Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Tinker på 3
Forfatter: 
Dato:  09-02-2021 17:59
Hej, foråret sidste år købte jeg en tinker på 2, næsten 3. Jeg tilred ham i sen sommer/efteråret 2020. Han har siden holdt vokse pause, men den sluttede tidligere fordi han havde for meget energi, så jeg begyndte at skridte ture op ham, og red måske 5-10 min trav på banen. Problemet er, at vi ingen forstand har på tinkere. Han vokser ikke rigtig, da han ikke har nok at vokse af. Jeg vil gerne give ham mere foder, men synes at det er svært og fodre ham.

Lige nu giver jeg ham 2 dl grønpiller, 1 dl fibre piller (Nordic horse) 1/3 dl sojaskrå, en god håndfuld lucerne, hørfrø med noget mød kløe i (han døjede med en slags muk) ølgær og vitaminer.
Det får han 3 gange om dagen. Om aften får han ikke lucerne i, fordi der får han vand i foderet, da han ikke drikker nok når der er så koldt.

Vi har googlet lidt, og kan se at de ikke har godt af korn og meget stivelse.

Vi har overvejet roepiller, men vi fik at vide af en der har haft hest i 40 år, at der var får meget sukker i, og det gjorde dem varme i hovederne. Hun har dog ikke forstand på tinkere, men hun synes kun at det er en NØD løsning. Vi synes det er svært, da vi helst ikke vil give ham korn, hvis han så for noget af de hud problemer som fx muk

Er der nogen der ude, som har forstand på at fodre en ung tinkerdreng på 3? Han er ca 161 og lidt bred. ?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært at sige
Forfatter: 
Dato:  10-02-2021 09:26

2 dl grønpiller? Det lyder af meget lidt, synes jeg. Er det pr. fodring eller på dagsbasis?

Allerførst: Hvis vi skal kunne hjælpe dig, så skal der vægt på; kilo og gram. Det er sådan man udregner foderplaner.

 

Dernæst: får den virkelig ikke andet end dét der? For så skal du i hvert fald gøre noget i en fart. Der er slet ikke foder nok i græsset på denne tid af året, så der skal stråfoder til - hø eller wrap. Når det drejer sig om en Tinker, så skal du sørge for, at der ikke er alt for meget sukker og protein i det. Dvs. at du skal være opmærksom på, hvilke græssorter det er lavet af. Lavfruktangræsser er smarte i denne sammenhæng

 

En hest i voksealderen bør kunne tåle næsten alt det stråfoder den kan æde, og så skal dit krybbefoder blot støtte op med de nødvendige "byggesten" i form af vitaminer og mineraler.

 

I øvrigt skal du ikke være spor nervøs for sukkerindholdet i de almindelige roepiller (kosetter), for de er jo et restprodukt fra sukkerudvindingen - dvs. at de kun indeholder det sukker, som man ikke har været i stand til at fjerne. De bidrager med noget energi ja, men især med fibre som er gode for hestens fordøjelse. Det største minus er, at de skal stå i blød i timevis, så det kræver et frostfrit rum.

 

Det er "halvfabrikata" som fx Betfor, du skal være på vagt overfor. De forekommer smarte at bruge, fordi de kun skal stå i blød i meget kort tid, men de indeholder alt for meget sukker til en koldblodshest som din.

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Svar til
Forfatter: 
Dato:  10-02-2021 22:15
Han får 2 dl grønpiller pr måltid. Han får alt det hø han kan spise, både indenfor og på marken.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider