Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Behandling mod mitter (eksem)
Forfatter: 
Dato:  17-04-2020 23:51

hjælp og gode råd og erfaringer søges mod mitter/ sommereksem!

Min hest lider desværre af mitter i sommerperioden og der findes jo mange gode råd om alt muligt, men er der nogen der har erfaringer med produkter der har virket??

han går på døgnfold hele sommeren og med eksemdækken, men ikke på folde med vand eller tæt krat. Han har de sidste to måneder fået tilskud til at styrke immunforsvaret fra Nordic Horse, men det er han altså ikke begejstret for at spise..

jeg har hørt at Lanolin skulle være godt at smørre med, men det modvirker vel ikke noget, men lindre måske kløen lidt..?

han kløer det meste af sin man væk (græder over det hvert år) men mest af alt er det bare synd og træls for ham at det kløer så meget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eksem.
Forfatter: 
Dato:  20-04-2020 12:15
Vi har en Dartmoor blanding, der fra han var tre begyndte at at få eksem. Og han har været smurt i blødgørende creme og hormoncreme to gange om ugen. Gået med dækken fra marts til oktober i otte år. Men det blev bare værre og værre.
For tre år siden prøvede jeg at smørre ham med olie, ganske almindelig madolie. Jeg brugte ca 20 ml som blev fordelt fra pandelok til halerod. Ca hver tredje dag.
I år har jeg forsøgt at lave en blanding af solcreme vand og olie. Håber han bliver lidt mindre fedtet.

Pointen var at hindre mitterne i at nå ind til huden, og det er lykkes. Det kan de ikke da de bliver fanget i "fedtet"

Man må selvfølgelig ikke smøre madolie på bar hud, da det i solen vil virke som på en stegepande.

Men pony har nu en fin manke og hale, og så er det billigt ....

...100% Oldenborg ... 100% hest...

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Nok ikke det, du ønsker at høre,,,,
Forfatter: 
Dato:  21-04-2020 08:15

...Men det bedste er jo at holde hesten på stald, når mitterne er mest aktive.

 

Alt andet er kun lappeløsninger.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
0
Svar på denne tråd
 
 tilskud
Forfatter: 
Dato:  28-04-2020 10:15

For nogle hjælper en kur med kieselgur - da underskud af silicium kan forværre problemet


Strejfer og låne plet Line

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhestene Nisha og Sorteper

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  06-05-2020 02:04

Min ældre DV hoppe på snart 20 år har været meget plaget af sommereksem.

Hun får mittedækken på - et fra rambo som er tykt, samt bliver smurt med helosan .. Også undgår jeg urter i foderet og sørger på hun er dækket ind med zink.

Hendes eksem har været på et tåleligt niveau de seneste år - da jeg fik hende for over 8 siden ( oktober 2011 ) havde hun kløet sig selv så meget at hun ingen man og pandelok havde tilbage..

Men jeg har heldigvis fået det bedre og bedre år for ift. kløen og irritationen/reaktionen på mitterne og hun har gået på døgnfold 5 måneder sidste år.


Med Fruerlundens Rosita og Ea A Fenris

~ Min fantastiske basse, Pyrus Rævdal, forlod mig d. 17. November 2011 efter lang tids sygdomsforløb. RIP og tak for alt ~

Pyrus, Wolle og Soya altid i mit hjerte og ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 sommer eksem
Forfatter: 
Dato:  14-06-2020 14:33

Hej.

jeg har en hest med sommereksem, den går i løsdrift og har altid adgang til at gå ind, jeg har de sidste par år, behandlet en gang med Spotinor, det virker ca 1 mdr skal blot gives på ryggen og det virker også mod fluer klæg og andet. Min hest var meget plaget af sommereksem, men jeg har ikke behandlet den i år, tror at kroppen har fået så meget ro, at sommereksemen er ved at forsvinde? 😀👍🏻Du skal have det igennem din dyrlæge.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min veninde....
Forfatter: 
Dato:  15-06-2020 12:55

... har en hoppe, som har sommereksem, og hun har forsøgt rigtig mange ting. Både ting, som dyrlægen har anbefalet - og alle mulige "husholdningsråd" som hun har modtaget fra nær og fjern.

Ingenting har dog hjulpet særlig meget.

 

Indtil i år, hvor hun smører med Itch Buster fra Shireoil. Hesten ser altid glinsende og halvfedtet ud, og når den ruller sig, bliver den jo altså ret "grattet" - men sammen med et insektdækken, har det (7-9-13, bank under bordet) kunnet afholde hoppen fra at klø man og hale i bund

 

Kig her, og scroll lidt ned på siden: http://www.shireoil.dk/

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider