Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Seriøst udslæt hjælp!!
Forfatter: 
Dato:  17-04-2021 20:39

Billede

 

Billede

 

Hej Ænder.

Håber i kan hjælpe mig?

Min shetter har på få dage fået kløet alt pelsen af på et stort område på halsen. Jeg kan ikke se lus eller andet lignende i pelsen, men den virker dog lidt fedtet på halsen. Kan det blot skyldes et dårligt pelsskifte eller kan i genkende hvad det er?? Synes ikke jeg kan google mig klogere.

Dyrlægen bliver selvfælgelig kontaktet på mandag, men hvis jeg kan hjælpe hende inden, så skal det gøres.

Hun går i løsdrift og fodres ad lib med wrap og så vitaminer. Og så er flokken begyndt indgræsning for 14 dage siden.

Hjælp hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende???

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det ligner ...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2021 23:28

... En eller anden form for svamp. Hvis det bliver værre i løbet af weekenden, ville jeg sende billederne til en vagtdyrlæge, og spørge om der skal gøres nonget nu, eller det kan vente til mandag. Du kan evt vaske det forsigtigt i en shampoo med klorhexidin. Og så ville jeg pille grimen af hende. Den sidder lige der, hvor udslættet er, det kan ikke være særligt rart.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shampoo
Forfatter: 
Dato:  18-04-2021 08:05
Jeg har fundet noget shampoo som jeg vil vaske hende i i dag. Lige hende her er det desværre ikke muligt at få grimen af. Hun er ellers tam og trænet som en normal pony, men når hun får grimen af, så ved hun at man ikke kan komme til hende og så kan der gå uger inden man får fat på hende igen. Og så kan jeg slet ikke behandle hende..
Jeg tænker om det kan være noget vandeksem, men vi har bare ikke haft meget vand synes jeg...
0
0
Svar på denne tråd
 
 eksem...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2021 12:39

Det kunne godt ligne noget svamp/eksem/hudbetændelse.

nu er det godt nok mandag, så du har nok haft kontakt til dyrlægen.

 

Men ellers er det en god ide at få klippet al pelsen i området af, så du kan få det luftet og vasket.

 

jeg plejer at bruge mediscrub til at vaske i.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 Shampoo
Forfatter: 
Dato:  19-04-2021 21:23
Jeg har vasket hende i Equine surgical shampoo i går og i dag. Og det ser allerede rigtigt pænt, rent og tørt ud og så har jeg flettet manen så der kommer luft og lys til.
Jeg snakkede med dyrlægen og han mente det lød som vandeksem. Og han sagde det skulle kunne klare det med vask og luft og ja ellers så skulle jeg klippe hende i det udsatte område, men det afventer jeg lige lidt endnu.
Så krydser fingre for at min lille Snehvide snart er pæn og hvid igen...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vandeksem?
Forfatter: 
Dato:  20-04-2021 11:31

Hvis du med "vandeksem" mener dermatofilose, så lyder det meget sandsynligt :)

Der behøver ikke at komme vand ovenfra, for at hesten kan få dermatofilose - hvis den har det for varmt over en længere periode, så bliver huden fugtig og opblødt, og så er der god grobund for svamp og bakterier.

 

Hvis det bliver meget slemt, så kan det være nødvendigt med en penicillinkur, men mon ikke det fortager sig, når hesten fælder :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vandeksem
Forfatter: 
Dato:  20-04-2021 14:26
Sif - jeg vil tro at det er det samme, men min dyrlæge kalder det vandeksem, så det gør jeg også ? tror også der har været dannet for meget varme/fugt indenunder hendes store man pga det varme vejr og så har det bare skabt grobund for bakterier.
Hun ser også fin ud i dag (kan desværre ikke lægge billeder op fra mobilen) så håber at hun snart er tip top igen. Hun klør i hvert fald ikke i det mere og virker ikke mere generet af det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  18-05-2021 09:59

Det der er en hidsig dermatofilose/rainscales.

Du skal vaske det med noget decinficerende- mediscrub eller lignende, så skal det tørres helt- gerne med hårdtørrer og så bruger emd bluespray- MEN DEN TIL KØER. den indeholder nemlig også noget kølende og smertestillende

 

www.linds.dk/200-ml-0-infektion- spray.aspx?gclid=CjwKC...bBYXjdGaJf- 0R0hoCrXoQAvD_BwE

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider