Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Infektion som forårsager forfangethed
Forfatter: 
Dato:  07-07-2020 22:15

Hej alle,

 

håber i kan hjælpe - at nogen måske har oplevet noget lignende, og jeg kan drage erfaring herfra ....

 

Jeg har en 5 årig slank frieser som 29 maj stod med høj feber i 2 dage. Hereftet gik det over i halthed, som dyrlægen først troede var en hovbyld, men efter et par dage ændrede de det til forfangethed.

 

Han havde fået smertestillende for at slå feberen ned, og dette skulle jeg fortsætte med. Det flydende smertestillede var dog ikke godt for hans mave, så omkring 11 juni går vi over til pulver - som oftest gives til heste med forfangethed. Han får høj dosis i et vis antal dage, og går så stille og roligt på aftrapning. Da han når ned på minimal smertestillende er det tydeligt at han stadig har ømme forben, og han er tilbage nu på mellem dosis.

 

Dyrlæge og smed var her samtidig i onsdags i sidste uge, og de valgte at tage skoene af, og lægge skind imellem for at lette trykket.

Idag er der gået næsten en uge, og han virker stadig lidt øm på sine forben. Dyrlægen kommer på torsdag for at tage røntgen af hans ben .... :-(

 

Hvad har I andre oplevet?

Og jeg er virkelig ikke god til dårlige nyheder :-(

- jeg sad og googlede en aften - dummeste ide ever :-( man finder kun frygtelige historier som giver ondt i maven :-(

 

Kh

Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Binyrebark
Forfatter: 
Dato:  06-08-2020 13:39

Hej Gitte.

 

Nu er din tråd en mdr. gammel... Hvordan går det din hest?

Heste kan blive forfangne af mange årsager, alt hvad der kan forgifte tarmene kan udløse det. Fik hesten kun smertestillende ifb. med feberen, eller fik han måske også et skud Prednisolon (binyrebarkhormon)? Dette kan fx. også udløse forfangenhed.

 

Jeg håber I er kommet helskinnet igennem forløbet og ønsker dig og din hest alt det bedste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  16-09-2020 05:45

Hvordan går det med den,var den forfangen???

 

Man kan altid se om en hest er forfangen uden at behøve at løfte benene.

Stil dig lige foran den,og lad den gå baglæns,hvis at den slæber forhovene er det fordi den er øm,og hovbenet er løst.

Er det tilfældet tager man med en hovkniv og laver et lille snit i tåen ( den hvide linie ) hvis at der kommer en klar vædske er den akut forfangen.

PS både dyrlæge og smed skulle vide det.

Man piller heller aldrig skenen af FØR at man med sikkerhed har konstateret en forfanhed,og i det akutte stadie,behandler dyrlægen først med en vædske drivende medicin,og efter 3 til 4 uger kan man snakke om at tage skoene af,da det er YDERST vigtigt at der ikke kommer rystelser i hoven sålænge at den er i det akutte stadie,da hovbenet i den tid er løst,og har lettere ved at dreje sig,og det er det du skal undgå.

Håber at den er ok nu.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider