslå OM hesten har en skade og OM skaden er relateret til uheldet.

Og igen, et uheld som vitterligt er hændeligt.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mht. om ...
Forfatter: 
Dato:  19-05-2021 13:51

.... En hestefysioterapuet finder en skade på hesten - Der ville jeg henholde mig til, at KUN dyrlæger kan/må stille diagnoser, og har den tilkaldte dyrlæge ikke kunnet finde nogen diagnosticerbare skader på hesten, ja så må man gå ud fra, at hesten er sluppet uden skader.

Annettes forslag om at bede egen dyrlæge kontakte hendes dyrlæge om hvilke behandleínger, der er rimelige, er rigtigt godt. Det kunne sagtens være næste skridt, hvis hun forlanger yderligere behandlinger af hestefys. mv. dækket.

 

Jeg synes, at det er fair nok, at i skal betale dyrlægeregningen, da det er jeres tyr, der er skyld i uheldet, men som du beskriver det, er hesten ikke kommet noget til, så yderligere behandlinger må være på hendes egen regning. Uheld sker.

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sagen er helt reel
Forfatter: 
Dato:  19-05-2021 14:03

Det er fint nok at starte en generel tråd om forsikringsansvar, men der er en del info der skal korrigeres i den konkrete sag. Jeg kender nemlig hesten. 1) Den fejlede intet inden uheldet. 2) Den havde dyrlæge (selvfølgelig autoriseret hestedyrlæge) indenfor en time efter uheldet og fik ved besøget antibiotika og smertestillende. 3) Den har haft fysioterapeut for at blive tjekket fordi den bøjede et vejskilt. Billederne der er sendt med til ejerne af tyren er taget dagen efter uheldet, men dyrlægen kan selfølgelig bevidne skaderne, ligesom der var andre vidner. I har kontakt til hestens ejer og kan derigennem tage kontakt til dyrlægen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alder på skade
Forfatter: 
Dato:  19-05-2021 19:08
Nu er jeg glad for, at være menneskelæge i et land, hvor folk har lys hud.

Det er på mennesker relativt nemt at give et estimate på frisk / ældre / mellemfrisk skade.

Bland andet fordi en hel frisk skade ikke har blå misfarvning, og farveskift fra blå til begyndende gullig først sker godt et døgn efter skaden.
Anyway, man kan også let se forskel på klovspor versus hovspor, og hvis det kun er et par dage siden, bør der være friske spor.

Men, hvis der skal betales erstatning, så er det jo en sag for den lovpligtige ansvarsforsikring, ikk?
Ligesom den også skal involves ift erstatning af tabt kalv, ikk?
- Jeg havde bedt forsikringsselskabet udrede dette.
Så står du bedst, det er professionelle det tager stilling til skyld, regler og erstatningsansvar - og er der sket objektive skader, som der muligvis ligefrem har konsekvenser, så er det igen forsikringen der skal ind der.
Hesteejer er også bedst stillet, hvis hendes forsikring og dyrlæge taler med tyrekalve ejerens forsikring.

Og skaden skal meldes tidstro, dvs uden for lang forsinkelse.

...
Og hvad der så er sket præcis, er svært at rekonstruere uden en tidsmaskine...
0
0
Svar på denne tråd
 
 ansvar
Forfatter: 
Dato:  20-05-2021 09:34

Det er bestemt ikke for at hænge nogen ud- og sagen er også overdragtet til forsikringen.

Det her var udelukkende for at høre om andre havde erfaringer.

Var dette en sag med 2 biler som var stødt sammen, så var der en fast procedure - vi har bare ikke kendskab til lignende sager, og ville derfor gerne være klædt bedre på ihht. forsikingssagen.

 

Der er ikke på noget tidspunkt rejst tvivl om at hesten er kommet til skade- der som skrevet sendt billeder, hvor der er tre friske sår, og noget som ligner en gammel hudafskrabning/ spark, som ikke har frisk skorpe eller blod.

 

At der var tvivl om hvorvidt hesten eller tyrekalven havde ramt på skiltet, skyldes udelukkende at der i forbindelse med uheldet kun blev talt med et øjenvidne som mente at det var kalven som havde ramt skiltet, og det derfor var det vi gik ud fra på daværende tidspunkt.

 

Om sårene har krævet behandling ud over alm. rens og pleje, har været svært at tage stilling til, for vi har ikke modtaget en regning/tilbageholdeselsedel fra dyrlægen som beskriver den udskrevne behandling. Men som det er beskrevet, er det en standart behandlign uden syning/lim/ opfølgende behandling.

Hvad ejerens sygeforsikring dækker, dækker vores landboforsikring også.

 

Ang fyseioterapi, så er det faktisk en sag for forsikringsselvskaberne. Der er så vidt jeg er orienteret klokkeklare regler for hvilken en behndling de dækker/annerkender.

0
0
Svar på denne tråd
 
 et helt andet- og dog lignende
Forfatter: 
Dato:  20-05-2021 11:42

Spørgsmål:

 

Ved den her lejlighed er jeg kommet til at tænke på, hvordan man egentlig er forsikret som hesteejer?

 

Lad os nu sige, at det ikke var en tyrekalv som var løbet ud, men en rytter som var faldet af sin hest i skoven og hesten havde besluttet at gå hjem alene.

 

Den situation er der sikkert en del som har prøvet..

 

Jeg ved at hundeejere er forpligtet til at have en forikring som dækker skader hunden forvolder ( æder en sofa hos ens svigermor/graver i naboens have, løber ud i trafikken), men hvordan er det egentlig for hestejere?

Hvordan er en uheldig rytter forsikret, hvis hendes/hans hest skræmmer en andens?

 

mange af os har sygeforsikring, indbo, ulykke og ansvar, en særskilt hesteforsikring osv- men hvordan er vi dækket her?

 

Er der nogle som prøvet at jeres hest brød ud/tabte rytteren/ rev sig løs og der blev rejst en forsikringssag?

 

Loven siger:

Ansvarsforsikring er et lovkrav

I mange tilfælde behøver du ikke at købe en særskilt hesteforsikring, hvis du har en hest til privat brug. For en indboforsikring indeholder også en ansvarsforsikring, som typisk dækker dit erstatningsansvar for skader, som din hest laver. Her kan du læse mere om, hvad en indboforsikring dækker.

 

Er din hest skyld i, at en person uden for husstanden kommer til skade eller får ødelagt sine ting, skal du anmelde skaden til din private indboforsikring, når din hest udelukkende er til privat brug. Bruger du din hest erhvervsmæssigt, skal du normalt have en særskilt hesteforsikring og anmelde skaden hertil.

 

 

Om du kan holdes til ansvar for hestens skader, er en konkret vurdering, der bl.a. afhænger af, om din hest er løsgående eller ej. Når hesten er løsgående, gælder et objektivt ansvar (uden skyld), som vi kender det indenfor fx biler og hunde. Hvis hesten ikke er løsgående, skal du, efter almindelige erstatningsretlige regler, have gjort noget forkert for at i falde et ansvar.

 

Erstatningen kan nedsættes eller bortfalde

Hvis den person, som kommer til skade/får ødelagt sine ting, selv medvirker til, at din hest laver skaden, kan erstatningen blive nedsat eller helt falde bort, fx hvis personen driller hesten.

 

Ved tingskader bortfalder ansvaret, hvis den skadelidte selv har en forsikring, som dækker skaden. Det følger af Erstatningslovens almindelige regler. Det gælder dog ikke, hvis du har forvoldt skaden med vilje eller ved grov uagtsomhed. Hvis den skadelidte fx har en selvrisiko på sin forsikring, må du anmelde dette uforsikret krav til din hesteforsikring.

 

..Så, det vi kan konstatere er, at hvis du falder af hesten/hesten slipper løs og løber ind i en bil/have/cykel, så DÆKKER bilens kasko/haveejerens indbo i frem og fald at de er forsikrede.

 

MEN NU KOMMER DET SKØRE:

( og det her er faktisk en sag fra området)

En cyklist ( MTB) kører tæt på en hest. Rytteren signalerer ved tegn og stemme, at stien er smal og hun lige skal have rykket hesten ud i rabatten. Cyklisten er utålmodig, og kører tæt forbi med det resultat, at hesten bliver forskrækket, træder et skridt til siden og tvinger cyklisten ud over en skrænt.

Det er faktisk den sag, som er nævnt her: infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/ doc/16404.pdf

Rytteren kom til at slippe næsten 40.000 i erstatning!

 

Så hesteejere: Hvis i sidder på ryggen af hesten, er i værre stillet end hvis den er løs- det er lige noget man skal tænke over..

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider