Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 statisk dækken
Forfatter: 
Dato:  24-05-2020 16:11

Hej,

 

Min hest går med eksemdækken mod sommereksem og jeg tror det er lavet af 100% polyester. Det er SÅ statisk og han får stød hver gang jeg skal have det af ham og det er lidt en udfordring da det selvfølgelig er ubehageligt og han bliver bange.

Hvem har et godt råd mod det?

 

Det er blevet sprayet med hårlak hvilket ikke hjalp og vasket i en god omgang skyllemiddel som heller ikke hjalp. Har set man kan få en anti-statisk spray, men jeg er ret skeptisk overfor om det virker..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Statisk elektricitet
Forfatter: 
Dato:  25-05-2020 07:44
Jeg er hospitalslæge.
Dvs bukser og kitler er lavet af kunststoffer.

Jeg kan lave så store gnister pga statisk elektricitet, at det kan gippe i mine patienter (som sidder i hospitalsengen),når jeg lukker døren og rører det satans metalhåndtag.
Der er et lag i helvede for artitekter og designere, der laver den slags fejl.

Anyway.
Det eneste jeg kan gøre, er
1) Håndcreme og bodylotion. Tør hud gør det meget, meget værre med at opbygge statisk elektricitet. Tør hud virker tilsyneladende som en insulator, der forhindrer strøm i at løbe væk.
2) Rør ved noget, som ikke leder metal lige så godt, før du rører det, som virkelig leder den opbyggede statiske elektricitet væk.
Fx rør træet på døren med fingrene, lad fingrene røre træet når du flytter hånden hen til håndtaget. Så zapper du ikke dig selv.
Læger, der tager i kanten af døren har ikke nødvendigvis en kommentar på falderebet, når de tager hånden på døren på vej ud. De hader at blive zappet, og siger god bedring mens de alligevel skal stå stille.

For hesteformål.
Jeg havde nok taget vand på benene, tørret våde hænder eller en klud ned langs hestens ben, hele vejen fra mave til mudderindsmurt hov.
Derefter taget dækken af. Så må man håbe, at det statiske elektricitet, der bygger sig op løbende løber ud i sandet via fugten leder det harmløst væk.
Og så kigget på, om hesten kunne få gavn af lidt olie eller andet for at få mindre tør hud/pels.
Og så skal du bruge håndcreme. Tør hud forhindre at statisk elektricitet harmløst løber af dig.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider