Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bortskaffelse af mødding !!!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2020 20:52

Hej

 

Vi har lige købt en ejendom og skal have heste der, men hvordan bortskaffer i @!#$/mødding osv.?

Bor lige udenfor Aalborg.

 

Vh.

Klaus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det afhænger...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2020 22:57
Det afhænger af lokale forhold.

I nogle kommuner må man aflevere det på genbruge ligesom haveaffaldet.
Må du gerne det, kunne du lade være med at have mødding, men læsse direkte i en trailer og køre det bort.

Eller.
Lej en container. Betal for leje + tømningen.

Hvis der er en passende mødding, så læg møget der og find en bonde, der vil køre det væk.
Evt imod betaling.

Hvis møddingen er stor nok, så smid møget.
Fyld på, fyld på (langs den ene side af mødding.)
Om nogle år grav ud fra den anden side, når du vil have højbede til græskar osv.
Er møddingen fra da der var rigtig landbrug, kan det tage adskillige år at fylde den.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Mødding
Forfatter: 
Dato:  10-05-2020 14:12

Hej Klaus

 

Regler for mødding varierer fra kommune til kommune.

 

Der er også regler for, hvor mange dyreenheder du har (man regner ikke længere præcis i dyreenheder, men det er stadig lettere at forholde sig til), forstået på den måde at det hele er lidt lettere hvis du er hobby/privat og kun har max 4 dyreenheder.

Uanset hvad, så skal du have overdækket din mødding, og du skal have afløb til, så det væske/urin/regnvand med gylle i der siver fra møddingen, bliver samlet op et sted. Dette er regler lavet pga. at skåne miljøet.

 

Regler for opbevaring af mødding kan være meget vanskelige at forstå og tolke. For én ting er hvad kommunerne mener de synes, men dér er der også restriktioner ift. miljø m.m. de skal holde sig under. Mit aller bedste råd vil være at kontakte en miljøkonsulent.
Jeg var til foredrag med Lykke Pilegård til Hestekongres 2020, og hun fortalte at hun til tider kæmper lidt med/mod kommuner, fordi reglerne er komplicerede.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mødding
Forfatter: 
Dato:  27-05-2020 20:40

Hej.

Genbrugspladsen Over Kæret tager ikke hestemødding ind. Den i Nørresundby derimod var i starten villig til at tage min møddig, den var dog for lille til de ville have dem (har tre heste). Måske har de ændret mening?

Mit andet valg ville være en container, med tilkørselsforholdene er for dårlige og jeg gider ikke afhænge af landmændene for jorden omkring os er lejet ud til andre, så den aftale ville blive for ustabil.

Jeg har så etableret to møddinger, en mindre hvor der komposteres i et helt år, som bruges i køkkenhave og bede. Den "store mødding" tømmes når den er fyldt ud på det stykke mark som skal have nyt græs. På den måde får vi returneret noget af næringen tilbage til jorden og får stærkt græs retur 😄

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2020 08:08

Anne du skriver at du har etableret to mødinger hvordan har du gjort det ?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider