Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Elektrolyter
Forfatter: 
Dato:  24-08-2020 09:59

Hej,

 

Jeg har lige købt ny hest for 4 uger siden, og jeg overvejer lidt om jeg skal give den elektrolyter.

Han er lige knap 5 år, lige tilredet og nu påbegyndt videre uddannelse hos mig. Han bliver redet 3 gange ugentligt, longeret 2 dage, 1 dag med leg og en total fridag/hyggedag.

Siden jeg har fået ham, har jeg givet ham tilskud af Nordic Mineral fra Nordic Horse, sammen med dagligt foder fra Equsana og på græsfold. De dage hvor han har arbejdet og det har været +25 grader har han også fået fibermash fra Nordic Horse.

Nu har han lige døjet med ringorm i et par uger, men er færdig med behandling.

 

Jeg synes han er blevet lidt sløv, gaber meget og hænger lidt med mulen når han bliver gjort klar.

Der findes jo et utal af muligheder for tilskud.

Hvad har i af erfaringer - både kvalitet og bedste pris?

 

På forhånd tak :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor - let arbejde
Forfatter: 
Dato:  24-08-2020 21:22
Hm.

Hvorfor give flere elektrolytter særskilt?

Jeg tvivler personligt på, at der kommer flere varme sommerdage.
Men - prøv at slå en hests behov for elektrolytter op ved let ridning.
Og så læg sammen, hvad du giver hesten allerede.
Jeg har desværre stadig mine bæger pakket ned i flyttekasser, så jeg kan ikke gøre det for dig.

Der er en tilfredsstillende følelse ved at hælde tilskud op fra adskillige små bøtter - men gør du det for at få den rare følelse eller for hesten?
Jeg tror ikke umiddelbart at hesten har brug for det...
2
1
Svar på denne tråd
 
 Doctor Who
Forfatter: 
Dato:  25-08-2020 10:30

Jeg har jo en følelse af, at han er blevet noget træt, så det er derfor jeg tænker at elektrolytter vil være et godt supplement for at øge hans energi og være sikker på at han ikke er i vitaminmangel.

Jeg vil aldrig give min hest tilskud for at tilfredsstille et behov hos mig selv? Det er jo ikke gratis at købe tilskud, så det ville da være mærkeligt..

Jeg vil da gøre det for min hests skyld så den får hvad den har brug for.

 

Der sker jo også mange ting for den lige pt., så måske bliver den lidt drænet for energi. Nye omgivelse, ridning, muskelopbygning, ny flok, sygdom etc.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Manglende energi
Forfatter: 
Dato:  27-08-2020 21:48

Alle de ting du nævner, kan give udslag i energien hos en unghest. Kuren er tid :)

 

Ingen grund til at hælde en masse ting i hesten, som dens stofskifte måske kommer på overarbejde med at udskille igen - hvis foderet indeholder de vitaminer og mineraler han skal bruge, så kommer energien igen lige så stille og roligt. Højst sandsynligt bruger han en masse energi på folden, hvor han skal finde sin plads i en ny flok kammerater. Den slags trætter helt enormt.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor dog negativ tommel
Forfatter: 
Dato:  28-08-2020 15:25

Om jeg forstår forbruget af disse "nej" tommelfingre! Synes virkelig Sif giver et godt svar.
Jeg har selv en netop 5 års, der er ved at blive lidt mat, den har gået på døgnfold i 2 måneder med ok græs indtil tørke og varme, men har så istedet fået hø quantum satis (dvs det den gider æde) plus vitamin/mineral brikker. Den kommer nu ind om natten. Det tager energi fra en ung hest at flytte, måske er den vokset lidt sommeren over (som min) og så har du den igang cirka 6 gange pr uge. Jeg har sommeren over kun fået reddet 4 gange pr uge plus hele fri "uger" ind imellem pga arbejde og varmegraderne...

mon ikke din hest får mere energi i løbet af en måneds tid. Og husk elektrolytter skal gives med andet foder...

du kan på Karina Josefsens blok på Facebook (Lajgården og Hvenegård) læse noget om næringsindhold i græs hen over sommeren, det går hurtigt nedad nu...

hilsner

0
1
Svar på denne tråd
 
 eletrolyter svar
Forfatter: 
Dato:  01-09-2020 11:41

Hej Sif og Caroline

 

Tak for jeres svar. Og bare lige fyi er jeg enig omkring brugen af thumbs down og det er ikke mig der har givet dem.

 

Jeg giver ham tid til at vænne sig til sit nye liv :)

2
1
Svar på denne tråd
 
 Med hensyn...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2020 12:06

... til tommelfingrene, så var der lidt snak om det for længe siden. Så vidt jeg husker, var det noget med en midaldrende mand, som tilsyneladende er lidt ensom, og cykler rundt og sætter tommelfingre hvor han kommer frem

 

Jeg lægger sjældent mærke til dem - og I behøver heller ikke at tænke videre over det. Jeg tvivler på at det er noget personligt, for så ville afsenderen jo nok gøre noget mere ud af det :)

 

Og Sisse: god ide at give ham tid til at vænne sig til tingene. Jeg husker sidste gang, jeg købte ny hest. Han var 5 år gammel, så han var jo da fysisk udvokset - men havde ikke oplevet ret meget i sit liv, og havde stået meget på stald (opstaldet på rideskole med begrænset foldadgang). Jeg tror at der gik næsten et halvt år, før han holdt op med at smide sig fladt på siden og snorksove, hver aften når han kom ind fra folden

Men han brugte så også meget krudt på at rende rundt og irritere de andre for at få gang i noget stejle-bide-jage-halløj

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider