Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Tjek for gammel skade evt forbehold?
Forfatter: 
Dato:  18-10-2020 12:36

Hej. Jeg står i en lidt træls situation ift forsikring.

Jeg købte for et halvt år siden en hoppe på 11 år. Den havde været halt på et forben en gang 4 år tilbage og ejer mente ikke at finde årsage, det forsvandt efter nye sko men under udredning blev der nævnt mange ting som fx hovsenebens forandring

Nå jeg vælger at købe den og blev ved undersøgelse (jeg var der ikke) spurgt om jeg ønskede billede af benen. Da jeg spurgte om dyrlægen anbefalede det var svaret nej, så det gjorde jeg ikke. Dagen inden hesten kom fandt ejer frem til journal hvor der stod sagt sandsynligvis internt hovleds/hovproblem. Dette er sendt til forsikring uden forbehold.

Nu ønsker jeg dog alligevel at få det tjekket da jeg det spøger og jeg er i tvivl om jeg kan ende i problemer ved opstart af spring fx, men jeg er bange for jeg kan ende med et forbehold hvis nu det viser sig der er noget på det? Den fejler ingenting på det nu, så det er ren nysgerrighed og for at sikre jeg ikke får det senere

Hvordan forholder jeg mig bedst?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis jeg ..
Forfatter: 
Dato:  18-10-2020 17:29

... Forstår dig rigtigt, så har du købt heste for 6 måneder siden, og har fået den forsikret uden forbehold? Rigtigt?

 

Så burde der ikke komme nogen forbehold på forsikringen nu, selvom man finder en skade nu. En skade kan ikke tilbagedateres 4 år tilbage. Man vil kunne se på et røntgenbillede om en skade er ny eller gammel, men de fleste dyrlæger vil/kan ikke udtale sig om, hvorvidt en gammel skade er end 6 mdr. gammel.

 

Det er også derfor, at der i de fleste forsikringer står, at de ikke dækker skader i de første 6 måneder, fordi en skade opdaget i det tidsrum sagtens kan være en skade, der var til stede, da hesten blev forsikret, og det vil de selvfølgelig ikke dække ...


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-10-2020 18:17

Ja det er korrekt der ikke er lavet forbehold da den blev tegnet for 6 mdr siden, da det jo ikke er noget konkret man fandt, men hvorfor der blev nævnt mulig hovseneben ved jeg ikke.

Jeg er bare bange for de bliver mistænkelige hvis jeg vælger at tjekke op på om der kunne være noget skjult når den ikke fejler noget.

De kan ikke lave forbehold hvis der så findes noget på evt billeder som menes at have været der på handelstidspunktet? :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-10-2020 21:25

Det kan de muligvis godt ... Men som jeg skrev før, mener jeg, at dyrlægerne helst ikke vil udtale sig længere end 6 måneder tilbage om en skades alder ud fra røntgenbilleder. Lige nu kan jeg ikke finde noget om det, men der var en masse skriverier om det, dengang reglerne i forbindelse med hestehandel blev ændret, så man nu følger kæbeloven også ved handel med heste.

Men spørg din dyrlæge.

 

Jeg har ikke været ude for, at mit forsikringsselskab har taget nogle forbehold EFTER at forsikringen er tegnet, de har jo forsikret hesten som den var på forsikringstidspunktet, og hvis de har været informeret om den tidligere skade, har de vurderet, at de gerne ville forsikre den på trods af det.

 

Skulle du være så uheldig, at dyrlægen finder noget på hesten, som han mener var til stede, da du købte hesten, er det nok god stil at informere dit forsikringsselskab om det, da du ellers i yderste konsekvens kan blive rodet ud i noget med forsikringssvindel.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor nu?
Forfatter: 
Dato:  19-10-2020 22:09
Rent logisk:

Hvad forventer du at få ud af billeddiagnostik nu?

Dit problem er, at røntgen ikke kan afsløre forandringers alder.
Du kan skelne mellem "ikke frisk" og "frisk skade", og nogen gange "meget længe siden" .
Så - det du ser på, aner du måske ikke om det er adskillige uger eller et lille årti siden.
Nogle skader kan være sporløse efter nogle år.
-Så, afhængig af hvad du leder efter, kan original skade være sporløs nu - eller også er der røntgen forandringee, men du kan ikke bruge det til at se forskel på, om det er de originale forandringer eller noget, der er kommet på et andet tidspunkt.

Det næste problem er, at selvom røntgen billeder er sort/hvid er de ikke sort/hvid sikker afspejling af sandheden, men lidt poetisk sagt er røntgen " en skygge af sandheden.
Bulleddiagnostik er ALTID en FORTOLKNING af sygehistorie + bulleddiagnostik.
Det, som jeg hos en sund og rask kategoriserer som "det er ingenting!" ville jeg måske kalde "pneumoniske infiltrater basalt højre side",hvis jeg stod med en patient med lungebetændelse symptomer!
Hvis jeg har forstået dig ret, så er du ikke engang sikker på, om den diagnose du frygter er noget de kunne dokumentere dengang?? (Så, du har nok ikke den sande sygehistorie)
- Så, forandring på billedet kan være noget betydningsløst eller afslørende spor af skade.

Hvis du kan skaffe de gamle billeder OG kan skaffe dig en sand og ærlig beskrivelse af symptomer og fund ved objektiv undersøgelse, så kan du måske sammenligne hvordan det er gået siden sidst??

..
Men, hvilke konsekvenser har det?
1
0
Svar på denne tråd
 
 Og så ...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2020 01:19

... Kom Doctoren ind fra højre med en forklaring, der er ti gange bedre end min

 

Selv om forsikringen evt. skulle tage et forbehold (hvilket jeg ikke tror, de gør) så synes jeg, at du skal få din hest undersøgt, hvis du har en fornemmelse af, at der er noget galt.

 

Fortæl dyrlægen om din bekymring, og om hvordan du oplever hesten og få taget de billeder. Enten er der intet, og så kan du trygt ride videre. Eller også finder I noget, og så skal hesten behandles, uanset om det er en gammel skade, eller en ny skade.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  22-10-2020 20:04

Altså man kan sige at fundet vil afgøre hvor forsigtig jeg er med spring, ture og bundforhold osv. Er der intet, jamen så skal der ikke tages hensyn, men skulle der være noget fra dengang, vil jeg jo gerne undgå det ender som et problem. :)

Jeg ønsker bare ikke at lave diverse undersøgelser så længe han ikke fejler noget, hvis det gør forsikringen undrer sig og smider et forbehold på

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nærlæs??
Forfatter: 
Dato:  23-10-2020 21:48
Så - er der jo en brugbar konsekvens af udredning.
Der skal kun gøres udredning, som er nyttige konsekvenser af...

Nærlæs din forsikring - den detalje kan jeg ikke svare på.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider