Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp til indkøb af mindre ponyer
Forfatter: 
Dato:  25-07-2020 17:36

Kære hestemennesker - jeg har brug for jeres erfaringer! Jeg har haft/redet forskellige blandingsheste gennem årene, men har måtte ligge ridningen på hylden grundet fuldtidsarbejde og 3 små børn fra 6 år og nedefter. Nu bor vi på landet med egen stald og 3 hektar jord i skov/græsfolde og skal snart have købt os et par ponyer.

 

Vi har set på lidt forskellige, men mine børn er lidt småbange for dem, når de når op over 125-130 i stg og sådan skal det jo ikke være. Jeg kan sagtens leve med ikke at ride de næste år, da alt i forvejen drejer sig om børn herhjemme. Men er det helt tåbeligt at købe eksempelvis 2 shetlændere? (Som børnene er vilde med, når vi ser dem). Vores behov er klappe heste, som skal aes og bruges til små trækture og vi har råd og plads til at udvide hestebestanden senere, hvis behovet opstår.

 

Jeg er især i tvivl om: Hvor længe kan ungerne ride dem. Det drejer sig om let hyggeridning og mine børn er til den tynde side. Kan en shetlænder klare en kort træktur med et lidt større barn? (vi har altid mange andre børn på besøg i mange forskellige aldre og størrelser). Er det bedst at købe fra avler? Jeg kan i øvrigt sagtens selv gøre dem ryttervante osv. sålænge de er vænnet til håndtering. Går de altid på jordfold/nedbidt fold? Vi har blandet græs/skov, sådan lidt naturgrund.

 

Alle råd også om andre racer modtages med kyshånd da jeg INGEN erfaringer har med de mindste ponyer!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp til indkøb af mindre ponyer
Forfatter: 
Dato:  25-07-2020 21:47

Umiddelbart syntes jeg shetlandsponyer lyder som en fin idé til jeres behov, har dog aldrig selv haft shetlændere men istedet en Welsh Mountian som jeg var super glad for.

 

Ville dog altid råde dig til at have dyrlæge ind over når det handler om, om de er blevet for store!

 

Måske var det en idé at købe nogen der var lidt oppe i årene? Børnene vokser jo fra dem og hvis de ikke er vand til at ride er det måske en god idé?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis dine...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2020 18:01

børn skal have glæde af dem, så se efter ældre/erfarne og uddannede ponyer - at du kan gøre dem ryttervante, er ikke nødvendigvis det samme som at de efterfølgende er egnede rideponyer for børnene, når de på et tidspunkt når ud over trækketurs-stadiet...

 

Den slags hænger ikke på træerne, og er - og bør heller ikke være - billige, men du ved hvad I får, hvilket ikke altid er tilfældet, hvis man anskaffer rå heste.

 

Mht. vægtbelastning, så er der mange holdninger til det, men en standard shetlænder vil fint kunne gå med lidt større børn - 35-40 kg er næppe noget problem.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for input
Forfatter: 
Dato:  26-07-2020 18:13
Tusind tak for svarene! Vi leder fluks videre :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte lige....
Forfatter: 
Dato:  26-07-2020 19:39

mht. foldforhold, så ville jeg helt klart se nærmere på vandrefoldskonceptet - det er i min optik et genialt alternativ til små jordfolde til nøjsomme heste, herunder shetlændere...

 

God jagt!

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2020 20:22

jeg er så lidt imod shetlændere til børn

for de er faktisk ikke helt så gode til børn

ja højden passer men de kan godt have temperaman ala en stor hest

de har deres egen mening om tingen.

 

uden at kende jeres budget, så ville jeg nok lede efter en islænder eller fjordhest

så du også kan få lidt rideglæde ud af det

find en ældre redet, som kan gå med børnene på trækture



1
0
Svar på denne tråd
 
 Anja....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2020 09:18

Din beskrivelse af shetlændere kan nu passe lige så godt - eller skidt - på islændere og fjordheste, eller for den sags skyld en hvilken som helst anden race...

 

Der er bestemt mange shetlændere, der ikke er børnegenede, men dæleme også mange, der er - derfor også anbefalingen om at se sig godt for, og netop fokusere på temperament.

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider