Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 vedligehold af mark/fold
Forfatter: 
Dato:  08-06-2020 21:09

Hejsa

jeg har en hestefold, hvor der er mere ukrudt og markblomster end der er græs til mine heste...

hvad gør i, for at undgå det sker?

Det skal lige nævnes at de omkringliggende marker er økologiske så at sprøjte for ukrudt er IKKE en mulighed.

på folden går der 3 muler, en hest, en stor pony og en lille pony.Vi har delt den op i 3, så de går på hver fold ca en uge ad gangen. Derudover får de hø 1-2 gange om dagen, alt efter hvor meget de spiser.

håber på gode råd, da vi ikke har lyst til at skulle ud og låne traktor, plov og såmaskine for at ligge hele folden om.

hilsen Malene

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Undrer mig lige
Forfatter: 
Dato:  09-06-2020 08:58

Du vil ikke sprøjte, og du vil ikke lægge om. Hvad vil du så? Der kommer ikke mindre ukrudt og mere græs, sådan helt mirakuløst ;)

 

Vi omlægger græsset jævnligt. Sprøjter ned, pløjer/harver og sår nyt græs. Så skal det have fred for hestene i minimum et halvt år for at rodnettet vokser sig stærkt nok til at bære afgræsning.

 

Dit alternativ? Tjah, lige nu kan jeg kun se, at du må håndluge... Om det hjælper, kan jeg være noget usikker på, for du vil sikkert heller ikke gøde?

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ikke leje?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2020 20:18
Hm.
Jeg ville da nok heller ikke leje maskiner - men jeg ville nok ringe til diverse maskinstationer og få en pris på at få dem til at lægge markerne om.
Jeg ville foretrække kun at lægge noget af marken om, fx en tredjedel hvert tredje år eller deromkring. (første tredjedel første år, næste tredjedel andet år, tredje tredjedel tredje år, måske første tredjedel fjerde år)
Hvis du lægger det hele om på en gang - så mangler du noget, som de kan gå på.

Hvis du vil styre hvilke planter der kommer frem i hvilke mængde - så se på hvilke planter der trives, i de forhold du giver dem.
Smørblomst trives i sur jord - giv kalk.
Måske marken trænger til gødning osv. Osv.
De planter, som trives fortæller alverden om hvordan jorden har det.

...
Men - for mange heste ejere er deres primære problem at græsset er for godt, dyrene bliver for fede af overfloden og bliver forfangne.
Har du overvejet at se på din græsmark med nye øjne - mange ville elske en halvt udpint mager mark uden for meget næring.
Medmindre biodiversitet rimer på giftige planter - gør det noget, at det er en lavt producerende mark???

1
1
Svar på denne tråd
 
 Afpudsning...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2020 19:13

mellem foldskiftene kan hjælpe - de planter hestene ikke gider æde, lader de stå og de får dermed en fordel fremfor bla. græsset, men hvis folden slås når du flytter til den næste, bliver vilkårene udlignede, og da græs netop tåler afgræsning/slåning bedre end de fleste andre planter, vil græsset efterhånden overtage.

 

Nu skriver du ikke hvor stort et areal der er tale om, men hvis de kan græsse det ned på ca. 1 uge, tænker jeg ikke det er mere, end det er muligt at slå med en plænetraktor..?

 

/Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider